NATO-tagság, privatizáció és az orosz kapcsolat

Bába Iván
2003. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyik kedvenc témája a kormányváltás óta a szocialista–szabad demokrata koalíciónak az Orbán-kormány Oroszország-politikájának bírálata. Az alaphangot még tavaly nyáron Kovács László pártelnök és külügyminiszter adta meg, aki szerint kármentést kellett végezni a külpolitikában, s „rendbe kellett tenni” – egyebek mellett – a magyar–orosz kapcsolatokat is.
Az Orbán-kormány külügyminisztériumának közigazgatási államtitkáraként nem hagyhatom válasz nélkül azokat az állításokat, amelyek szerint az előző kabinet idején csak alacsony szinten folyt a kapcsolattartás, az Orbán-kormány ellenezte az orosz tőkebefektetéseket Magyarországon, s mélypontra vitte a kétoldalú kapcsolatokat.
A négy év alatt valóban nem volt csúcstalálkozó, ám ez korántsem jelenti azt, hogy nem folyt diplomáciai és kormányzati párbeszéd. Évente megtartotta ülését a kormányközi vegyes bizottság, a külügyminiszterek rendszeresen találkoztak, s élénk volt például a gazdasági vagy a mezőgazdasági miniszterek közötti kapcsolat is.
A csúcstalálkozók elmaradása az orosz politikai taktikázás következménye volt. Az Orbán-kormány hivatali ideje alatt sem a magyar miniszterelnöknek, sem a köztársasági elnöknek nem volt érvényes oroszországi meghívása, miközben Vlagyimir Putyin miniszterelnökként érvényes magyarországi meghívással rendelkezett, amelyet elnökké választása után is megerősítettünk.
Meghívtuk Mihail Kaszjanovot is, akinek 2001-re tervezett látogatását az utolsó pillanatban az orosz fél mondta le. A lemondás oka két – lényegében nem nagy horderejű – kérdés volt. Az egyik a MiG–29-esekre tett orosz nagyfelújítási javaslat, amelyet nem tudtunk elfogadni, mivel át akartunk térni a nyugati katonai technikára. Katonai jellegű volt a másik ok is: az orosz fél kormányszintű haditechnikai megállapodás kötését javasolta, miközben két, katonai termékek forgalmazására szakosodott vállalat megállapodása is elég lett volna. A kompromisszum jegyében a tárcaközi megállapodásra készen álltunk, partnereinket azonban ez nem elégítette ki. Az utóbbi kérdésben talán gesztust tehettünk volna, hiszen nem volt igazi tétje.
A belpolitikai célzatú megnyilatkozások az 1998–2002 közötti orosz–magyar kapcsolatokról szólva szívesen megfeledkeznek az akkori nemzetközi környezetről, a NATO bővítéséről, a jugoszláviai (koszovói) válságról és az 1998-as oroszországi pénzügyi válságról.
1998-ban, az Orbán-kormány megalakulásakor az egyik legfontosabb nemzetközi kérdés a NATO bővítése volt. Ez akkor sokkal nagyobb orosz ellenállásba ütközött, mint később a bővítés második köre, s meghatározta Oroszország viszonyát a három tagjelölttel. A bővítés megtörténte után Oroszország a sértődöttség pozíciójából politizált, s igyekezett az új tagállamok feje fölött átnyúlva közvetlenül a NATO-val, illetve a nagy tagállamokkal megállapodni biztonságpolitikai kérdésekben. A három új tagállammal e területen szinte leállította a párbeszédet.
Még ennél is jobban megnehezítette kétoldalú kapcsolatainkat a koszovói válság. Ne felejtsük el: a NATO-akció két héttel Magyarország felvétele után volt. Két szempontból is érintettek voltunk: egyrészt Jugoszláviával szomszédos új NATO-országként kellett eleget tennünk szövetségesi kötelezettségeinknek, másrészt olyan országként, amelynek kisebbsége él Jugoszlávia északi részében. Ebben a helyzetben tesztelt bennünket az orosz kormány, amikor – nem csekély provokatív szándékkal – nemzetközi embargó alá eső humanitárius segélyszállítmányt kívánt az új NATO-tagállam területén a testvéri Jugoszláviába eljuttatni. A magyar kormány a konvoj ENSZ-embargó alá eső részét – a páncélozott szállítójárműveket, a szokatlanul nagy mennyiségű üzemanyagot – nem engedhette át területén. Az orosz propagandagépezet figyelmen kívül hagyta, hogy a szállítmány – az embargós termékek kivételével – a magyar közigazgatási szervek segédletével eljutott Jugoszláviába, és előre eltervezett módon össztüzet zúdított Magyarországra az orosz pátriárka által személyesen megáldott szállítmány feltartóztatása miatt. Az orosz diplomácia – tudatosan feszültséget gerjesztve – nemzetközi válságot vetített rá kétoldalú kapcsolatainkra.
Az 1998 augusztusi pénzügyi, majd gazdasági válság kereskedelmi téren vetette vissza kapcsolatainkat. Az orosz cégek fizetésképtelenséget jelentettek be, s a magyar vállalatok előtt ismét a kilencvenes években már megismert kérdés állt: növeljék-e kintlévőségeiket bizonytalan orosz fizetési készség esetén is, vagy mentsék a menthetőt? Nincsenek átfogó adataink (a vállalati titok miatt), de azt bizton állíthatjuk, hogy a magyar cégek több száz millió dolláros veszteséget könyvelhettek el ebben az időben. Csak kevés tőkeerős cég engedhette meg magának, hogy fizetésképtelenség esetén is fenntartsa oroszországi szállításait. E válságból csak 2001 körül tudtunk előre lépni, s ezért kerülhetett sor a gazdasági nemzeti kiállításra is csak 2002-ben.
