Kudarcot vallott a kétszintű érettségi rendszer

2005. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régóta mondják a kormányzat(ok)ra hatást gyakorló szakemberek, hogy az érettségi tömegessé válásának korában a kétszintű érettségimodell és különösen ennek második szintje, a standard, emelt szintű érettségi bevezetése lehet alkalmas a közoktatás minőségének biztosítására, egységének megteremtésére, az egyetemi továbbtanulás előszűrésére. Ez a téveszme azt eredményezte, hogy a kormány a legrosszabb megoldás mellett döntött, amely javulást nem eredményez, viszont más károsodásokra bizton számíthatunk.
A most kipróbált érettségi vizsga koncepciójának legfontosabb eleme a kétszintűség: a két szintre különböző követelményrendszer (tananyag) alapján kell felkészülni. Követelményrendszere lényegénél fogva nem egységes, és ezért nem alkalmas arra, hogy összefogja a színvonalában nagyon is széttartó közoktatási rendszert. A kétszintű érettségi vizsga bevezetése mellett szóló érvelés logikailag is támadható. Minden szakember számára nyilvánvaló, hogy az érettségit meg kell újítani. Senki sem gondolhatja azonban, hogy a hagyományos vizsga alternatívája a kétszintű érettségi vizsga lenne. Van más megoldás is: a Nemzeti Pedagógus Műhely 1996-ban közzétette az egységes és egyszintű érettségi koncepcióját. Ez a rendszer standard megméretés lenne a tanulónak, az iskolának (a felkészítő tanárnak) és a vizsgáztatónak is. Nem ezt vezették be, másként döntöttek.
A kétszintű vizsga új célokat jelöl meg, új normákat határoz meg. Ezek nagyon távol állnak a műveltségnek attól az eszményétől, amelyhez a társadalom nagyobbik része mégiscsak ragaszkodik. A különbség a világnézetben van. A mi felfogásunk szerint az oktatás közszolgálat, a másik felfogás szerint szolgáltatás. Az első nézet szerint az iskola célja a nevelés (ezen belül az oktatás), a szabadság, az autonómia, a tudás értékelése, a szépérzék fejlesztése, az erények megtanulása. A másik szerint az iskolának elsődleges célja a munkaerőpiacra felkészíteni a tanulót, ez a pénzpiac érdeke. A kétszintű érettségivel a második mellett hoztak döntést. A kétszintű érettséginek ez az értelme.
A középiskola hagyományos eszméje szerint a tantervet úgy építik fel, hogy az elsajátítandó ismeretanyag és a tanulók szellemi érettsége alapján optimális hatékonyságot eredményezzen. Sok évtizedes, folyamatosan bővülő tanári tapasztalat alapján egyenletesen oszlott el a tananyag, és az iskola teljes terjedelmére egyenletesen tervezték. A tanár tudta, hogy az elsős (most kilencedikes) gyermeknek egy anyagot azért tanít, mert erre majd két vagy három év múlva építeni fog. Ez például azt jelenti, hogy fizikát a középiskola utolsó három évében tanítottak, mert a tárgy jellegénél fogva összetett képességeket követelt, logikát, szemléletet, esztétikai érzéket és intuíciót, valamint matematikai ismereteket. Ezt a rendszert az új érettségi felborítja. A kétszintű érettségi bevezetése azzal jár, hogy két évvel az érettségi vizsga előtt a diákokat választás elé állítják. A 10. évfolyam vége előtt, 16 évesen kell eldönteniük, hogy mely tárgyakból kívánnak magasabb, és mely tárgyakból alacsonyabb szinten (eufemisztikusan: középszinten) érettségi vizsgát tenni. Nem az a baj, hogy két szinten vizsgáznak, hanem hogy két szinten készülnek, és a diákoknak megengedjük, hogy – nagykorúságuk előtt – döntsenek arról, mit tanulnak emelt szinten és mit „csökkentett módban”.
Igaz, az érettségi szintjéről a tanulók később is dönthetnek. Az a tanuló, aki másfél-két évig készült az emelt szintre matematikából, az érettségi előtt néhány hónappal dönthet úgy, hogy az alacsonyabb szinten vállalja a megméretést és fordítva is, ha az alacsonyabb szintű vizsgára készült fel, meggondolhatja magát és vállalhatja a magasabb szintet. Ez azonban csak látszólagos szabadság: a két szintre kétféle követelményrendszer, kétféle tananyag alapján kell felkészülni. A két szint követelményrendszere tartalmi, formai és pedagógiai célok tekintetében is különböző. A magasabb szint követelményrendszere nem az alacsonyabb szint bővítése, hanem egészen más. Mást kell tanulnia annak, aki magasabb szinten szeretne érettségizni, és mást tanul az a tanuló, aki az alacsonyabb szintet választja.
