Az új-zélandi parlament 1999-ben az alapvető emberi jogokat kiterjesztette az emberszabású majmokra is. Nagy sikerük volt ez az állatvédőknek, akik nemzetközi mozgalom keretében további lépésként a delfineket és a bálnákat is szeretnék ilyen oltalomban részesíteni. Érdekes módon a parlamenti vita elsősorban nem arról folyt, hogy a csimpánzok és az orangutánok életét, szabadságát és élőhelyét emberekéhez hasonló módon védjék, hanem milyen jogalanynak tekintsék a gorillákat és a bonobókat. Kielégítő megoldás született: jogi státusuk a gyerekekéhez vagy gyámság alá helyezett fogyatékos személyekéhez hasonlatos: jogaik teljesek, de kötelezettségeik nincsenek.
Ugyanez a helyzet az Egyesült Államokban, ahol a háziállatok jogai majdnem azonosak a gyerekekéivel. Az állatok vétlensége közel sem volt mindig nyilvánvaló. A középkori Nyugat-Európában sok száz dokumentált eset tanúsítja, hogy disznókat, patkányokat, rovarokat szabályos bírósági tárgyalás és tanúkihallgatás során nyilvánítottak bűnösnek és ítéltek halálra. Hazánkban a 14 év alatti gyermekek hosszú ideig büntethetetlenek voltak; 2013-ban a büntethetőség korhatárát kivételesen súlyos esetekben leszállították 12 évre, ha rendelkeznek a szükséges belátási képességgel.
Az egyház hosszú ideig minden emberi cselekedet mögött isteni akaratot látott. „Az Ó- és Újszövetséget alaposan átnyálazva sem találni az emberi szándékokra – az egyéni akaratra, döntésekre vagy preferenciára – utaló részletet. A Szentírás az emberi cselekvésnek szinte semmilyen jelentőséget sem tulajdonít” – írja Martin Seligman amerikai pszichológus Amin változtathatsz és amin nem című könyvében. (Ennek ellenére a tízparancsolat vagy más törvények legkisebb megsértését is súlyosan megtorolták, nem beszélve az eretnekségről, boszorkányságról és egyéb „devianciákról”.) Ebben a reformáció sem hozott változást, Luther is elvetette a szabad akarat gondolatát, sőt, éppen Kálvin hirdette a predesztinációt. John Wesley, a metodizmus egyik megalapítója jelentette ki először a XVIII. században, hogy az embereknek van szabad akaratuk. Az új dogma Amerikában termékeny talajra hullott, és az individualizmussal karöltve a XIX. század elejétől kezdve meghódította az Újvilágot. Bármi lehetséges, csak akarni kell, a meggazdagodás, az érvényesülés útja mindenki előtt szabadon nyitva áll. Ennek terméke a behaviorizmus, amely szerint a gyermekek teljes mértékben a környezeti összetevők termékei, és az ember megváltoztatásához a körülményeket kell megváltoztatni. Ezt a dogmát nevezi Seligman maximális „szelf”-nek, szemben a középkorral, amikor a „szelf” (az én) minimális szerepet játszott: „a szelfnek, ezt az önmaga kielégítésének szüntelen hajszolásába feledkezett, az esetleges veszteségeitől szabadulni vágyó új változatát.”















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!