Falvak zárvány- és agóniahelyzetben

Kerékgyártó T. István
2007. 07. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mára végképp egyértelművé vált, hogy évről évre növekszik a leszakadó térségek száma, miközben felzárkóztatásukra halvány remény sincs. Nyilván az okok között ugyanúgy szerepel a szemmel láthatóan mélyülő szegénység, mint a roma és félperiférikus társadalom teljes leszakadása. S miután a magyar társadalom túlságosan is érdekvezéreltnek tekinthető, jelenleg semmi jele nincs a terület- és vidékfejlesztés egységes értelmezésének, hanem sokkal inkább a sokat emlegetett vadkapitalista piacgazdaság nyer teret. Így számtalan településnek a népességmegtartó képessége elkerülhetetlenül megszűnik, hiszen hovatovább nincs óvodája, iskolája, kis postája, egészen odáig, hogy az elszegényedett lakosság ezekben a falvakban megduplázódik. Mint ahogyan arról a tényről sem feledkezhetünk el, hogy minden szempontból a mesterségesen gerjesztett városiasodás körülményei között élünk, jóllehet a létminimum alatt élők hatvan százaléka falvakban lakik.
De a zárványhelyzetek szaporodását – az elöregedésen, a foglalkoztatás hiányán, az elégtelen infrastruktúrán kívül – akár falusi gettósodásként is értelmezhetnénk, hiszen ezekről a településekről, aki csak teheti, elmenekül. Múlhatatlanul csak a legszerencsétlenebb öregek, vagy a teljesen reményvesztettek maradnak. Lehetetlen ugyanakkor nem észrevenni, mekkora különbségek vannak akár földrajzi, akár idegenforgalmi szempontból a szerencsés térségek, illetve a leszakadtak között. A munkavállalási és egészében a megélhetési hiányok sora tűnhet szemünkbe. S ha nincs demográfiai megújuló képesség, valójában minden kezdeményezés hiábavaló. A mostani vidékfejlesztési stratégia is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a magyarországi települések egyharmada zárványhelyzetbe került, és az itt lakók életlehetőségei roppant nagy különbségeket mutatnak. Hiszen lényeges eltérés húzódik a – nem csak metaforikusan emlegetett – tisztes szegénységhez tartozók (akiknek eleve alárendelt a szerepük a munkamegosztás rendszerében) és azok között, akik a teljes materiális és szellemi nyomorba süllyedtek. Mert egyre inkább nyilvánvaló, hogy a magyar falu mind gazdasági, mind foglalkoztatási értelemben ismét válságok sorával néz szembe. És egyáltalán nem meglepő, hogy a foglalkoztatási válság a települési lejtőnek megfelelően a legszegényebb, a legképzetlenebb társadalmi csoportokat érinti.
Így, ha a társadalmi folyamatok nem változnak, azaz növekszik a leszakadók száma, s például egy tb-fizető továbbra is legalább három személy után fizet járulékot, a következményeket a társadalom egésze megsínyli. Ugyanakkor persze az is nyilvánvaló, hogy minél lejjebb megyünk a jövedelmi és települési létrán, annál nagyobb valószínűséggel találkozhatunk cigány családokkal. De éppígy szembetűnhet, hogy évek óta a reformok örve alatt nem más, mint a társadalom elszegényítése folyik, aminek következtében az életszínvonal megállíthatatlanul zuhan. Holott a magyar falu ma is ugyanúgy élni akar (még ha zárványhelyzetbe került is), mint korábban. Helyzete viszont láthatóan nehezebb és reménytelenebb, mint az elmúlt két évtized után bármikor. Mert – kevés kivételtől eltekintve – a falvak teljességgel magukra vannak utalva, gazdálkodásukat az állam egyre csökkenő arányban fedezi. Vagyis hosszú ideje tartó leépülési folyamatról beszélhetünk, mivel – egyebek között – hiába állnak rendelkezésre soha nem látott mennyiségű európai uniós pályázati pénzek, az eddiginél – különösen a vidékfejlesztési terveket tekintve – sokkal komplexebb programokra lenne szükség. Amíg persze a GDP java részét a központi országrész és a Nyugat-Dunántúl adja, a területi különbségek szükségképpen tovább nőnek.
