Állj, ne tovább!

2002. 01. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bekövetkezett, amit 2001. december 12-i számunkban, Egymilliárd mai forint című cikkünkben megjósoltunk. Akkor azt írtuk: „Őszinte érdeklődéssel várjuk a Szonda Ipsos 2002-es előrejelzéseit. Bár tulajdonképpen nincsenek is komoly kétségeink: MSZP-győzelem. Mi más? Ennyi pénzért. A mai áron 400 millióba kerülő bajaferenci hitelesség jegyében. Meg a több mint 500 milliós kökénymihályi pártatlanság egyre növekvő dicsőségére.” Decemberi írásunk arról szólt, hogyan és miként kapott a Szonda Ipsos nevű, magát közvélemény-kutatónak nevező cég mai értéken egymilliárd forintot két, szocialista vezetésű minisztériumtól 1997 őszén, a választások előtti fél évben.
Nos, most a Szonda Ipsosnak ismét sikerült fölényes (6 százalékpontos) MSZP-előnyt „mérnie” 2002 januárjában a magyar közvélemény pártot választó biztos szavazóinak körében. A Szonda Ipsos tehát ismét igyekszik megszolgálni támogatóinak korábbi bőkezű adományait. Mint ahogy azt korábban is tette. Például a Szonda Ipsos – egyedül a magyar közvélemény-kutatók közül – MSZP-győzelmet „jelzett előre” az 1998-as választások második fordulójában.
A Szonda Ipsos vezetője, Levendel Ádám az akkori, szocialista elkötelezettségű kormánytelevízióban nagy komolyan bólogatva bejelentette, hogy megmérték és kiszámolták: 1998-ban is a szocialisták fognak kormányt alakítani. A választók azonban másképpen gondolták. Ezt akkor már a TÁRKI, a Gallup és a Medián is tudta. Csak Levendel Ádám nem tudta. Ugyanarról a Levendel Ádámról van szó, aki a 168 Órában a múlt héten közzétett Így járhat mindenki! szövegű petíciót is aláírta – számos közismerten baloldali személyiség társaságában – azzal kapcsolatban, hogy Bolgár György közös megegyezéssel, saját kérésére távozott a Magyar Rádióból. Ugyanarról a Levendel Ádámról van szó, aki a Horn Gyula által kezdeményezett, hamvába holt Szövetség az Európai Magyarországért mozgalom alapító tagja is volt. Ugyanarról a Levendel Ádámról van szó, aki a szocialisták országlása idején felkészítő fejtágítókat tartott az MSZP képviselőjelöltjeinek a közvélemény „kezeléséről”. Arról a Levendel Ádámról van szó, aki a kiszivárgott hírek szerint rendszeres résztvevő Medgyessy Péter stábjának kampány-megbeszélésein. Arról a Levendel Ádámról van tehát szó, akinek pártatlanságához és elfogulatlanságához kétség sem férhet. Az önmagában nem baj, ha egy közvélemény-kutató politizál. Egészen addig nem baj ez, amíg politikai elkötelezettsége nem látszik meg azokon a számokon és következtetéseken, amiket közzétesz. Amint azonban a közvélemény-kutató nem megmérni, hanem alakítani akarja a közvéleményt, azon nyomban súlyos szereptévesztéssel állunk szemben. A Szonda Ipsos számain viszont sajnos az a tendencia látszik, hogy vezetőjének balos elkötelezettsége rendre „átszüremlik” az intézet számaiba.
Vegyük sorjában. 1994-ben az utolsó közzétett választások előtti előrejelzésében a Szonda Ipsos 13 százalékponttal (!) „jósolt” nagyobb előnyt a szocialistáknak, mint amekkora előnnyel az MSZP végül is végzett a választásokon. 1998-ban az első forduló előtt ez a különbség „csak” 2 százalékpont volt, „természetesen” véletlenül ismét a szocialisták javára. A második fordulóban azután 1998-ban újabb négy évre MSZP-kormányzást „jelzett előre” a Szonda Ipsos.
Nem a Szondán múlott, hogy a választók nem így döntöttek. Ők a maguk részéről mindent megtettek a szocialista győzelemért. Sok jel mutat arra, hogy a Szonda Ipsos tevékeny közreműködése – ahogy 1998-ban is – a mostani választásokon is be van építve az MSZP kampányterveibe. Egyáltalán nem lepne meg, ha a szocialista kampánytervben rögzítve lenne, mikor milyen adatokkal kell a Szonda Ipsosnak az MSZP kampányát támogatnia. Ennek a kampánytervnek része a többi, nem MSZP-ellenőrzés alatt álló közvélemény-kutató hitelességének a megkérdőjelezése, lejáratása is. Baja Ferenc szocialista pártigazgató nemrégen azt találta mondani, hogy a Szonda Ipsos az egyetlenegy hiteles közvélemény-kutató Magyarországon. Kovács László pártelnök pedig a napokban jelentette ki, hogy a Gallup és a TÁRKI azért hozza a napokban nyilvánosságra eredményeit, mert a szocialista párt hét végi kongresszusára időzíti azokat. Hozzátette azt is, hogy a két említett közvélemény-kutató „… már most tudja, milyen eredményeket fog közölni” (Magyar Nemzet, 2002. január 18.).
Ilyen gondolatok csak annak a fejében fordulhatnak meg, aki maga így gondolkodik. Amint Hafenscher Károly, a Magyarországi Evangélikus Egyház szóvivője fogalmazott a státustörvénnyel kapcsolatos egyházi nyilatkozatot kifogásoló MSZP-deklarációval kapcsolatban: „A három történelmi egyház nyilatkozatát csak az hozza összefüggésbe a választási kampánnyal, aki ezt az egész témát a kampány részeként fogja fel” (Magyar Nemzet, 2002. január 18.).
A közvélemény-kutatási adatokat is csak az hozhatja összefüggésbe az MSZP kongresszusával, aki maga is kongresszusi felajánlásokat vár el a közvélemény-kutatóktól. A Szonda Ipsos legfrissebb eredményeit tehát a pártelnök nyilatkozata alapján nem tekinthetjük másnak, mint Levendel Ádám kongresszusi felajánlásának az MSZP hét végi kongresszusára. Nincs kétségünk az iránt, hogy a Szonda Ipsosnál az MSZP egyre növekvő mértékben fog „vezetni” – egészen a választásokig. Az iránt sincs kétségünk, hogy az MSZP vezetői – a kampányterveikben szereplő elképzeléseknek megfelelően – egyre növekvő hevülettel fogják támadni a független közvélemény-kutatókat. Dicsőségesen egy platformra kerülvén ezáltal Csurka Istvánnal és Torgyán Józseffel. Ami pedig az időzítést illeti. A Szonda adatai rendszerint a Népszabadság szombati számában szoktak megjelenni. Most kedden jelentek meg. A kiszivárgott hírek szerint ennek az az oka, hogy pénteken még nem nagyon akart vezetni az adatokban az MSZP. Azután a Szonda Ipsosnál nekiláttak a minta súlyozásának… A többit az olvasó képzeletére bízom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.