Kettős hatalom Antall idején

Nem az alkotmány adta korlátok miatt vált lehetetlenné a rendszerváltás következetesebb megvalósítása.

Pokol Béla
2015. 05. 31. 8:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

S érdemes a mából megnézni a rendszerváltás első kormányának problémáit. Az Antall-kabinet egyik kardinális problémája az volt, hogy a kormányhatalmat megnyerték ugyan az első parlamenti választásokon, ám szinte semmilyen társadalmi erőforrásuk nem volt a szellemi hatalom, a médiahatalom és a gazdasági hatalom terén. Utóbbiak szinte teljes egészében az ellenzékbe szorult SZDSZ kezében voltak, illetve a gazdasági irányító csoportokat tekintve a szocialistáknak voltak jó pozícióik.

Azt mondhatjuk, hogy az MDF váratlan győzelmével az első országgyűlési választások nyomán igen rövid idő alatt stabilizálódott egy kettős hatalom. S bár maga a kormányhatalom a nemzeti konzervatív pártok kezébe került, néhány becsületes író és művészember, illetve történész-tanár ember háttértámogatása kivételével a teljes szellemi-médiahatalom intézményrendszere az SZDSZ-nél volt. A régi szocialista vállalatvezetői csoportok hada pedig a szocialisták mögé állt be, szintén ellenzékben. Ez a masszív ellenhatalom a kormánnyal szemben először a taxisblokádban mutatkozott meg, s ha nem olyan látványosan is, de a ciklus utolsó napjáig lebénították a kormányhatalmat.

A Sólyom-féle Alkotmánybíróság az ellenállásnak ezt a hiányát használta fel arra, hogy kialakítsa a világon példátlan szintű aktivizmusát, és számtalan esetben alkotmányi felhatalmazás nélkül, a saját maga által teremtett döntési formulákkal semmisítette meg a kormánytöbbség törvényeinek sokaságát. Ez természetesen szűkítette a kormányhatalmat. Mindazonáltal a baloldali-balliberális ellenzék nem kárhoztatható azért, hogy ezt tombolva ünnepelte. Az ellenzék szemében ekkor az Alkotmánybíróság egyenlő volt a demokráciával és a jogállammal, és úgy általában minden jónak a szinonimájaként gondoltak rá. Jól emlékszem, hogy erre a jelenségre lassanként kezdtem rákérdezni a cikkeimben a kilencvenes évek elején, és mivel kevés alkotmányjogász volt akkor, így sűrűn kerestek a újságírók. Egy alkalommal (1992 táján) kissé markánsabban kritizáltam egy interjúban az Alkotmánybíróságot az akkori Magyar Hírlapnak – akkor az SZDSZ lapja volt –, és a riporter ijedten közbeszólt, hogy ő így nem adhatja le az interjút. Kérdeztem, miért. Hát ez egy liberális újság – jött a válasz – és itt ilyen erősen nem lehet kritizálni az alkotmánybírákat. Végül is úgy jelent meg mégis a velem készült interjú, hogy kritikai megjegyzéseimet a szabad demokratákhoz közelálló Halmai Gábor mondataival ellenpontozták ugyanabban a lapszámban.

Röviden tehát azt mondhatom, hogy a paktum után az Antall-kormány előtt nem volt túlzottan erős az alkotmányjogi kényszerpálya, azt csak az Alkotmánybíróság átalakítása hozta létre. Ez ellen fel lehetett volna lépni, ha meg lett volna hozzá az akarat. A már említett húsz évvel ezelőtti cikkemben erre az volt a hipotézisem, hogy Antall miniszterelnök az MDF talpasainak – ugye a „borzalmas tagság”! – radikális rendszerváltást célzó sürgetése elől menekült az Alkotmánybírósághoz. Úgy emlékszem, Sólyom László olyasmit nyilatkozott a közelmúltban, hogy telefonon néhány fontos dologban egyeztetett akkor Antall Józseffel. Húsz évvel ezelőtt én is így gondoltam. Csurkáék sürgetése elől így az Alkotmánybíróság vétója volt a mentőöv a miniszterelnöknek. Ebben az értelemben a „Tetszettek volna forradalmat csinálni!” híres mondás inkább megkönnyebbült sóhaj volt a miniszterelnök részéről, mintsem keserű tudomásulvétel. Itt tehát nem is a kettős hatalom ténye volt a döntő. Az alkotmányjogi kényszerpálya tézise csak a saját pártja és a koalíciós partnerek megfékezését szolgálta.

Tágabb értelemben azonban a kettős hatalom, s vele a kormányhatalom elsorvasztása tényleg létezett az első parlamenti ciklus alatt. E mögött az éppen még csak kialakult, és minden bázis nélküli pártrendszer állt, ahol az egyik oldal többé-kevésbé véletlenül a kormányhatalmat megkapta, míg az ellenzék két nagyobbik pártja, az SZDSZ és az MSZP nem magában volt erős, hanem azzal, hogy a médiaszektor, a társadalomtudományi-kulturális szektor és a gazdasági elitek monolit tömbje mögöttük állt. Vagyis itt maga a társadalmi szerkezet nem felelt meg a plurális pártrendszernek, s még nem tudott működni a pártpluralizmuson nyugvó váltógazdaság. Itt az volt törvényszerű, hogy ha nem a tényleges társadalmi erőforrásokat birtokló elitek pártja győz a választásokon, akkor szükségszerűen kettős hatalom jön létre. A kormányhatalomból kiszorult, de a társadalmi hatalom teljessége felett rendelkező elitek pártjai lebénították a kormánytöbbséget.

