Az Egyesült Államokban az elnökválasztást hagyományosan az elnökjelöltek előválasztási küzdelme előzi meg. Ahhoz, hogy a médiaeseménnyé vált kampányok korában valaki eséllyel induljon ezen a megmérettetésen, a lehető legrátermettebb tanácsadókra van szüksége. Sőt, nem túlzás azt állítani, hogy a kampánytanácsadók előzetesen „beárazzák” a jelölteket: akit a szakma krémje nem talál érdemesnek a figyelmére, azt valószínűleg az amerikai választók sem találják majd annak. Akár tetszik, akár nem, ha valaki a világ vezető hatalmának első embere kíván lenni, először is arra a kérdésre kell helyes választ adnia, hogy kinek a tanácsaira hallgat.
A dollármilliókból levezényelt kampányokban tökéletesre csiszolt technikák előbb-utóbb a világ más szegleteibe is eljutnak, s nemzetközi kampányguruk házalnak a politika boszorkánykonyhájának titkos receptjeivel. Magyarországra Ron Werber személyében érkezett meg ennek az importnak az első látványos hulláma, hogy aztán máig rossz emlékeket ébresszen a jobboldalon. Ma már ritkán esik szó arról, hogy a Fidesz azért győzhetett 1998-ban a sajtópozíciók túlnyomó többségét birtokló MSZP–SZDSZ-kormánnyal szemben, mert Wermer András vezetésével innovatív módon megújította a hazai politikai kommunikációt. 2002-ben viszont a baloldalon zajlott fű alatt egy még nagyobb hatású kommunikációs forradalom az izraeli Ron Werber irányítása alatt (a tanácsadó nemzetisége annyiban érdekes, amennyiben nemzetközileg bevált megoldások honosítása tulajdonítható neki). Az, hogy a Wermer–Werber-párharcból az utóbbi került ki győztesen, és ezzel a mérnöki precizitással kiszámított negatív kampány diadalmaskodott a másik fél pozitív hangoltságú üzenetei felett, máig tartó hatást gyakorolt a politikai élet egészére.
Kampánytanácsadókra persze – ahogy elnevezésük is mutatja – elsősorban kampányok idején van szükség. Ezt gondolhatja legalábbis az egyszeri hírfogyasztó, aki ennek ellenére arra volt kénytelen felfigyelni az elmúlt pár hétben, milyen sok szó esik a sajtóban a Fidesz tanácsadóiról, kommunikációs szakértőiről, titkos és még titkosabb háttérembereiről. Habony Árpád neve már régóta közszájon forog, még ha ő nem tekinti is magát közszereplőnek, a miniszterelnök pedig, ha megkérdezik róla, a népesség-nyilvántartóhoz irányítja a kíváncsi riportert. A múlt héten e rejtőzködő népesség egy másik tagja került reflektorfénybe, aki iránt csak nemzetközi hivataloknál érdeklődhetnénk eredményesen: az amerikai és az izraeli jobboldal legendás untermannja, Arthur J. Finkelstein, aki Ron Werberhez hasonlóan nem a szeretet és az összefogás erejére építő kampányairól vált világszerte ismertté. A két nem vagy félhivatalos tanácsadó ráadásul közös céget alapított Londonban, ami természetesen szívük joga, de kissé áthallásos a mai magyar politikai helyzetet tekintve.














