Leminősítve

A Freedom House átalakuló országokkal kapcsolatos legutóbbi jelentéséből megtudtuk, hogy Magyarország már nem tekinthető megállapodott demokráciának.

Lóránt Károly
2015. 06. 29. 12:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Freedom House átalakuló országokkal kapcsolatos legutóbbi jelentéséből megtudtuk, hogy Magyarország már nem tekinthető megállapodott demokráciának, hanem lecsúszott a félig konszolidált demokráciák kategóriájába, míg például Lengyelország, Litvánia, Lettország, de különösen Észtország a legjobb minősítést kapta – már ami egyáltalán lehetséges az Egyesült Államokon kívüli ország számára. A hét mutató átlagaként számított úgynevezett demokráciaindex egytől hétig terjedő skálán osztályozza az egyes országokat, ahol az 1-es álomhatár valószínűleg a nem osztályozott Egyesült Államokra vonatkozik, míg a 7-est Türkmenisztán közelítette meg. Közöttük hazánk – a maga 3,18-as osztályzatával – valahol félúton található.

A jelentésben nem is annyira Magyarország az érdekes, inkább az, hogyan minősíti a Freedom House ugyanazokat az eseményeket a baráti és az ellenséges országok viszonylatában. Oroszország esetében például a következőképpen értékel: „2014-ben az orosz kormány a meglévő és újabb törvényeket arra használta, hogy zaklassa a civil szervezeteket, emberi jogi aktivistákat és más kritikusokat, külföldi ügynököknek és szélsőségeseknek minősítve őket. Míg az állami tévécsatornákat kirívó kormánypropaganda uralja, a hatóságok jogi és különböző más eszközökkel igyekeznek nyomást gyakorolni az ország néhány független hírforrására, mint amilyen a Dozsgy TV és a Vedomosztyi vagy számos más média és internetes hírportál.” Ezzel szemben, amikor a legdemokratikusabb osztályzatú balti országokban betiltják az orosz nyelvű adásokat (például Lettországban a Rosszija RTR TV-t), akkor az értékelés úgy szól, hogy ezt azért teszik, mert keresik a megfelelő választ a gyűlöletkeltő, a társadalmat megosztani igyekvő orosz propagandára. Míg az értékelés elítéli, hogy Oroszországban a külföldről finanszírozott szervezeteket külföldi ügynökökként minősítik, addig ez Amerikában – akár a Norvég Alap által támogatott szervezetek esetében is – természetesnek tekinthető.

Magyarországgal kapcsolatban kifogásolják például a választási rendszer átalakítását (mert túlságosan kedvez a többségnek – ez volt az ok, amiért a félig konszolidált demokrácia kategóriájába csúsztunk le), miközben a demokrácia mintaállamainak tekintett angolszász országokban olyan aránytalan a választási rendszer, hogy az uralkodó kétpárti struktúrába harmadik pártnak bejutni szinte lehetetlen. Az Egyesült Államokban például több mint másfél évszázada csak demokrata vagy republikánus kormányok és képviselők vannak. Amikor 1992-ben egy milliárdos, Ross Perot függetlenként elindult az elnökválasztáson, 19 százalékot ért el, de a szavazatok egyötödével sem tudott egyetlen elektori szavazatot sem biztosítani magának. A kétpárti rendszer egyébként különösen előnyös a pártfinanszírozók (multinacionális cégek, pénzvilág) szempontjából. Szemben ugyanis a rulettel, ahol a pirosra és a feketére egyszerre téve a játékos semmit sem nyer, a pártokra fordított összeg állami megrendelések vagy a finanszírozó számára kedvező politikai döntések formájában többszörösen megtérül. Ha tehát valaki mindkét pártot finanszírozza, biztos nyereségnek tekinthet elébe. Ezért azután az ilyen rendszerek rendkívül tartósnak bizonyulnak – a Freedom House kategorizálásában ezeket az országokat a legjobb gyakorlatot magukénak mondható, konszolidált demokráciák közé sorolják.

A Freedom House egyébként 1941-ben, az akkori amerikai elnök, Franklin D. Roosevelt bábáskodásával jött létre abból a célból, hogy az akkor uralkodó izolacionista amerikai közvéleményt a II. világháborúba való belépésre hangolja. A hidegháború idején erős támasza volt a NATO-nak, a Szovjetunió felbomlása óta pedig arra törekszik, hogy a posztkommunista országokban elősegítse a független médiumok és civil szervezetek létrejöttét, valamint támogassa azok működését. Az intézmény világszerte mintegy 120 szakértőt és aktivistát alkalmaz, költségvetésének kétharmada az amerikai kormánytól származik. Az elmondottak értelmében a Freedom House értékelése, amelyet amerikai pénzből fizetett szakértők állítanak össze, lényegében a mindenkori amerikai kormány és az adott országok viszonyának alakulását fejezi ki. Ezért természetes, hogy ugyanazokat az eseményeket vagy tényeket – az amerikai érdekek függvényében – különbözőképpen ítéli meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.