A közép-európai kormányok a jelek szerint már el is döntötték, hogy melyik oldalra állnak, hiszen egymással versengve kínálnak kedvezményeket a régiós befektetésben gondolkodó cégeknek. Emiatt nem kevés kritika éri őket, hiszen gyakran olyan nagy kedvezményekbe is belemennek, amelyek azt is kérdésessé teszik, hogy az állam és az adófizetők számára anyagi haszonnal jár-e egyáltalán az adott nemzetközi cég megtelepedése. Hazánkban például a társasági nyereségadót nézve azt láthatjuk, hogy a multinacionális cégek az elmúlt huszonöt évben az általuk befizetett adónál több juttatást kaptak adókedvezmények és állami támogatások formájában. Vagyis a kormányok anyagilag támogatták a multik megtelepedését.
Persze az anyagi haszon nem minden, egy új vállalat megjelenésének számos pénzben nehezen kifejezhető hatása van. Ha például egy magas munkanélküliséggel küzdő település szeretne megnyerni magának egy új céget, nem elég azt mérlegelni, hogy a vállalat adója mennyivel járul hozzá a költségvetéshez. A legfontosabb cél az, hogy legalább néhány új munkahely létesüljön a településen, akár azon az áron is, hogy az adóbevételek nem növekednek. Azt is figyelembe kell venni, hogy kedvező esetben a helyi vállalkozások is hasznot húzhatnak az új cég jelenlétéből, és további munkahelyeket hozhatnak létre. Ahogy nemrégiben egy kelet-magyarországi polgármester megjegyezte, ő nagyon szeretne már arról vitázni a közgyűlésben, hogy miként kezeljék a multik érkezésével járó környezetvédelmi, infrastrukturális és pénzügyi kihívásokat.
Ez a példa is jól mutatja, hogy egész mást jelent egy multi megjelenése gazdaságilag hátrányos helyzetű régióban, és megint más hatásai vannak olyan területeken, ahol kedvezőbb a munkaerő-piaci helyzet. Mivel hazánkban és Kelet-Közép-Európa más államaiban még bőven találni olyan országrészeket, ahol a munkahelyteremtés létkérdés, nem csoda, hogy a multik bővében vannak az ajánlatoknak. Az adókedvezmények és a támogatások mértéke mellett az alapján dönthetnek, hogy hol találnak megfelelő infrastruktúrát és munkaerőt. Mivel nemcsak az adók, de a bérek is kifejezetten alacsonyak a hátrányos helyzetű régiókban, olyan termelést is megéri nekik hazánkba telepíteni, amelyet saját országukban nem tudnának nyereségesen működtetni.