Kis iskolák más nézőpontból

2007. 07. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olvassuk, halljuk, milyen kétségbeesett kísérleteket tesznek polgármesterek, iskolaigazgatók arra, hogy a jelenlegi szabályozás keretei között megmentsék kis létszámú tanulócsoportjaikat. Lehet – és szokás is – ezt ironikusan a törvény kreatív kijátszásának minősíteni, és véletlenül sem megkérdőjelezni a fejkvótáról csoportfinanszírozásra áttérő oktatási kormányzat döntését. Mi indokolja a változást? Semmi más, mint a „költséghatékonyság”. Kimondatlanul, de néha már – mint Pécsett – kimondva is a megtakarítás az egyetlen hozadéka a struktúraátalakításnak nevezett osztály- és iskola-összevonásoknak. De vajon megtakarítás-e, ha utcára kerülnek a pedagógusok, és a továbbiakban nem hasznosul a képzettségük, tapasztalatuk, segélyre szorulnak, nem fizetnek adót és járulékot? Megtakarítás-e, ha a családok utazási költségei növekednek, ha ezzel párhuzamosan a gyermekek és szüleik szabadideje csökken? Ha a felszabaduló épületek és eszközök elvesznek az oktatás számára? Rövid távon és az oktatási tárca meg a fenntartó önkormányzatok számára minden bizonnyal. A törvénykezésnek azonban nem rövid távú és partikuláris érdekek mentén kellene gondolkodnia. Igaz, ma mi más a célja az oktatásirányításnak, mint a rövid távú megtakarítás?
Ki gondolkodik el azon, hogy a hatékonyság fogalma a nevelésben valami egészen mást jelent, mint a gazdaságban? A nevelő nem lesz hatékonyabb, ha kevesebb idő alatt nagyobb létszámú csoportot tanít, csak olcsóbb. A kis iskolák helyébe lépő körzeti, térségi központok sem eredményesebbek, csupán gazdaságosabbak a fenntartó számára. Nem számol az oktatási tárca a családok növekedő terheivel. Nem törődik azzal, hogy a kisdiák már kisgyermekkorban egyre inkább elszakad a családtól, a közvetlen, élő kisközösségtől. A nevelés alapvető kereteit szünteti meg, és helyezi át az iskolákba, ahol viszont ezzel párhuzamosan eszköztelenné vált pedagógusok, személytelenedő tömegoktatás kínlódik, és próbálja pótolni a neveltségi hiányosságokat. Persze, ha megszűnik a vasútvonal, bezár a posta és az iskola, hogy is beszélhetünk élő közösségről a kis falvakban? Ezért olyan kreatívak a helyi önkormányzatok, amikor hadakoznak az iskolabezárások ellen. A gyermekneveléshez közösség kell: család, szomszédság, eleven, működő magatartásmintákat nyújtó közösség. Pont úgy, mint a jó levegő az asztmásoknak. Persze vannak jó gyógyszerek a fulladozóknak és körzeti iskolaközpontok is digitális táblával a lemaradóknak. Csak nézőpont kérdése. Váltsunk hát nézőpontot!
Közhelyszerű érv a felszereltség hiánya. Fölöslegesnek tűnik azonban ezek pótlása, megújítása, amikor a jelenkori oktatásirányítás apologétái látni vélik a tanáriban letakarva álló intelligens táblát riadtan kerülgető pedagógusokat. Elképesztő és megalázó egyben, ahogy kívülről tekintenek rá erre az elmaradott világra, amelyből minél előbb ki kell menekíteni a gyereket. Hiszen menthetetlenül tájékozatlan, fejlődésre képtelen, civilizálatlan közeg. A második szúrást is a pedagógusok kapják. Emberi, szakmai kvalitásukat kérdőjelezik meg. Mintha lenne összefüggés a kis iskola és a felkészületlen, morálisan gyenge pedagógus között. Mintha nem azt kellene megvizsgálni, mitől kontraszelektált a pálya. Körül lehetne nézni a tanárképzés táján, a bolognai rendszer várható hatásait is megvizsgálhatnák. Az évtizedek óta tartó presztízsvesztés okait is számba vehetnék. De nem teszik. Ehelyett a szabad tankönyvválasztás liberális vívmányáról beszélnek, ami szintén hátrányt szenved a kis iskolákban, hiszen nem szakmai szempontok vezérlik a pedagógusokat a döntésben. Egyrészt mert tájékozatlanok és képzetlenek, másrészt mert áldozatul esnek szorító anyagi érdekeiknek.
