Cigaretta és libidó

Orsós Julianna
2000. 04. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az éppen most véget érő XX. század két nagy, Amerikában kibomló sikertörténete a cigaretta és a pszichoanalízis. Az első révén a dohányzás szertartásos, időt rabló tevékenységből a mindennapi élet részévé vált: elmosta a különbséget urak és parasztok között. Rohamosan támadt népszerűségére jellemző: az első világháború frontjain lázadásveszélyes hangulat alakult ki a csapatoknál, ha nem kapták meg a szokásos cigarettaellátmányt. Hasonlóképpen az emberek közötti egyenlőség elvét hordozta a pszichoanalízis: azt a vallási tételt, hogy mindenkinek lelke van, a gyakorlatban is igazolta, ráadásul az elemzést, mely addig egy, a történelem folyamán kialakult csoport, a felszentelt papok kiváltsága volt, „lehozta a földre”, s mindazok számára lehetővé tette, akik analitikus kiképzésen estek át. A pszichoanalízisnek, mely Sigmund Freud munkássága nyomán a XIX. század utolsó évtizedében terjedt el Bécsben, néhány év alatt valóságos kultusza lett Európában, s amikor a mester átlátogatott az Egyesült Államokba, utazása valóságos diadalmenet volt, majdnem olyan lelkesen ünnepelték, mint 1969-ben a Holdra lépett asztronautákat.Nem meglepő azonban, hogy mind a cigaretta, mind a pszichoanalízis nehezen gyűrte le a konzervatív közvélemény ellenállását. Ismeretes, hogy a cigarettázás szokását erkölcstelennek és kihívónak tartották, különösen a nők számára, nyilvános helyen. Még szigorúbb volt a pszichoanalízis elméletéről alkotott vélemény: fertelmes erkölcstelenség, zsidó métely, állati szemérmetlenség – ezek a jelzők egyáltalán nem voltak kirívóak a húszas, harmincas évek sajtójában. Jellemző, hogy az 1924-ben kiadott Larousse-ban az előbbiről még a következő, hagyományos szemléletet tükröző meghatározás olvasható: „finom papírba göngyölt dohány”. De a cigaretta létjogosultságát még így is elismerték a szótár készítői, ellentétben az utóbbival, hiszen sem a pszichoanalízis fogalmát, sem atyját, Freudot nem tüntették fel benne.De a cigaretta és a lelkekben való búvárkodás kapcsolata távolról sem olyan esetleges, mint mondjuk a babakocsié és a miseboré. (Nem is szólva az esernyőről és a varrógépről, amelyek találkoztak a boncasztalon, s ebből jött létre a szürrealizmus.) Ugyanis a húszas, majd a harmincas évek Amerikájában, ahol Freudot valósággal istenítették, az analitikusok komoly erőfeszítéseket tettek a dohányzás szokásának analitikus értelmezésére. Ennek során elméleteket dolgoztak ki a cigarettázás és a libidó kapcsolatáról, és terápiákat dolgoztak ki a leszoktatásra. Az analízis szempontjából ma sem mellékes körülmény, hogy dohányzik-e a páciens. Olvasóink okulására összefoglaljuk a cigarettázás olykor leküzdhetetlennek tűnő szokását magyarázó analitikus teóriákat.Lássuk a szokás kiindulópontját, amely nem más, mint a libidó, „das ist selbstverständlich”. Ez nem más, mint „a Freud által feltételezett energia, amely a szexuális ösztöntörekvés átalakulásainak szubsztrátuma”. Amúgy a libidó a latin nyelvben vágyat, kívánságot jelent, szexuális értelemben is. (Azoknak, akik ezt a jelenséget nem ismerik – lásd Bartók Béla örökbecsű művét, a Fából faragott királyfit -, érdemes megtanulni a szót, hogy ha netán mégis feltámad bennük a libidó, tudják minek nevezni.) Az analízis elmélete szerint a vágy kötődhet tárgyhoz (áthelyezés révén), célhoz (szublimálás által) és a szorosan vett nemi izgalomhoz.No mármost, a húszas évek analitikusai feltételezték, s nem is alap nélkül, hogy a cigaretta és a libidó között szoros kapcsolat van. A cigaretta, különösen, ha még kemény kartondobozba is csomagolják, tárgy, amelyhez a dohányos szorosan kötődik, maga a rágyújtás pedig célra irányuló tevékenység. Senkit sem lephet meg ezek után az sem, hogy a cigarettázás férfi és nő között erős szimbolikus tartalommal