Huszonöt év távolából felmerül előttem, hogy mégis csak hasznos lett volna az egypártrendszer évtizedei után – a közvetlen pártpluralizmusra áttérés előtt – egy érdek-képviseleti pluralizmusban kialakítani először a rendszerváltás első fázisát, és csak a néhány éves átmenet után fejleszteni azt át tiszta pártpluralizmusba. Különböző beállítottságú gazdaszövetségek, vállalkozói szövetségek, értelmiségi ligák stb. keretein belül alakult volna ki a plurális politikai elitek kamarája delegálással, és az első fázisban még nem milliók általi választással. Az új politikai elitekről való döntés a többmilliós választóközönség elé csak egy idő után ment volna át, s alakult volna a rendszer tiszta pártparlamentarizmussá.

Lehet, hogy mindez most meglepően hangzik, hiszen a mai köztudatból és a közemlékezésből ez a lehetőség teljesen kiesett. Pedig a rendszerváltás előtti egy-két évben a politikai rendszer átalakítása jórészt ennek a vitájából állt. Eleinte ennek a koncepciónak volt híve a későbbi SZDSZ is. Egyik meghatározó személyisége, Kis János még 1988-ban is ezt vallotta. Én is ennek a híve voltam a rendszerváltás korai tervezésének idején, a nyolcvanas évek elején. Igaz, ez akkor az egypártrendszer és a szovjet jelenlét miatti kompromisszumként merült fel, és a rendszerváltás első fázisában egy kettős hatalmat hozott volna létre. A korábbi teljhatalmat birtokló állampárt vezérkara – a Központi Bizottság – a félhatalmat megtarthatta volna egy ideig. A kibomló politikai pluralizmus pedig a másik félhatalmat kapta volna meg. Az események elsöpörték ’88 után ezt az átmeneti utat, és a kettős hatalom kompromisszumát. Sajátos, hogy végül a rögtön megvalósított tiszta parlamentarizmus keretei között is létrejött ez a kettős hatalom! Csak éppen nem a belső, hazai politikai erők és közösségek kifejeződéseként, amit a hazai érdekképviseleti pluralizmus intézményesített volna, hanem a külföld hatása nyomán teljes megadásra kényszerített pártok révén.

Negyedszázad tapasztalatai után ma már ismét értékes alternatívaként merül fel bennem az akkori reformterv. Mivel ezt akkor Kis Jánosék és a polgári ellenzék is elfogadta volna, Pozsgayékon múlt, hogy nem léptek ebbe az irányba már 1988 nyarán, amikor ő államminiszter lett Kádár menesztése után. Később már léptek volna 1989 tavaszán, de akkor ennek a tervnek már nem volt esélye. Kár – mondhatjuk, az első parlamenti ciklust értékelve. Most utólag visszatekintve az a véleményem, hogy egy kétfázisos politikai rendszerváltás a magyar társadalom hazai közösségeinek pluralizmusát erőteljesebben engedte volna kifejlődni. Míg ezzel szemben a kaotikus pártalakulások ’89-ben a minden társadalmi forrás és bázis nélküli pártokat tették a rendszerváltás középpontjába, ezek így a külföldi globális erők játékszerei lettek. Akinek a külföldi hatalmi csoportok profi amerikai kampánytanácsadókat adtak a teljesen tapasztalatlan hazai pártok között a pártversengésben és kampányban, az a nulláról és minden előzetes tömegtámogatás nélkül az élre tudott törni, és szinte csak a véletlenen múlott, hogy nem ez a párt nyerte meg végül az első választást. Igazából Antall József is a külföldi hatalmi erők közvetlen országos jelenléte miatt tette fel a kezét megadón az IMF és minden nagyhatalom követelésével szemben.

Összefoglalóan: megítélésem szerint nem az alkotmány adta korlátok miatt vált lehetetlenné a rendszerváltás következetesebb megvalósítása, hanem egy kettős hatalmi rendszer létrejötte miatt, amelyben a puszta kormányhatalom társadalmi erőforrások nélkül maradt, az ellenzék mögé beállt ellenhatalmak pedig megbénították a kormányhatalmat. A Sólyom-féle alkotmánybírói többség ebben a légkörben tudta átépíteni az alkotmányban ténylegesen benne lévő többségi parlamentarizmust a hatalmi ágak szétválasztására, amivel a kettős hatalomnak megadta az alkotmányjogi keretet.

A félreértések elkerülésére hadd jelezzem, hogy az új alaptörvényben ma már benne van a hatalommegosztás, és a folyamatosan működő állami demokráciában én ezt fontosnak is gondolom. Kellenek az ellensúlyok és kontrollok, mert ahogy Lord Acton mondta valaha: „A hatalom korrumpál, az abszolút hatalom abszolút korrumpál.” De itt most a rendszerváltásnak a kivételes tennivalókat megkövetelő rendszerét elemeztem, ahol a szokásos kormányváltások helyett és az ezekre szabott változtatások helyett egy radikálisabb változtatás – a rendszerváltás! – volt a napirenden. Ehhez pedig megfelelőbb volt – lett volna! – az akkori alkotmányba foglalt többségi parlamentarizmus erős kormányhatalma.

A szerző alkotmányjogász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.