A migrációs problémák tárgyalása a közvélemény előtt meghatározóan a média hírkiválasztási és hírbemutatási logikájának megfelelően történik. A hírfogyasztó előtt kibékíthetetlenül állnak egymással szemben a kormánypártok, valamint az ellenzéki pártok és más érdekszervezetek az illegális bevándorlók, illetve a „megélhetési” migránsok problémáinak kezelésmódját illetően. Mi lehet az oka a már ismert tényezőkön túl (emberi jogok kérdése, szerződéses kötelezettségek, nyílt demokrácia) az elhúzódó szembenállásnak? Miért ragaszkodott az Európai Bizottság a jelentős tagállami protestálások ellenére a migránsbefogadás kvótarendszeréhez?
A következőkben néhány olyan szempontot emelek ki, amelyek magyarázhatják az ellentétes álláspontok szokatlan makacsságát. Először a határrendészeti intézkedések hatékonyságának helyét a rendbiztosítás általános rendszerében, majd az EU-bővítés és az illegális bevándorlás hatását a közös piacra, végül az említettekkel összefüggésben a menedékjogi jogalkalmazás elbizonytalanodását.
1. Az illegális migráció sokféleképpen kialakulhat és végződhet. Jóval gyakrabban jön létre úgy, hogy a legális státus válik menet közben illegálissá (lejár a turistavízum érvényessége, a legális munkaszerződés vagy a szezonális munka határideje, visszaélnek a tanulási célú vagy a házasság által létrejött jogszerű tartózkodással stb.). Olaszországban például a szabálytalanul tartózkodó migránsok 75 százaléka szabályos papírokkal utazott be, de másutt is hasonló arányokról lehet beszélni. Így többféle átmenet képzelhető el a legális és az illegális belépés, illetve tartózkodás között. Mindenesetre a média által sugallt látszattal szemben megállapítható, hogy kisebbségben vannak a határokon keresztül eleve illegálisan érkezők. Jogos kétségek vetődhetnek fel tehát a határrendészeti eszközök kizárólagos vagy akár csak domináns alkalmazásának hatékonyságával kapcsolatosan.
A határok kontrollja a vízumeljárás mellett a migráció ellenőrzésének csak egyik, külső eszköze. Az utóbbi időben egyre nagyobb jelentőséget nyertek a határon belüli ellenőrzések, például a tartózkodási és munkavállalási jogcím ellenőrzése. A belső ellenőrzések rendszeréhez sorolható a migránsokat foglalkoztató munkaadókkal szembeni szankciós rendszer. Egy EU-s irányelvjavaslat célul tűzte ki a foglalkoztatók kötelezettségeinek rögzítését: arra kívánják őket kötelezni, hogy alkalmazásuk előtt ellenőrizzék a bevándorlók tartózkodási jogcímét (ellenkező esetben pénzbüntetésre, utólagos bérkifizetésre, valamint a kitoloncolás költségeihez való hozzájárulásra kötelezhetők). Egyesült államokbeli tapasztalatok azonban azt sejtetik, hogy ezek az intézkedések sem csökkentik érdemben az illegális bevándorlók foglalkoztatását. Egyébként is: hogyan ellenőrizhetnének jól hamisított papírokat építési vállalkozók? A határrendészet erősítése ettől még bizonyos vándorlási helyzetekben igen nagy jelentőséggel bírhat. A lezárt határ egyfelől védelmet nyújt a potenciális befogadó társadalmaknak a tömeges migráció által előidézett félelmektől, megvédi őket bizonyos nehezen kalkulálható bizonytalanságoktól. Másfelől az intézkedés visszarettentheti a potenciális migránsokat az illegális belépéstől, illetve annak kísérletétől. Ugyanakkor a határzár a tapasztalatok szerint még kívánatosabbá és vonzóbbá is teheti az érintettek számára a „földi paradicsomba” való bejutást. Európai szinten a potenciális befogadó országok az illegális bevándorlással szembeni küzdelemben a származási és tranzitországokkal való együttműködést tartják kívánatosnak, ami elsősorban hatékonynak ítélt toloncegyezmények megkötését jelenti.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!