Engedtessék meg egyetlen példa: a középszintű fizika érettségi követelményeit – szakítva a nagyon eredményes és világhírű fizikatanítási elvekkel és módszerekkel –, úgy tervezték meg, hogy háttérbe szorították a fizika megértésének (és ezért a természet megismerésének) hatékony eszközét, a feladatmegoldást. Szavakat sem talál az ember: fizikából tesztfeladatokat tartalmaznak a minta feladatsorok, példatárak, követelményeket leíró brosúrák. A műveltség erőszakos átalakítása a cél. Az oktatásügy vezetőjének MTI-s nyilatkozata alátámasztja ezt az állítást. „A tudásalapú társadalomban a klasszikus pedagógia helyét a digitális alapú oktatásnak kell átvennie, hogy a tudás eszköz legyen és ne cél.” Világos dolog: a 2005/2006-os tanévben a tanítás célját, tartalmát, módját 2005. évi érettségi kérdései, feladatai előre meghatározzák. A tanárok számára a legfontosabb útmutató az előző évi vizsga lesz. A kétszintű érettségi további – már tapasztalható – következménye az is, hogy azokból a tantárgyakból, amelyekből sem alacsonyabb, sem magasabb szinten nem kívánnak a tanulók érettségizni, akár már 16 éves korban be is fejeződik a tanulás és a tanítás, például a már említett fizikából.
Az emelt szint követelményei más irányban deviálnak. Tudjuk, az egyetemek, főiskolák nem a középiskolai ismeretanyagra építenek. A felsőoktatás az érettségizettek intelligenciájára, irodalmi élményeire, fegyelmezett gondolkodására, a tudás értékelésére, megbecsülésére, a tanulásban kitartásra számít. Az egyetemen mindent megtanítanak, ha egyáltalán meg lehet tanítani, ha az érdektelenség és kíváncsiság hiánya nem jelent leküzdhetetlen akadályt. A felsőoktatás nem tart igényt az emelt szintű vizsgára. Ennek a finanszírozással összefüggő okai is vannak, de világosan kitűnik, hogy nem látják az emelt szintet szükségesnek a továbbtanuláshoz. Majd kiderül, hogy mire mennek az alacsonyabb szinttel. Valószínűleg egyik szint sem biztosítja azt, amire az egyetemeknek szüksége lenne.
A dolognak azonban van egy másik oldala. Képzeljünk el egy középiskolai osztályt, a 10. évfolyamon. A diákoknak el kell dönteniük, hogy két év múlva melyik tárgyból fognak magasabb és melyik tárgyból alacsonyabb szinten érettségi vizsgát tenni. A lényeg az, hogy az osztály egyik része a magasabb szint mellett dönt matematikából, míg a másik része az alacsonyabb szint mellett. Világos, hogy ettől kezdve kettéválik az osztály, mert különböző óraszám szerint tanulják a matematikát, különböző tanterv szerint. Az osztály azonban tovább hasad, más szempontok szerint is, hasítani fogja a magyar nyelv és irodalom, a választott szintek szerint. A harmadik irány a történelem. Egy tanuló tehát 17 évesen azt mondja, hogy matematikából magasabb szinten, magyarból alacsonyabb (közép-) szinten, történelemből magasabb szinten érettségizne. Mások máshová sorolják magukat. Az osztály ez alapján nyolc részre szakadhat. De tegyük hozzá, hogy a helyzetet bonyolítják az idegen nyelvek és választható szintjeik, a nem kötelező érettségi tárgyak és szintjeik. Az eredmény: az osztály szétesik, megszűnik a közös tanulás élménye, lehetetlenné válik a 17-18 éves korban kialakuló kohézió, barátság, szolidaritás, elkerülhetetlen lesz az individualizálódás. Minden diák a saját céljaival foglalkozik, saját karrierjét építi. A középiskola utolsó két éve tanfolyammá alakul majd.
A kétszintű érettségi vizsga mellett felhozott érvek között első helyen szereplő argumentum: bevezetése a tanulók tehermentesítését szolgálja, szükségtelenné (és lehetetlenné) teszi a felsőoktatási intézmények felvételi vizsgáit. A kétszintű érettségi vizsga rendszerét és a megvalósulását figyelve a jóakaratú szándék álszentnek minősíthető. Sokkal könnyebb volt a tanulónak, amikor az érettségi után elment az egyetemre felvételi vizsgát tenni, mint most az iskolában letenni a középszintű írásbeli és szóbeli vizsgákat, emelt szinten pedig különböző helyeken és időpontokban.
A tanárok, igazgatók, iskolák számára az új érettségi rendszer soha nem látott bonyolult feladatokat és elháríthatatlan nehézségeket, megalázó szituációkat jelent. A kétszintű érettségi értelmetlenül bonyolult rendszer. Már 1996-ban leírták a szakemberek, hogy az iskolákat beláthatatlan és megoldhatatlan feladatok elé állítja majd. 2004 októberében figyelmeztettük a szakma irányítását, hogy a rendszerben benne van a botrány lehetősége. Az érettségi kétszintű lett, kétszeresére nőtt a rendszer, de tárgyanként, összességében sokszorosára. Ilyen szükségtelenül bonyolult rendszerekben exponenciálisan nő az információvesztés. A zavar és botrány szükségszerűen bekövetkezett, és még újak is bekövetkeznek. Az újabb botrányok kárvallottjai megint a diákok, a szülők és a tanárok lesznek.

A szerző tanár, a Nemzeti Pedagógus Műhely elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.