Akár attól is függetlenül, hogy már nemcsak a legszegényebb, legelesettebb rétegeket fenyegeti az elszegényedés, hanem a társadalom legalább kétharmadát. Ha csak abból indulunk ki, hogy az elmúlt években leginkább a falvakban koncentrálódó munkahelyek kétharmada megszűnt, azaz megközelítően hatszázezer munkavállaló veszítette el munkahelyét, ami mintegy hárommillió ember megélhetését jelentette, a következmények magukért beszélnek. Hiába az uniós vidékfejlesztési pályázatok, a hiánypótló költségvetési támogatások, a falvak többsége lehetetlen helyzetben van. Legfeljebb egy helyben topog. Az ínségenyhítő programoktól viszont nem lehet sokat várni. Ha ugyanis a kistelepülési önkormányzatok az állami finanszírozásra hagyatkoznak, menthetetlenül anyagi csődbe sodródnak. És ha nincs helyi adóbevétel, legfeljebb az esélyegyenlőség illúziójáról beszélhetünk. Hiszen merőben más lehetőségekkel rendelkezik például egy alföldi falu, s másokkal egy preferált agglomerációs térségben fekvő település. Össze sem érdemes hasonlítani őket. Nem szólva azokról a falvakról, amelyekben a körülmények szerencsés alakulása folytán eleve nagyobb mértékű a foglalkoztatottság.
Ám mialatt viszonylag gyorsan szaporodnak az egy-egy nagyvárost körülvevő modernizációs szigetek, az átlagnál dinamikusabban fejlődő települések, környezetüket tengerként veszik körül az egyre jobban leszakadó térségek. Bár ennek a szegénységi tengernek a nagyságán, belső szerkezetén lehetne vitatkozni, az kétségkívül látszik, hogy az aprófalvas vagy tanyás településeknek egyáltalán nincs reményük bármiféle előrelépésre. Amíg olyan gazdaságpolitika érvényesül, amely a helyi adottságokat és a regionális vidékfejlesztés szempontjait figyelmen kívül hagyja, addig az esélyek egyenlőségéről kár is beszélni. Mert a falvakat amúgy is az előnyök egyenlőtlen elosztása sújtja és az egyenlőtlenségek minden elképzelést felülmúló növekedése. És amint több kutató megállapítja: a vidéki közösségek megtartásában kulcsszerepet játszó alapvető szolgáltatások fejlesztésére a költségvetésből alig több mint két százalékot szán. Holott épp az unió kínál lehetőséget arra, hogy a szolgáltatásokat fenntartó piaci szereplők jövedelmét közpénzekből 75 százalékos EU-társfinanszírozás mellett kiegészítsük.
Végezetül arról van szó, hogy a leginkább rászoruló térségek és az ott élők esélyeit a támogatási elveken semmiképp sem lehet a versenyszféra szabályai szerint érvényesíteni. Mindennél egyértelműbb ugyanis, ha olyan csoportokat támogatnak, amelyek önerőből képtelenek az innovációra, az erőforrásokhoz való hozzáférésük is egyre távolabb kerül. De miután a kistelepülések egyre tragikusabb demográfiai helyzetben vannak, halaszthatatlan szociális és morális támogatásukra éppen azért lenne szükség, hogy lendületet kapjon a generációváltás, a családi gazdálkodási formák megerősödjenek és megújuljanak. Mert ha tovább gyorsul a vidéki közösségek szétesése, a kistelepülések elnéptelenedése, s egészében a szociális népvándorlás, mindez azzal is teljességgel ellentétes, mint amit az európai vidékfejlesztési elképzelések célul tűznek ki. A zárványhelyzetbe került települések agóniája visszavonhatatlanul elkezdődött.

A szerző szociológus, egyetemi oktató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.