Van kiút megszorítások nélkül is

Gazdag László
2007. 07. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ebben az írásban Nagy Pongrácnak a Magyar Nemzet június 29-i és 30-i számában megjelent, ragyogó cikkét gondolom tovább. Nagy Pongrác Gyurcsány balatonőszödi böszme beszédéből idéz, amely szerint ők, a kormány, csak erre képesek, nincs B változat.
A szerző rámutat, hogy miközben a kormány a 2006. évi 2345 milliárd forintnyi államháztartási hiányt 2011-re úgy akarja 800 milliárd forintra leszorítani, hogy 26 ezer közalkalmazottat (köztük sok pedagógust, orvost, nővért) tesz utcára, vizitdíjat szedet stb., aközben egyetlen százalékpontnyi kamatlábcsökkentés 150 milliárd forintnyi megtakarítást eredményezne. A kamatláb nyolc százalékról négy százalékra mérséklése önmagában öt év alatt 1200 milliárd forinttal csökkentené a hiányt.
A forintadósság az összes adósság 74 százaléka. Ugyanis a bruttó adósság ma 15 ezer milliárd forint, amiből a külső adósság csak 4700 milliárd forint, a többi a kormány hitelfelvétele a Magyar Nemzeti Banktól. A devizaadósság kamatlába már most is csak négy százalék, míg a forintban felvett adósság kamatlába nyolc százalék. Nagy Pongrác szerint ezt a különbséget kellene kiegyenlíteni, vagyis a forintadósság kamatlábát kellene levinni a devizaadósság kamatszintjére. A megtakarítás öt év alatt 1200 milliárd forint lenne.
A költségvetés legnagyobb kiadási tétele ma a kamatfizetési kötelezettség. Többet költünk kamatokra, mint egészségügyre, oktatásügyre, honvédelemre külön-külön. Ebből az is következik, hogy itt találjuk a legnagyobb megtakarítási, egyensúlyjavító lehetőséget. Ám a kamatlábak csökkentéséhez le kell törni az inflációt. A kamatláb ugyanis nem mehet az infláció rátája alá, hiszen az negatív reálkamatlábat eredményezne, vagyis a bankrendszer (monetáris rendszer) veszteségessé válna, megingana.
Tehát mindenfajta megszorítás, életszínvonal-csökkentés nélkül, helyes monetáris politikával is lehetséges az adósságszolgálat elolvasztása. De ennél is tovább megyek: a fiskális restrikció minden formája, fajtája csak károkat okoz a gazdaságnak, elodázza a valós reformokat, szűkíti a piacot, ezáltal tönkreteszi a kis- és a középvállalkozásokat, az agrártermelőket, de tönkreteszi, elszegényíti a kisemberek tömegeit is. Ezért a kiút valójában csak nadrágszíj-összehúzó csomagok nélkül létezik, és minden ilyen „egyensúlyteremtő”, életszínvonal-szűkítő csomag csupán a reálgazdaság következő válságát kódolja.