A kiadók olcsóbb, kedvezményes ajánlatai azonban nem csak a kis iskolákban keltenek figyelmet. A másik liberális vívmány, a szabad piac törvényei szerint gondolkodnak a pedagógusok is, ha már a tankönyvkiadás ezt teszi. Nézzük csak meg a Sulinova (az oktatásirányítás által preferált) kezdeményezését. Ugyanezen elvek mentén alakította ki kedvezményezetti körét. Miért nem gondolkodik el a liberálisnak nevezett szakember például a tankönyvvé nyilvánítás szempontjain? Ennek átgondolásával és a gyakorló pedagógusok véleményére alapozva talán lehetne állami kedvezményekkel terelni a szűk látókörű pedagógust és az iskolákat a megfelelő irányba.
A következő érv a lemorzsolódás, a középiskolákban kudarcot valló kamasz gyerek lelki megrázkódtatása. Szeretnék látni a utalást arra a vizsgálatra, amely kimutatja, hogy a vidéki kis iskolák végzős tanulói inkább részesülnek ebben a kudarcélményben, mint a gyengébb városi iskolák diákjai. Nem kellene elgondolkodni inkább azon, hogy a NAT mennyire biztosítja az átjárhatóságot, a könnyed továbblépést egyik iskolából a másikba? Megérne egy elemzést az is, hogy az általános és a középiskola módszertani kultúrája, oktatás-nevelés aránya közötti különbséget hogyan lehetne csökkenteni, és ezzel megkönnyíteni az átmenetet a gyerekek számára. Történt erre kísérlet a tanárképzésben vagy a tanártovábbképzésben? Mindkettőre van némi rálátásom: nem történt.
A körzeti iskolákat tervezgetők olyan sztereotípiákban gondolkodnak, amelyeknek egy részére a gyakorló pedagógus csak legyint, más részéről pedig tudja: nyilvánvalóan hamis. Az az elképesztő állítás pedig, hogy a pedagógusok kiégettségét majd a minőségbiztosításban megjelenő visszajelzések fogják megszüntetni, egyszerűen tragikomikus. Főleg akkor, ha tudjuk, hogy a tankerületi oktatási központok megszüntetése éppen akkor történt, amikor ez a liberális koncepció kezdett érvényesülni az oktatási minisztériumban. Akkor éppen a folyamat-ellenőrzés megszüntetésén fáradoztak sikerrel. Most az ellenkezőjét teszik, és közben ráterhelik a tantestületekre az értékelés elveinek, módszereinek a kidolgozását, megvalósítását. Persze ez így hatékony. Vagyis olcsó megoldás.
Általában hiányoznak a kérdésfelvetések az oktatás „reformjának” kommunikációs stratégiájából, csupán egyértelmű kinyilatkozások vannak, és a még egyértelműbb következtetés: be kell tartani a törvényt.
Szerintem inkább okosabbá kellene tenni a törvénykezést. A szakma, a gyakorló pedagógusok tapasztalataiból kiindulni, hatásvizsgálatokat időben elvégezni, a nevelést összefüggéseiben szemlélni. Mindezek előtt világos, értékszempontú nevelési koncepciót kidolgozni. Nekem, sajnos, ez tűnik utópiának.

A szerző a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos
Gyakorló Általános Iskolájának vezetőtanára

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.