Szolidaritáselvű betegellátást!

Sokan, akár hálapénz révén, többet vesznek ki a szükség kosarából, mint amennyi jár.

Dr. Szilvási István
2014. 08. 29. 5:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megbetegedési és halálozási mutatóink alapján Európában sajnos élen járunk. Orvosaink-szakdolgozóink nyugatra vándorlása alapjaiban rendíti meg az EU-s forrásokból felépült szép kórházaink működőképességét. A közfinanszírozott betegellátás színvonala nem javult. Sőt. Közben a magánrendelők száma érthetően, gomba módra nő.

A helyzet javításához két dolog szükséges: a közfinanszírozásból származó források jelentős növelése és a betegellátó rendszer „össztársadalmi egyetértésen alapuló, kormányzati ciklusokon átívelő” (ismert a szlogen!) átalakítása. Ez ma mindenki számára, aki a betegellátásban dolgozik, evidencia. De a döntés nem az ő kezükben van. A lényegi megoldások helyett ezért csak a felszínt kapirgáljuk. Hálás témáról, a hálapénzről szól a disputa.

Lássuk az első tennivalót! A közfinanszírozott betegellátásra jutó pénzösszeg – még a nemzeti össztermék százalékában kifejezve is – jelentősen elmarad az európai, sőt még a „visegrádi” átlagtól is. Vásárlóerő-paritáson számolva a fejlett európai államokénál jóval kisebb. Az ország gazdasági helyzete nem rózsás. A teljes magyar betegellátásra körülbelül annyit költünk, mint az államadósság kamataira. Ennek ellenére a költségvetési forrás növelése a betegellátás normális működtetésének sine qua nonja. A másik tennivaló a betegellátó rendszer átalakítása. Ebben történt néhány lépés. A megelőzésre némileg több jutott. De ez hosszú távú befektetésként, egyetlen kormányzati cikluson belül nem fial. Az alapellátás szerepének növelése – a jóval drágább kórházi ellátással szemben – szerepel a jelenlegi kormány tervei között. De ahhoz is pénz kell. A kórházak egységes állami működtetésbe vétele – a betegek ellátáshoz jutásában meglévő jelentős egyenlőtlenség csökkentése mellett – várhatóan gazdasági előnyökkel is járhat.

Meglátjuk. A közfinanszírozott betegellátásban működő forprofit szolgáltatók nyereségének jó része a kiemelt (gyakran külön kasszás) finanszírozásból fakad. Reménykeltő a miniszterelnök kijelentése, miszerint a köz(mű)szolgáltatásnak nonprofitnak kell lennie. Csak megjegyzem, hogy a betegellátás talán a legfontosabb közszolgáltatás! A köztulajdonban lévő szolgáltatók erősítéséhez azonban ugyancsak pénz kell. A gyógyszerár-támogatásban történtek lépések a költséghatékonyság érvényesítésére. De a legfontosabbról, az állampolgári jogon és a betegbiztosítás jogán járó egészségügyi szolgáltatások körének meghatározásáról mindeddig nem esett szó. Pedig itt a lényeg.

Ugyanis az orvostudomány rohamos fejlődése (új gyógyszerek, korszerű terápiás és diagnosztikai eljárások) miatt ma már a Jóisten pénze sem lenne elegendő arra, hogy a közfinanszírozott betegellátásban minden beteg hozzájuthasson a modern orvostudomány minden korszerű diagnosztikai és terápiás eljárásához. Sajnálom, de ez a helyzet. Így van ez az egész világon, még a betegellátásra nálunk sokkal-sokkal többet költő gazdag országokban is. A korszerű betegellátás költségeinek a gazdasági növekedés üteménél gyorsabb növekedését csak akkor lehetne megállítani, ha betiltanák az orvostudományi technológiák fejlesztését. Ez nem megy. Sajna, az időutazás sem reális lehetőség, bár a költségek jelentősen csökkenthetők lennének, ha visszamennénk Hippokratész korába. A tény az, hogy ma a közfinanszírozott betegellátásban egy magyar állampolgárra évente körülbelül 600 amerikai dollár jut. (A fejlett nyugat-európai országokban 3-4000.) Ezt a 600 dollárt egy-két diagnosztikai képalkotó vizsgálat akár „el is viheti”.