A monetáris politika a megoldás
Az 1970-es évekre a keynesi gazdaságpolitika eszköztárát jelentő költségvetési politika lehetőségei politikai okokból kimerültek. A John Maynard Keynes (1887–1946) által kidolgozott gazdaságpolitika az állami beavatkozásra épített, célja a gazdaság kilengéseinek (amplitúdóinak) csillapítása, és említett eszköztára a költségvetési politika volt a második világháború után. Működött is 1945-től az 1973-as olajválságig, amikor megszűntek feltételei, véget ért az olcsó energia és nyersanyag korszaka.
Ám már az olajválság előtt látható volt, hogy a költségvetés két oldala (bevételi és kiadási) politikai okok miatt merevvé vált. Már egyikhez sem lehetett hozzányúlni súlyos társadalmi feszültségek nélkül. Ezért a monetaristák szakítottak a keynesi gazdaságpolitikával, és a költségvetési politikáról a monetáris politikára vitték át az állami szabályozás súlypontját. Elgondolásuk szerint az állam csakis a pénz egyenletes adagolásával töltheti be szabályozó funkcióját. Itt nem is az optimális pénzmennyiségen, hanem az egyenletességen van a hangsúly. Nem szabad a monetáris rendszerbe rángatózásokat bevinni, tehát sem hirtelen, lökésszerű pénztöbbletet pumpálni a gazdaságba, sem hirtelen pénzszűkítést véghezvinni, mert mindkettő olyan fluktuációkat visz a rendszerbe (és főként a reálgazdaságba), ami önmagában is súlyos válságokhoz vezet. A Nobel-díjas, magyar származású Milton Friedman (1912–2006) szerint az elmúlt 150 évben minden válságot a meggondolatlan monetáris beavatkozás okozott. 1929-ben például a húszas évek monetáris expanziója (hiteltúlkínálata) vezetett a túltermelési válsághoz, de ez igazán pusztító válsággá csak azután mélyült, hogy a kormányok ekkor kétségbeesett kapkodásba kezdtek, és hirtelen beszűkítették a pénzteremtő csatornákat. Mindez kísértetiesen hasonlít a magyar gazdaságpolitika utóbbi három évtizedének húzd meg, ereszd meg ciklusaihoz. Hangsúlyozni szeretném, hogy itt kormányzati ciklusokon átívelő súlyos hibáról van szó. Igaz, inkább a szocialista–liberális koalíciót jellemzi a direkt fékberántás, az életszínvonalat rontó csomagok kapkodásszerű (és értelmetlen!) bevezetése, minden ijedelemkor (lásd Bokros-csomag vagy most a Gyurcsány-csomag), de az Orbán-kormány idején (1998–2002 között) is afféle csendes restrikció működött, hiszen a GDP négy százalék fölötti növekedési ütemétől alaposan elmaradt a reálbérek egy százalékot éppen csak meghaladó növekedése. Ezt én relatív megszorításnak nevezem. (Ugyanolyan káros és értelmetlen gyakorlat volt, mint a direkt nadrágszíjmeghúzás. A Fidesz választási vereséggel fizetett érte.)
A monetaristák szerint az inflációt kell letörni, mert a magas infláció a bajok oka, ugyanis elfedi a beteg gócokat, lehetővé téve, hogy az elavult, alacsony hatékonyságú szektor inflációs árnyereséget bezsebelve fenn tudjon maradni, és tovább tudja hárítani rossz költséggazdálkodásának hatásait a fogyasztóra. Ha az inflációt letörjük, elindul az egészséges tőkeáramlás, végbemegy a makrogazdasági szerkezetváltás. Leépül az alacsony hatékonyságú szektor (gyárkéményes ipar), és felépül romjain a magas hatékonyságú, brainigényes, fehér köpenyes high-tech gazdaság. Ez volt a világgazdasági korszakváltás, amely az 1980-as években ment végbe a fejlett nyugati világban viharos gyorsasággal.
Az infláció letörésével a szerkezetváltást kikényszerítő gazdaságpolitikát hívták alkalmazóikról thatcherizmusnak (Margaret Thatcher brit miniszterelnök, 1979–1990) és reaganomicsnek (Ronald Reagan amerikai elnök, 1981–1989).

