A Big Brother igazsága

Dévavári Zoltán
2003. 06. 03. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Regio című, negyedévenként megjelenő periodika legújabb számában Kende Péter A késő modern államnemzet címen írt tanulmányt. Kende tanulmányának második felében arra a kérdésre kapunk választ, hogy a különböző nemzetmeghatározásoknak milyen konzekvenciái vannak a magyar politikára. Kende szerint a „magyar nacionalizmus teoretikusai és szószólói abban a hiszemben élnek, hogy a XXI. század ugyanúgy a »nemzetek« százada lesz, mint a két előző volt, s hogy ilyeténképpen a magyar állam előtt minden mást megelőző feladatként a Trianon (stb.) által szétszabdalt magyar nemzet egyesítése áll”.
A gondolatmenetben Kende nem tesz különbséget a nacionalizmus és a sovinizmus fogalma között. Feltételezem, sőt biztos vagyok benne, hogy ezen „nacionalista erők” nagyobbik fele tisztában van azzal, hogy Európa egyesülésével meghaladottá válik a határok tologatása, tisztában van azzal, hogy – Ukrajnát leszámítva – a Kárpát-medence országai belátható időn belül integrálódnak az Európai Unióba. Revízióról a XXI. században tehát a magyar nacionalizmus nagyobbik fele nem beszél, egyszerűen nem beszélhet, mivel tudja, hogy mindez idejétmúlt, szinte már-már anakronisztikus gondolat, amire nincs is szükség, mert Európa egyesülése, a régiók társadalma erre a fájó sebre gyógyírt talál, még ha a közigazgatás, az igazságszolgáltatás és a végrehajtó hatalom terén nem is lesz változás. Éppen ezért véleményem szerint a magyar nemzetpolitikának elsősorban a gazdaságpolitikára kellene igen nagy hangsúlyt fektetnie, s ki kellene használnia az elmúlt tíz évben a szomszédos országokkal szemben szerzett előnyét a tőkefelhalmozás és az infrastruktúra területén. Magyarán: pillanatnyi helyzeti és gazdasági előnyét kihasználva gazdasági beruházásokat, földfelvásárlást stb. kellene eszközölnie a Kárpát-medencében, hogy majdan a teljes térség uniós csatlakozása után jelen legyen, és munkát tudjon adni a nincstelen, munka nélkül tengődő magyaroknak, megállítani, esetleg visszájára fordítani a jelen pillanatban a magyarság körében tapasztalható katasztrofális demográfiai mutatókat. Mivel erről már számos tanulmány készült, s mert Kendének sem áll szándékában tanulmányában e kérdéssel kapcsolatban programot vagy utópiát felvázolni, azt én sem teszem. Inkább megkérdőjelezem azt az állítást, miszerint „84 évvel az erdélyi, felvidéki és a délvidéki országrészek leszakadása után kétségbe vonható, hogy a Kárpát-medence magyarul beszélő lakosai még mindig valamennyien ugyanabba a »nemzetbe« sorolhatók, mint az anyaország állampolgárai”.
Először is: Trianonban Magyarország területének kétharmada nem leszakadt, hanem elszakították. Másodszor: vajon Magyarország ezeréves kontinuitását, nemzeti létét a mai állam területe biztosította? Mert bizony Trianontól kétszer hoszszabb ideig éppen az a Felvidék és Erdély biztosította ezt, amit 1920-ban úgy leszeltek, mint kenyérről a héjat. Harmadszor: a magyarul beszélő lakosok fogalma a pár évtizeddel ezelőtti tézist juttatja eszembe, amikor arról lehetett hallani, hogy Erdélyben magyarul beszélő románok élnek. Negyedszer: kétségtelen, hogy az impériumváltás elsősorban az értelmiségi, hivatalnoki réteget sújtotta, illetve hogy az egy erőszakos, állami impulzusok által generált modernizációellenes folyamat volt, amely tudatosan lefejezte a határokon túlra került magyar társadalmakat. Kétségtelen, hogy ezeknél a magyar társadalmaknál jelentős a szórványosodás, a katasztrofális demográfiai mutatók számaránya. De magyarságukat, a nemzethez való tartozásukat megkérdőjelezni mégiscsak túlzás, sértő. Ötödször: az állampolgárságra való hivatkozás, ami az utóbbi időben, úgy látszik, etalonnak számít, ugyancsak sántít, mivel bizony ezen területek „magyarul beszélő lakosait” éppen az állampolgárságra való hivatkozással küldték előszeretettel a Piave és a Don partjaihoz, akik közül bizony sokan ott is hagyták a fogukat.