Nincs alapja annak a vádnak sem, hogy az Orbán-kormány általában ellenezte az orosz tőke magyarországi térnyerését. Olyannyira nem, hogy a mostani kormány is ugyanazt mondja, amit mi képviseltünk: üdvözöljük a magyarországi befektetéseket, bárhonnan is érkeznek, de meg kell felelniük az átláthatóság elvének, valamint a hazai és a nemzetközi jogi normáknak. Idézzük föl, mikor jelent meg „az orosz tőkét diszkrimináló magyar kormányzati politika” vádja! A BorsodChem privatizációjánál, amikor az ír Milford cég jelentkezett vásárlási szándékkal, s kiderült, hogy a SZIBUR leányvállalatáról van szó. Az Orbán-kormány – a mai kormánnyal ellentétben – nem volt érdekelt a stratégiai ágazatok privatizációjában, abban, hogy egyes ágazatokban külföldi cégek meghatározó pozíciót szerezzenek, s ezért beavatkozott, amikor ugyanez a SZIBUR erre a szerepre tört a TVK-t felvásárolni akaró szándékával. Hogy az átláthatóságot és a jogkövetést követelve mennyire igazunk volt, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az orosz hatóságok hamarosan eljárást indítottak – oroszországi viselt dolgai miatt – a vállalat ellen, letartóztatásba helyezve a cég vezetőit.
Mi készítettük elő a moszkvai magyar napokat, amelyeken gazdasági kiállítást, filmfesztivált, gasztronómiai napokat tartottak. Martonyi János a Külügyminisztérium kereskedelemfejlesztési célelőirányzatából 600 millió forintot biztosított a sikeres bemutatkozásra. Szervezési nehézségekkel magyarázható csupán, hogy a magyar napok rendezvénye már 2002 szeptemberében, az új kormány hivatalba lépése után volt.
Örvendetes, hogy 2002 decemberében megvalósult a miniszterelnöki találkozó. Az aláírt megállapodásokat – a már említett haditechnikai kormányközi megállapodás kivételével – még az előző kormány készítette elő. Kapcsolataink, ha lassan is, de fejlődnek. Ám nem ismert a magyar kormány elképzelése a magyar–orosz gazdasági kapcsolatok alakításáról. A stratégiai ágazatok privatizációjában való orosz részvételt most sem tudjuk elfogadni, mert általában ellenezzük e törekvést, bárhonnan érkezzenek is a befektetők.
A csúcsszintű politikai találkozók után pedig továbbra is megmarad a kérdés: milyen eredményt hoztak e találkozók számunkra? Sikerül-e növelni exportunkat, javítva kereskedelmi mérlegünket? Az előző kormány alatt elindított két fontos gazdasági projekttel rosszul sáfárkodott a Medgyessy-kormány. A hírek szerint ugyanis kútba esett a korábban jól előkészített Tusino-plaza terve, amelyet a Transelektro, illetve a Kaluga megyei mintafarm terve, amelyet pedig az Agroinvest hozott volna létre. Ehelyett pályáztatás nélkül oroszországi lakásépítésbe fogott – állítólag hárommillió forint tőkével és közel százmillió eurós hitellel, valamint magyar kormánygaranciával – egy eddig ismeretlen magyarországi konzorcium. Az átláthatóság elvét és a pályáztatás gyakorlatát a magyarországi exportőrök esetében is érvényesíteni kellene, mert még rossz emlékű érdek-összefonódások jutnak eszünkbe.
S végezetül szólnunk kell megoldatlan problémáinkról. A hadisírgondozás terén már annak is örülnünk kellett, hogy – megalázó módon – a Voronyezs megyei Rudkinóban nem politikai, hanem csak államigazgatási-szakmai részvétellel avathattuk fel a Don-kanyarban elesett honfitársaink emlékművét. Miközben a Szabadság téri orosz emlékmű visszaállításánál magas szintű politikai jelenlétet biztosítottunk. Arról sincs hír, hogy Kaszjanov budapesti látogatásán felvetettük volna az e téren jogosan igényelt viszonosság kérdését, mert mindkét országban a magyar fél állja a sírgondozás költségeit.
Műkincsügyben pedig egyértelmű visszalépés történt. Az orosz miniszterelnök budapesti javaslata, amely szerint alakítsunk egy újabb közös bizottságot a kérdés tanulmányozására, aligha értékelhető másként. (Létezik ugyanis kétoldalú vegyes bizottság, ám az orosz fél 1997 óta nem hajlandó ennek összehívására.) S még csak nem is általában az elhurcolt magyar műkincsekről folytatunk konkrét tárgyalásokat, hanem csakis a sárospataki könyvtár könyveiről, amelyeket egyébként az orosz kormánynak a vonatkozó orosz műkincstörvény szerint is vissza kellene szolgáltatnia.
Az orosz–magyar kapcsolatok magyar szempontból is sikeres továbbépítése nem könnyű feladat. Ezeket nem szabad pártpolitikai propagandacéloknak alárendelni és ezáltal megoldásukat veszélyeztetni.

A szerző a Külügyminisztérium volt közigazgatási államtitkára

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.