Demokrácia és piac

Tõkéczki László
2007. 07. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma Magyarországon dübörög a demokrácia – demagógia –, természetesen a „haladó” baloldalisággal összekotyvasztva. A demokrácia lassan ugyanaz lesz, mint a szocializmus. Nem tudni ugyan, mit is jelent, de mindenre jó. Egyrészt. Másrészt azonban a demokráciában formálisan nem kötelező az egyetértés és az egység, mint a szocializmusban. Így aztán a demokráciademagógok bajban vannak. Kritizálni merik őket, egyeztetést követelnek, és szakmai szempontokat kérnek számon tőlük, akik most is mindent jobban tudnak. S ilyenkor a „demokraták” elvesztik a fejüket, és dogmákkal kezdenek hadakozni. Olyan dogmákkal, mint a szabadpiac mindenekfelettisége, amit persze valójában szintén nem tartanak be. Mert a szabadpiac csak a valóban tőkeerősek világa, a mi szabadpiacosaink zöme szabadpiacon a közpénzek korlátlan, saját zsebre tocsikolását érti. Vagyis szabadon nekik adják az adóforintokat.
A demokrácia alapelve az egy ember egy szavazat mechanikus többségi rendszere a politikai hatalom képviselőinek kiválasztását illetően. A szabadpiac elve ezzel ellentétben az, hogy mindenkinek annyi szavazata van, ahány forintja, eurója, dollárja. A korlátlan szabadpiac a tőkeerőviszonyok kíméletlen rendje, amelyben a nincsteleneknek nincs szavazatuk (ez a cenzusos liberalizmus tulajdonképpen). A valódi demokráciában a piac eszköz, a munkamegosztás és a magántulajdon funkcionális következménye, amit társadalmi célok érdekében így vagy úgy szabályoznak. A neoliberalizmus új, globális rendszerében a piac cél: alárendelik az egyenlően istenképű emberek (személyiségek) zömét a magánprofitnak mint szimpla költségtényezőt.
A piac idolja – mint régen a proletárdiktatúráé – állítólag mindent megold. A valóságban persze csupán a szegény emberek életét (s ez a többség mindig) nem tudja hová tenni. Könnyű a piacot nagy vagyon vagy óriási jövedelem birtokában idealizálni. A piacnak és a demokráciának egyetlen valós közös, ám negatív vonása van: a minőségre való nagymértékű érzéketlenség. Elvileg ugyan a piac verseny – ahogyan a demokrácia is –, de a döntések zöme, tömeges volta miatt nem az átláthatatlan minőség alapján történik. A piacot, ugyanúgy, mint a tömegdemokráciát, a tőkeerő alapján működő manipuláció (reklám) mozgatja és dönti el. A lokális piacok személyességének és ellenőrizhetőségének pusztulása után egyben megszűnik a felelősség is. S a korlátlan szabadpiac hívei az egyéni döntések szabadsága mögé menekülnek. Ahogyan a demokráciában is – a polgárok szabadon szavaznak. Csakhogy a modern tömegdemokráciában arról szavaznak, ami egyáltalán meg tudott jelenni mint alternatíva.
Az értékelvűség korlátai nélküli materialista demokrácia és a korlátlan szabadpiac tehát rokonok, de a valóban értékelvű, tehát minden tag érdekét képviselő demokrácia és a korlátlan szabadpiac ellenségei egymásnak. A valódi demokrácia az élet szolgája, míg a szabályozatlan és korlátlan piac az egyéni profit eszköze. Tisztázzuk: önmagában a haszonra (profit) törés az emberi állapotból következően természetes, de önzése miatt korlátozandó. A rész szerinti bűnös egyes ember nem lehet mértéke az életnek és a közösségnek.
A valódi demokrácia tehát nemcsak szabadságot jelent, hanem felelősséget és szabályozást (korlátokat) is. A piaccá degradált társadalomban nincs szabály, hanem erőviszonyok vannak. Mint már a dzsungelben is. A neoliberális társadalomban „fecseg a felszín s hallgat a mély” – kényszerítve van a hallgatásra a többség, mert a látszat uralkodik. Elvileg ugyanis mindenki vehet több milliót érő autót. A valóságban azonban a feudalizmus születési zártságához hasonlóan működik a szabályozatlan rendszer. Ezért állítható, hogy a szociális piacgazdaságnak alapvetően nincs alternatívája. A neoliberalizmus az emberi erkölcstelenség örökké változtathatatlan emberpiramisát és az örök dzsungelt jelenti.
Amikor e „piacellenes” szöveget írjuk, akkor csak azt kell hangsúlyozni, hogy keresztyén ember nincs a magántulajdon ellen (Jézus Krisztus sem volt). A sáfárságra adott egyéni javak etikája mellett azonban kiállunk. S nem érdekel minket a hatékonyság/verseny értelmetlen szómágiája. Az értelmes élet primátusát (értékét) nem lehet alárendelni egyesek élvezeti és birtoklási érdekeinek. A helyesen értelmezett demokrácia ugyan nem egalitárius, de megköveteli a közösségi kötelezettségek adottságok szerinti teljesítését – eme etika nélkül a demokrácia: csalás.
Miért igazságos a mindenért fizetés közösség nélküli rendszere? A szellemi szegénylegény Gyurcsány szerint azért, mert igazságos (valójában a gazdagoknak jó). A gazdagok érdekeinek az egész érdekével való azonosítása régi toposz, de értéktelen álláspont. Az SZDSZ ezért antihumánus, erkölcstelen párt, amely befelé és kifelé más értékelvet kommunikál. A kommunizmus is ilyen materialista rendszer volt – a kívülálló ellenséggel szemben minden megengedett: nekik minden tilos, a mi kutyánk kölykeinek, befelé minden szabad volt. S egyébként a csodálatos jövő ígérete uralkodott, mint most is a volt KISZ-vezér szómenéseiben. Ám arról, hogy holnap hogyan fognak megélni százezrek, nos, arról nem esik szó.
Nem is eshet, hiszen a piacon eszköztelen, tőke nélküli emberek vannak, akiknek már a munkaerejére sincs szükség, immár csak kommunikációs médiaközönség. Egy életen át várakozhatnak – mint Kádárék idején is – a nagy tervek soha el nem érkező megvalósulására. A neoliberális, globalista amerikai álom egyébként a zömnek mindenhol szegénységet jelent. Olyan világot, ahol a szegény számára minden egyre hamisabb: az élettől kezdve a látványig. De – állítólag – dübörög a demokrácia és a gazdaság, szavakban pedig nagy a jólét. Igazi gyurcsányi világ, amelyben a lényeg az, hogy a jómódú ember egyénileg jól érezze magát (lásd a whiskyt és a kubai koktélt). Törvény, etika, identitás, szociális felelősség – ugyan! Mindez nem számít, csak húzzunk bele!
S a kiüresedett demokrácia körültáncolt bálványa olyan piactéren áll, ahol ember embernek farkasa, s az ellopott közpénzeket a szegények kipréselt adófilléreiből akarják pótolni.

A szerző történész, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.