Ugyancsak az állampolgárságra való hivatkozással ártatlan százezreket üldöztek el otthonukból, lőttek agyon a Kárpátok lábainál vagy a vérrel áztatott bácskai földön. Ez sem volt olyan régen, 1944 tele bizony őket is sújtotta, még akkor is, ha erről sokak szerint fölösleges beszélni. Ők nem a mi áldozataink, ők nem a mi véreink? Vagy ők csak magyarul beszélő románok, szlovákok, ukránok, szerbek? Mert bizony kétségtelen, hogy ilyen téren is van különbség a „nemzetbe sorolhatók” között, amit ők nap mint nap meg is tapasztalhatnak vagy a határon, vagy a magyar bürokrácia hírhedt útvesztőiben, vagy keserves mindennapjaikban a „leszakadt területeken”. Kende Péter a határon túli magyarokat a kísérleti nyulakhoz hasonlítja, amikor úgy véli, hogy „egy részük még családilag is összekeveredett a szlovákokkal, románokkal stb.”. (A délvidéki, kárpátaljai magyarok ezek szerint a stb. megtisztelő kategóriába tartoznak.) Vajon mekkora botrány lenne abból, ha a Magyar Köztársaság állampolgárainak egyik vagy másik nációjához tartozó részére mondanák azt, hogy keveredtek, esetleg, hogy a stb. kategória címét érdemlik?
„(…) Különösen az elmúlt 12-15 év politikai és kulturális fejleményeit figyelembe véve joggal föltehető az a kérdés, hogy: a) a 2002. évi (kis) magyar társadalom ugyanaz-e, mint amelyből a határon túliak 1918-ban kiszakadtak (a válasz nyilvánvalóan nem); b) egyáltalában egységes »nemzet«-e még ez a társadalom, pontosabban: illik-e még rá a nemzetfogalom a maga múlt századi értelmében” – kérdez és válaszol is Kende egy nagy nemmel. Ezek szerint a nemzet fogalmába – nyugati liberális felfogást követve – csupán az tartozik, aki állampolgársággal rendelkezik, a többiek szóra sem érdemesek, felesleges velük foglalkozni.
Kit érdekel, hogy a magyarul beszélő szlovákok, románok, ukránok, szerbek közül bizony több százezren görnyednek azért, hogy gyermeküket Magyarországon taníttathassák, hogy a tandíjat kifizethessék, hogy az itt megkeresett jövedelemből a magyar államnak, míg a szülőföldön megkeresettből ott adóznak, hogy az itteni kórházi ellátásért százezreket fizetnek, hogy megtakarított pénzüket inkább magyar bankba viszik, s hogy azt is inkább ott költik el, s többé nem viszik ki…? Ez senkit sem érdekel, kár vele foglalkozni. Elvégre ukrán, román, szlovák, szerb, sőt stb. állampolgárok. És a magyar lumpenproletárnak (mert ő bizony magyar állampolgár) sem kell félnie, hogy elveszik tőle a munkát, amit amúgy se végezne el, mert elvégre ő csak kapni szeret.
Mindez arra emlékeztet, mint amikor a szabadságharc leverése után, de a kiegyezés előtt a magyar közvélemény annak örült, hogy az osztrák sereg itt vagy ott csatát vesztett. De hogy azokban az osztrák seregekben zalai, somogyi magyar parasztok szolgáltak és véreztek el a csatatéren, az már senkit nem érdekelt. Ahogy az sem, hogy ezek közül a magyarul beszélő románok, ukránok, szerbek, szlovákok és stb.-k között sokan nap mint nap sírva fakadnak, amikor a magyar himnuszt hallják, és emiatt elég sokukat akár meg is verik.
„Az 1989 utáni Magyarország – az én megítélésem szerint – úton van afelé, hogy a késő modern fogalmak szerint politikai nemzetté váljék, s amint fentebb láttatni igyekeztem, e fogalomban a hangsúly a »politikain«, vagyis az állampolgári közösségben van, nem pedig a 19. századi (francia vagy német) értelemben vett nemzeten.” Kende Péter meglátásában van némi igazság. Big Brother igazsága. Ennek ellenére biztos vagyok benne, hogy ebből a dadaista, polgárpukkasztó politikai nemzetből a magyar állampolgárok millióinak jobbik fele – politikai felfogásától függetlenül – nem kér.

A szerző a szabadkai Hét Nap munkatársa

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.