Mostanában ez a téma elsősorban a pedagógusok fizetésének további emelése kapcsán vetődik fel. E nézettel az a probléma, hogy eleve rossz a kérdésfeltevés. Szakmai szempontból ugyanis a kérdéskört a következőképpen kellene megközelíteni: milyen források állnak rendelkezésre, és milyen prioritások vannak azok elköltésével kapcsolatban? Az nyilvánvaló, hogy a mindenkori béremelés elsődleges forrása a megtermelt új érték, vagyis a GDP. Az is ismert azonban, hogy ez az érték nem annyi, amennyinek látszik. Ugyanis csökkenti a külföldi cégek által elvitt profit, osztalék, illetve a külföldiek nálunk keresett bére. Ez utóbbi egyébként nem is kevés, hiszen egy friss OECD-elemzés szerint a nálunk többnyire vezető beosztásban dolgozó, kimagaslóan kereső külföldiek száma elég nagy.
Ha mindezt levonjuk a GDP-ből, akkor még mindig nem a mienk a megmaradt érték. Ugyanis ebből még törleszteni kell az esedékes hitel- és kamat-visszafizetési kötelezettségeket. Az ezután megmaradó értékből pedig további kötelezettségei is vannak az államnak, mint például az EU-s és egyéb szervezetekben való tagsági díjak fizetése, a NATO-tagságból származó katonai műveletek finanszírozása, nyugdíjak fizetése. A kötelező kiadások levonása után megmaradó rész az, amelyről szabadon lehet dönteni abban a tekintetben, hogy abból állami béreket emelünk, vagy például beruházunk: utat, színházat, iskolát, kórházat vagy stadiont építünk.
Természetesen ezeknél az összegeknél, ha a beruházásokat EU-s források is támogatják, akkor csak a hazai társfinanszírozás költségeivel kell számolnunk. Pontosabban nemcsak vagy-vagy döntések hozhatók, hanem arányokat is meg lehet határozni, vagyis hogy mire mennyit szánunk. Tehát az, hogy a szabadon felhasználható összeget mire és milyen arányban kívánja fordítani a mindenkori kormány, elsősorban értékválasztás kérdése. Mégpedig azt fejezi ki, hogy mit tart fontosnak. Például a gazdaságilag és társadalmilag egyaránt sikeres skandináv országok az oktatást, az emberbe és a tudásba való beruházást tartják a legfontosabbnak, ezért a kormányok prioritási listája elején szerepel az oktatás minőségének állandó javítása és az ahhoz szükséges megfelelő szintű bérek biztosítása.