Egy-egy új onkológiai gyógyszer egyhavi költsége akár 4000 amerikai dollár is lehet. Ezt ugyan többször, többen leírtuk már. De nem elégszer. A helyzet lényegét „az orvosilag lehetséges, de gazdaságilag nem megengedhető” dilemma fejezi ki. Nyilvánvaló, hogy – a forrásnövelés mellett – valakinek ki kell azt mondania, hogy a közpénzekből fenntartott betegellátásban itt és most mi jut a betegnek. Ez persze azt is jelenti, hogy más viszont nem jut! Azért nem, mert betegbiztosítási rendszerünk – elvben – szolidaritáselvű. Ha valaki többet vesz ki belőle, mint amennyi jut (ezért egyébként érthetően akár hálapénzzel is próbálkozik), súlyosan megsérti a szolidaritás elvét. Hiszen a többinek a kevésből még kevesebb jut. Ami pedig nem finanszírozható a közpénzekből, azért fizetni kell. Célszerűen az önkéntes, kiegészítő betegbiztosítás részeként. Azért is fizetni kell(ene), ha a közfinanszírozott rendszerben a beteg saját magának „választott” kórházat vagy orvost akar.

Az persze természetes, ha valaki önhibáján kívül nem tud (bár akarna!) járulékot fizetni, akkor ellátására az államnak kell fedezetet nyújtani. Hasonló a helyzet a gyerekek, nyugdíjasok esetében is. Az is nyilvánvaló, hogy egyes egészségügyi szolgáltatások (például életmentés, sürgősségi ellátás, anya- és csecsemővédelem, kötelező védőoltások, szűrővizsgálatok) finanszírozása az állam feladata. Ezek ugyanis állampolgári jogon járnak. Minthogy mára – éppen a járulékok mértékének folyamatos és jelentős csökkentése okán – a betegellátást a kötelező betegbiztosítás mellett jelentős részben az állami költségvetés finanszírozza adókból, megvannak az állampolgári és a biztosítás jogán járó betegellátási szolgáltatások elkülönítésének elvi alapjai. (Csak megjegyzés: az egészségbiztosítás csekély forrásait nem szabadna még szociális ellátásokra is költeni.) A helyzet tisztulása felé tett lépés, hogy az egészségügyi intézmények különböző – a közvetlen betegellátástól sokszor független – fenntartási költségeit az állam átvállalná.

Az általános kötelező betegbiztosítás jogán járó (azaz jutó) úgynevezett ellátási csomag Európa országaiban – igaz, gazdasági lehetőségeiktől függő tartalommal – természetes. Bár egészségügyi törvényünk az elmúlt 25 évben fokozatosan és folyamatosan idomult a való élethez. Ma már nincs szó benne a „legmagasabb szintű betegellátásról”, hanem így szól: „Minden betegnek joga van – jogszabályban meghatározott keretek között – az egészségi állapota által indokolt, megfelelő, folyamatosan hozzáférhető és az egyenlő bánásmód követelményének megfelelő egészségügyi ellátáshoz”. Nincs szó már arról, mint a „szocializmusban”, hogy – papíron – mindenkinek minden a legmagasabb szinten jár. És benne van az is, hogy a törvény célja az „egyéni és a közösségi érdekek harmonikus érvényesülése”. Ez virágnyelven a szolidaritáselvet jelenti. A törvény jó. De a valóság az, hogy – elsősorban a hiánygazdálkodásból adódó paraszolvencia-rendszer miatt – a szolidaritáselv ma súlyosan sérül. Mert vannak, akik a „szűkség kosarából” bőven vesznek. Most a politikusokon van a sor. Nekik kell lépniük. El kell szépen mesélni a helyzetet!

(Szegényeknek ebben a média igazán segíthetne!) Az a bökkenő, hogy Magyarországon fránya parlamenti demokrácia van. A királyságban sokkal könnyebb dolguk lenne. Az ellátási csomagtól, az öngondoskodáson alapuló kiegészítő biztosítások rendszerének bevezetésétől gyomorgörcsöt kapnak. Ódzkodnak a helyzet elmagyarázásától – és ami a lényeg: a cselekvéstől –, mert könnyedén elveszíthetik a következő választásokat. Amin persze a mindenkori ellenzék serényen dolgozik. Az egészségügy szereplői csak annyit tudnak segíteni, hogy szakmai és finanszírozási irányelvekben meghatározzák, melyik betegségben hogyan lehetne a rendelkezésre álló forrásokat a lehető legracionálisabban felhasználni.

De lépni a politikusoknak kell. Társadalmi közmegegyezést kellene valahogyan kialakítani a járulékfizetés mértékéről, és az azért kapható ellátás mennyiségéről-minőségéről. És egy nagy levegőt venni. Különben folytatódik a kórházadósságok megállíthatatlan növekedése, a tehetősek átlépése a magánellátásba, a szolidaritásellenes, pazarló hálapénzrendszer. És az orvosok-szakdolgozók néma elvándorlása.

A szerző az Egészségügyi Szakmai Kollégium alelnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.