A válasz röviden annyi, hogy hiába biztatók a gazdasági mutatók, ha maga a viszonyítási alap alacsony, és mindig az előző évhez képest mérik a változást. Jó tehát az irány, megtörtént a pozitív fordulat sok kulcsfontosságú területen, mégis önbecsapás lenne azt állítani, hogy a lakosság egésze mindezt már érezheti a hétköznapi életében. A válság nálunk is kiélezte a társadalmi egyenlőtlenségeket, és a legszegényebb és leggazdagabb régió gazdasági teljesítménye között ma már közel 50 százalék a különbség.
Ebben a társadalmi és gazdasági helyzetben szavazott bizalmat az idén is a kormánykoalíciónak a polgárok többsége – háromszor. És ez a bizalom (nevezhetjük közbizalomnak is) az utóbbi hónapokban apad. Érzelmi változásokat nehéz számszerűsíteni, a csalódottsággal vegyes értetlenséget még a közvélemény-kutatók sem mutathatják ki fehéren feketén. De ettől még létezik.
A folyamat társadalmi eróziós hatására az elmúlt hetekben számos kormányközeli, polgári szemléletű értelmiségi csoport is figyelmeztetett.
Szólni kell és most kell szólni, a kritikai hangvétel pedig a bizalomvesztés megállítása érdekében jogos. Komolyan kell venni, hogy a kétharmados választói felhatalmazás a polgári oldal erkölcsi elkötelezettségéről és a korrupció ellen meghirdetett zéró toleranciáról is szólt.
Sajnos hungarikumként akár le is védethetnénk: külső „támadás” esetén talán mi vagyunk az egyetlen nemzet, amely nem összetart, hanem széthúz. Más országok honpolgárai az Európai Parlamentben és a bizottságban 2010 és 2014 közötti tragikomikus szocialista aknamunkát (például az itthonról írt Tavares-jelentést), ép ésszel fel nem foghatták. Mi viszont itt, a magyar rögvalóságban pontosan tudjuk, milyen belpolitikai reakciókra számíthatunk külföldi nyomásgyakorlás és diplomáciai konfliktusok esetén.
A kormánypártok egyes szereplőit ért vádakat – akár igazak, akár nem – azért sem szabad a szőnyeg alá söpörni, mert a társadalom többségének egyetértésével találkozó kormányzati intézkedéseket – közvetetten bár, de – hitelteleníthetik. A hétköznapi emberek nem hisznek a rejtélyes, milliárdos örökségekből emelt, panorámás luxusvillákban, az asztalfiókból hirtelen előkerült családi százmilliókból („családi összefogásból”) vásárolt földekben, sem az organikusan fejlődő rózsadombi luxuslakásokban. Nem életszerű, hogy valaki rosszul emlékszik saját lakásának méreteire, vagy polgármesterként azért nem ad ki házára használatbavételi engedélyt, hogy ne kelljen szerepeltetnie a dokumentumban. Emlékszünk még, hogy Oszkó Péter volt pénzügyminiszter mit kapott a sajtótól rózsadombi luxusvillájának bővítéséért és a valós alapterület elsumákolásáért?