bír, s erősen erotikus jellegű tevékenység, amit a reklámok, még akkor is, ha kötelezően fel kell rajtuk tüntetni, hogy „a dohányzás káros az egészségre”, messzemenően hangsúlyoznak. A hirdetések, amelyeken rendre energikus, fiatal férfiakat – lásd: a borostás, acélos tekintetű, cowboykalapos Marlboro-man – és csábos ifjú hölgyeket ábrázolnak, hangsúlyozzák, milyen oldott és intim helyzet alakul ki két ember között, miután az egyik elfogadta, hogy a másik megkínálja cigarettával. „Lobbants lángra, édes!” Ez a megközelítés egyébként nem áll távol a mindennapi tapasztalattól, amelyet az ismert szólás örökített meg: „Mi a legjobb a világon?” A válasz: „Előtte egy konyak, utána egy cigaretta.”Az analitikusok különös figyelmet fordítottak a páciensek rágyújtási szokásaira, megszokott, naponta sokszor megismétlődő rituáléjukra. Ez valójában nem egyéb, mint a libidó szerveződése, mely a teória szerint „a részletösztön-törekvések egymáshoz viszonyított szerveződése, amelyet az egyik erogén zóna primátusa és a tárgyviszony egy specifikus módja jellemez.” Világos, mint a nap: az erogén zóna a száj, pontosabban az ajak, a tárgy a cigaretta. Az öngyújtó? Mivel 1905-ben, amikor megjelent Freud mester alapvetőnek számító, Drei Abhandlungen zur Sexualtheorie (Három értekezés a szexualitás elméletéről) című munkája, ez a szerszám még nem terjedt el széles körben, a tudós analitikusok ma sem értenek egyet abban, hogy az öngyújtó az anális vagy orális szférához tartozik-e.A terapeuták mindenekelőtt abból indultak ki, hogy a cigarettázás regresszió, visszatérés az infantilis ösztönvilágba. A cigaretta szívása nagymértékben hasonlít a csecsemő szopási tevékenységéhez, következésképp azok a felnőttek hajlamosabbak a dohányzásra, akiket túl korán választottak el az anyamelltől, s most, utólag kívánják pótolni az elmulasztottakat, tudat alatti vágyuknak engedve. (Ez a teória, amely az Oidipusz-komplexust is „képbe hozza”, vitathatatlanul tetszetős. Sajnos valóságtartalmát meglehetősen nehéz igazolni, mert a felnőtt korú dohányosok között lehetetlen megtalálni azokat, akiket csecsemőkorukban mellmegvonással frusztráltak.)A cigarettáról való leszoktatás során a pszichológusoknak szem előtt kell tartaniuk, hogy a páciensek ragaszkodnak egyszer már megszokott libidópozíciójukhoz – vagyis hogy a dohányzás számukra örömöt jelent -, s attól félve, hogy ezt elveszítik, nem találnak ki helyette teljes értékű pótlékot. A terapeuta célja a kezelés során nem lehet más, mint hogy a páciens libidómegszállását leoldja a tárgyról, vagyis a cigarettáról, és új tárgyra helyezze át.Nem tudni pontosan, hány páciens próbált már analízisben leszokni a dohányzásról, s közülük hánynak sikerült. Az elmélet, hogy a dohányosokat nem rideg, racionális érvekkel hengerelik le – vagyis az ismert egészségügyi és gazdasági tromfokkal -, hanem a tudatalattijukban vájkálva győzik meg a cigarettázás értelmetlenségéről, körmönfont, de sok szempontból rokonszenves. Némiképp hasonlít a zseniális Karinthy Frigyes emlékezetes humoreszkjéhez, amelynek címe: A lebeszélő. Ez arról szól, hogy az osztálysorsjáték főnyereményének nyertesét egy pszichológus meggyőzi az élet céltalanságáról, és a szerencsés fickó másfél óra múlva kétségbeesésében kiugrik az ablakon.Említettük már, hogy nincsenek pontos adataink arról, hány pácienst sikerült az analitikusoknak leszoktatni a cigarettázásról. Azt sem tudjuk, hogy azok közül, akik nem dohányoztak, hányan szoktak rá, miközben a dívány fejénél egy fotelben ülve, úgy, hogy a páciens ne lássa az arckifejezésüket, a gyónásokat hallgatták. Ami e sorok szerzőjét illeti, bevallhatom, főként azért függesztettem fel megszokott, heti egyszeri analízisemet, mert a terapeuta, hiába kértem tőle, hogy ne tegye, mert ez modortalanság, az arcomba fújta a füstöt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.