A helyes sorrend négy pontban
Mindebből következik a válságból való kilábalás helyes sorrendje: 1. Megteremteni a pénzstabilitást. Ez minden más célt meg kell hogy előzzön. 2. A pénzstabilitás révén megteremteni a gazdasági egyensúlyt (az államháztartási, a költségvetési, a külkereskedelmi és a fizetési mérleg kiegyensúlyozását). 3. Ha ez sikerült, hagyni kell végbemenni a gazdasági struktúraváltást, a makroszerkezet átalakulását. Ezt a pénzstabilitás önmagában is kikényszeríti. 4. Ha az első három pontban foglaltak nagyrészt teljesültek (egy-másfél évtized), akkor szabad csak megkezdeni az elosztórendszerek reformját.
Láthatjuk, hogy nálunk az egész a feje tetejére állt, hiszen gőzerővel nekiálltunk az elosztórendszerek reformjának (ami politikai feszültségeket gerjeszt), még mielőtt megteremtettük volna a pénzstabilitást, ezáltal az államháztartás egyensúlyát, és végbement volna a világgazdasági korszakváltás, tehát a gazdasági makroszerkezet átalakítása. Látható, hogy sehol nincs szó, egyik lépésnél sem nadrágszíj-összehúzásról, fiskális restrikcióról. Vajon miért? Azért, mert fölösleges, értelmetlen, sőt káros. Ez ilyen egyszerű.
Nézzük meg például a brit reálbérek alakulását a thatcherizmus „tombolása” idején, a legnagyobb válság közepette! A fogyasztói árak és a bérszínvonal változása Nagy-Britanniában, az előző év százalékában:
Hát ezért nincs értelme a megszorító intézkedéseknek. A kitörés útját egész más irányban kellene keresni. Nagy-Britanniában sem az életszínvonal csökkentésével kezdődtek a reformok, ellenkezőleg, a reformok eredményeként azonnal javulni kezdett az életszínvonal. Ehhez viszont azt kell megérteni, hogy a válság oka nálunk sem a jövedelempolitika, nem a „túlzott, megalapozatlan bérkiáramlás”, tehát például nem a Medgyessy-kormány 2002. szeptemberi közalkalmazotti béremelése, hanem a 2003. júniusi forintleértékelés által elindított inflációs spirál. Ez vitte fel újra a kamatlábakat, és állította fejre az államháztartást. Egyben ezt a lépést tartom én a rendszerváltás utáni időszak legdilettánsabb, legostobább gazdaságpolitikai lépésének. Hihetetlen károkat okozott az országnak, ma is ezt nyögjük.
Nevezzük meg ennek a felelőseit! Például Demján Sándor vállalkozói köre, aki éppen Medgyessy béremelési lépéseit kárhoztatja, holott annak semmi köze nem volt a mostani krízishez. Az ipari lobbi kényszerítette ki a forintleértékelést, arra hivatkozva, hogy az erős forint gyengíti az exportőrök pozícióit. Tehát az exportra termelő nagyvállalatok nem hatékonyságot javítanak, nem a technikát fejlesztik, hanem szép kényelmesen besöprik a forintleértékelés hasznát. Hogy ezt végső soron kik fizetik meg? Részben a magyar munkavállaló, részben a magyar fogyasztó. De legfőképp mindkettő mint adófizető állampolgár. További felelősök a jegybanki monetáris tanács akkori tagjai. Megjegyzem, hogy Járai Zsigmond akkori MNB-elnök ellenezte a leértékelést, de kisebbségben maradt a monetáris tanácsban. A valutaleértékelés a monetaristák szemében főbenjáró bűn és ostobaság, mert csupán az elavult exportszerkezetet konzerválja. Ez a tétel Magyarországon is igaz.

megoldás a mostani válságra
A magyar gazdaság és társadalom három évtizede tartó vergődése csak akkor érhet véget, ha gyökeresen megváltozik a gazdaságpolitikai filozófia, szakítunk ama rögeszmével, hogy a bajok oka a dorbézoló tücsöknemzet mentalitás, merthogy a magyarok szeretnek jobban élni, mint amekkora a teljesítményük. A magyar gazdaság alapproblémája az elavult szerkezet továbbcipelése, a világgazdasági korszakváltás elmaradása. A mi szerkezetünk túlzottan importenergia- és nyersanyag-, valamint alkatrészigényes alacsony fokú transzformációs képességgel. Ezt kell átalakítani. Viszont az átalakításhoz először a monetáris szférát kell rendbe tenni, tehát meg kell teremteni a pénzstabilitást. A szigorú monetáris politika a megoldás kulcsa és nem a jövedelempolitika! A megszorítások csak fluktuációkat visznek a reálgazdaságba, és gerjesztik a válságot. Az 1995-ben meghirdetett Bokros-csomag nem kivezette az országot a válságból, hanem maga volt az akkori válság előidézője.
Végezetül még egy probléma. A válságból, illetve az örökös egyensúlyi zavarból való kilábalásnak megvannak a szigorú személyi feltételei. Ehhez profi közgazdákra, elméletileg is magas fokon képzett szakemberekre van szükség. Olyanokra, akik már megszabadultak a főkönyvelői közgazdaságtan tartozik-követel oldalban gondolkodó, idejétmúlt paradigmarendszerétől. Akik Milton Friedman, Theodore W. Schultz vagy a magyarok közül Jánossy Ferenc, Nagy Pongrác szellemi emlőin nevelkedtek.
Ahol egy orvos végzettségű, naiv fiatalember a gazdasági miniszter (az más kérdés, hogy magánvagyona összeharácsolásakor már nem volt enynyire naiv) mindenfajta elméleti közgazdasági tudás nélkül, ott csakis a dilettantizmus uralkodhat-tombolhat a gazdaságban.

A szerző közgazdász, egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.