De mi történik akkor, ha már eljutottunk a csúcsra, és mindent elértünk, amit lehetett? „There is lonely on the top”, vagyis magányos vagy a csúcson, ahogy az ismert mondás tartja. De hogy mennyire, azt talán a legeklatánsabb módon egy zseniális rendező, David Cronenberg mutatja be nekünk. Cronenberg ugyan nem hazai pályán játszik, hiszen kanadai származású, de kulturálisan teljesen azonosulni tud az amerikai világgal és annak néha nagyon is sötét oldalával. Egy két évvel ezelőtti filmjében, a Cosmopolisban kalandos, egyben vérfagyasztó sztori tárul elénk. Az egész történet egy limuzinban játszódik, egy posztmodern Noé bárkájában, ahová fiatal hősünk még milliárdosként ül be, hogy a város másik végére menjen, de odaérve már egy vagyonát elveszítő, bérgyilkosok által űzött szánalmas roncsként száll ki. Ha sugall valamit a film, akkor azt, hogy az ebül szerzett jószág ebül vész el népi axióma igaz. A gazdagság és hatalom érzése csak illúzió, ami egy röpke pillanat alatt szertefoszlik és semmivé válik, az amerikai álomból rémálom lesz, és csupán a puszta létért való küzdelem marad.
Cronenberg újabb filmje, a Térkép a csillagokhoz az előbbi tematikát folytatva ismét a gazdagok és híresek életét veszi górcső alá, de immáron a nyugati parton, a napos Kaliforniában élő filmcsillagokról fest hátborzongatóan sötét képet. Az álomgyár törzslakói maguk is egy saját maguk által kreált világban élnek, ahol a mindennapokat a sikeres filmszerződések, a főszerepek elnyerése és az ezekért folytatott eszelős hajsza tölti ki. Horrorfilmbe illő jelenetek zajlanak szemünk előtt egy olyan világban, ahol semmi se szent, ahol testvér testvért tagad meg vagy tör egyenesen az életére, ahol öregedő dívák már nem rájuk méretezett szexuális orgiákon próbálják bizonyítani rátermettségüket, és végül ahol az egész történet görög tragédiákat idézve fejeződik be.
Természetesen a hasonló témákkal foglalkozó rendezők többsége tudja, hogy az átlagos néző kimondottan élvezi, ha azt látja, hogy néha még a gazdagokra és híresekre is rájár a rúd – habár a Cronenberg-kedvelőket nehezen lehetne az átlagnézők csoportjába sorolni –, mindazonáltal ez az egyfajta romantikus antikapitalizmus, amely számos, túlnyomóan baloldali filmrendező munkáiban tetten érhető, még üzleti szempontból is hatásos eszköz.