A régi Magyarország uralkodó osztálya a birtokos nemesség volt, akinek voltak szolgáik, így a régi uralkodó osztály ki volt szolgálva. Most (a hetvenes években) a munkásosztály uralkodik, és rendelkezésre áll a szolgáltatóipar, így az új uralkodó osztály ki van szolgáltatva. Nem volt túl közismert vagy népszerű vicc, talán a bántó germanizmusok miatt, de sajnos csak azok árán jön ki a poén. Mindenesetre nagyon is igaz volt, kár, hogy a mai viszonyokra még egy újabb germanizmus árán sem lehet frappánsan adaptálni, körülményes magyarázkodás kell hozzá.
A kapitalizmusban ugyanis az uralkodó osztály a tőkéseké, de a mi kapitalizmusunkban ez egyáltalán nem így van. Minálunk az uralkodó maga a nép, a szolgáltatók viszont hatóságként viselkednek, és egyenesen csicskáztatják az úgynevezett uralkodó osztályt. Míg hajdan a hivatalok packáztak a lakossággal, ma boldogok lennénk, ha a szolgáltatók csak packáznának velünk, de valójában kifosztanak, megaláznak és meghurcolnak bennünket, miközben saját állításuk szerint mindenben állnak rendelkezésünkre. Az emberek többsége évtizedek óta élethalálharcot vív egy vagy több szolgáltatóval, amelyek állnak rendelkezésére, még ha a szerencsétlen polgár szabadulni szeretne is tőlük. Ezek a háborúk nem a fair play szabályai szerint zajlanak, de még csak nem is a (hadi)jog keretei között. A szolgáltatók, maguk mögött tudván a politikai hatalom támogatását, bármit megengedhetnek maguknak, a polgárok pedig gyakran kétségbeesett lépésekre szánják el magukat. Ezek a háborúk túlnyomó többségükben a szolgáltatók által ránk kényszerített védelmi harcok. A szolgáltatók valamilyen szolgáltatás címszóval elvesznek vagy megpróbálnak elvenni tőlünk valamit, mi pedig igyekszünk megvédeni a tulajdonunkat, többnyire kevés sikerrel, de azért nem minden remény nélkül. Vannak nagy ritkán sikerélményeink is – ilyenkor a szolgáltatók azzal hülyítik a világot, nekik mindennél fontosabb, hogy az ügyfél elégedett legyen.
Persze vannak olyan alkalmak is, amikor az érinthetetlennek hitt szolgáltatókat éri támadás. Sokszor jogosan, afféle elkeseredett ellentámadásként, legalább a jogszerűség látszatához ragaszkodva, máskor abszurd, őrült módon, mindenféle törvény, józanságot, ésszerűséget félresöpörve. A civil kurázsi olykor egészen képtelen módon nyilvánul meg. E támadások viszonylag gyakori célpontjai a biztosítók. Ebben talán az is közrejátszik, hogy sokan még ma is úgy hiszik, hogy a biztosítók állami cégek. Márpedig a vagányok illemkódexe szerint az államtól megbugázni valamit nem olyan nagy, mondhatni bocsánatos bűn. (Ezzel az elferdült felfogással sajnos sűrűn találkozhatunk.) Másrészt a biztosítókkal kapcsolatban makacsul tartja magát egy ostoba közhely, miszerint a csalók könnyebben jutnak a biztosítók pénzéhez, mint a tisztességes ügyfelek, mert a törvényesen járó összegeket nagyon nehéz kifacsarni belőlük. Ez rosszindulatú feltételezés, miképpen az is, hogy ritka az olyan ember, aki tisztában van azzal, hogy a biztosítása miféle káreseményekre érvényes. Mindenesetre nem egy károsulttal találkoztam, aki csak egy betörés után tudta meg, hogy a biztosítója kizárólag az ajtóban és a zárban esett kárt téríti meg, az ellopott értékekre külön biztosítást kellett volna kötnie.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!