Megbukni románból

A július hónap Romániában évek óta az érettségivel kapcsolatos rémálomról szól.

Lukács Csaba
2015. 07. 14. 9:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eredmények közzététele után kiderült, hogy a jelentős magyar lakosságú térségek közül Kolozs (82 százalék) és Szatmár (73 százalék) megyében volt a legnagyobb a sikeresen érettségizők aránya, míg Hargita megyében még mindig nagy a baj: a jelentkezőknek alig több mint fele (54 százaléka) ment át a vizsgán. Akadt olyan iskola is ebben a régióban, ahonnan senkinek sem sikerült megírnia az átmenő osztályzatot (ez a zetelaki Dr. P. Boros Fortunát Elméleti Középiskola), de nem sokkal jobbak az eredmények a székelykeresztúri Zeyk Domokos Szakközépiskolában (itt egy sikeres érettségiző volt) és a székelyudvarhelyi Bányai János Szakközépiskolában sem (utóbbiban három boldog diákot találunk).

Meg kell említeni a jót is: a kolozsvári János Zsigmond Unitárius Kollégium ötvennégy diákjából mindenkinek sikerült a vizsgája. Országosan ötvenöt olyan oktatási intézmény volt, ahonnan senkinek sem sikerült elérnie az átmenő osztályzatot.

A különösen szigorú érettségit négy éve vezették be keleti szomszédunknál. Előtte 80-90 százalékos volt a sikeresen érettségizők aránya, mert meglehetősen könnyű volt puskázni, de egyes iskolákban az is előfordult, hogy maguk a felügyelő tanárok segítettek megoldani a feladatokat. Romániában is volt példa arra, ami korábban Magyarországon is előfordult, hogy a feladatlapok az érettségi vizsga előtt kikerültek a feketepiacra.

A tanügyminisztérium 2011-ben komoly szigorításra szánta el magát, térfigyelő kamerákat helyeztek el a vizsgatermekben, a diákok pedig nem vihettek be magukkal mobiltelefont, de könyvet-füzeteket sem – egyes helyeken még a karórát is le kellett csatolniuk. Ennek következtében az első években tíz diákból hat megbukott – ehhez képest már egész jó eredmény a mostani, országos szinten kétharmados átmenő arány. Az igazsághoz tartozik, hogy ez csak azokat tartalmazza, akik megpróbálkoztak a vizsgával – amióta a szigorításokat bevezették, a gyengébb tanulók közül sokan nem is jelentkeznek a középiskola elvégzése után az érettségi vizsgára.

Az idén újabb módosítást vezettek be a korrupció csökkentése érdekében – az elmúlt években ugyanis több helyen tanárokat vagy tanfelügyelőket vettek őrizetbe, mert – juttatások ellenében – megpróbáltak segíteni egyes diákoknak. Az oktatási miniszter a vizsga előtti napokban úgy határozott, hogy a megírt dolgozatokat másik megyébe szállítják, hogy az ottani pedagógusok javítsák ki őket. Ez zavart okozott a magyar megyék diákjai esetében, de utolsó pillanatban az oktatási miniszter elfogadta, hogy nem lehet a magyar dolgozatok javítását sorshúzásos alapon olyan megyére bízni, ahol nincs magyartanár, így az erdélyi érettségi dolgozatok nem kerültek a Kárpátokon túlra.

Ha megnézzük a statisztikákat, az ország egyes régiói között óriási különbségek vannak – ezeket Király András, a bukaresti szaktárca kisebbségi oktatásért felelős államtitkára az MTI-nek azzal magyarázta, hogy egyes középiskolák előrelátó módon eleve nem engedték vizsgázni (év közben megbuktatták) a felkészületlen diákokat. Az országos átlag javulását a szakember annak tulajdonította, hogy a diákok kezdik komolyan venni az érettségit. Egyébként a mostani, 106 ezer sikeres érettségiző közül százezer idei végzős. A korábbi években 350 ezer középiskolai maturandusnak nem sikerült leérettségiznie Romániában, közülük az idén 22 ezren újra próbálkoztak, de csak minden negyedik járt sikerrel.

A román tévénézők az idén sem maradtak nagy nyilvánosság előtt zajló botrány nélkül: most egy Bihar megyei éltanuló esete osztotta meg az országot. A vaskohsziklási Unirea Szakközépiskolában száznyolc érettségizőt zártak ki csalás miatt az érettségiről, köztük egy eminens diáklányt, a középiskolát csupa tízes osztályzattal elvégző Alexandra Burtát. Sorin Campeanu oktatási miniszter szerint újranézték a vizsgateremben elhelyezett kamerák felvételeit, és ezekből világosan kiderült: az eminens diák a matematikaírásbelin végig súgott a társainak, és engedte, hogy másoljanak róla. A tárcavezető szerint az ellenőrző testület nem hibázott, mind a 108 diákot kizárják az érettségiről, azok csak jövő ősszel vizsgázhatnak újra. Az érintett érettségizők szülei pert fontolgatnak a Bihar megyei tanfelügyelőség ellen.

Érdekes megvizsgálni az egyik magyar megye, Kovászna idei eredményeit.

Az országos átlagnál négy százalékkal alacsonyabb, 62,78 százalékos a sikeresen érettségizők aránya, ezzel a megye az országos középmezőnyben van – tavaly a pályázók alig 56,49 százaléka készült fel megfelelően. Az idén – akárcsak tavaly – a legtöbben a románírásbelin buktak meg (397 diák), míg például magyarból csak 87-en, matematikából pedig 165-en nem írták meg az átmenő jegynek számító ötöst. Ötvenegy olyan sikertelen érettségiző is van a megyében, akik mindenből megírták ugyan az átmenő ötöst, általános jegyük viszont hatos alatt marad, ezért a szabályok értelmében nem kaphatnak érettségi bizonyítványt.

Az érettségi körüli botrányok jól jelzik a román oktatási rendszer kommunista örökségét. Annak idején a párt azzal büszkélkedett, hogy szinte mindenkinek érettségije van Romániában, de hogy ez tartalmaz-e valós tudást, azt nem firtatták. A mostani rendszerben is sok az ellentmondás: a szakiskolásoknak, akik adott esetben heti egy órában tanulnak egy elméleti tárgyat, ugyanabból az anyagból kell érettségizniük, mint a líceumban ezzel a tárggyal heti sok órában foglalkozó diákoknak. A romániai PISA-vizsgálatok szerint a kamaszok, vagyis a tizenöt éves korosztály fele funkcionális analfabéta: ha el is tud olvasni egy szöveget, nem érti meg, a megoldásról nem is beszélve. A problémát tetézik a rosszul fizetett, motiválatlan pedagógusok és a társadalom egészében tapasztalható értékválság is: a tudás már nem érték, helyette az ügyeskedés képessége és a bármi áron megszerzett készpénz mennyisége a mérvadó.

Speciális helyzetben vannak a magyar származású diákok, akiktől a bukaresti oktatási minisztérium anyanyelvi szintű romántudást vár el. Nem véletlen, hogy a magyarlakta megyében a bukások fele a román nyelv és irodalom vizsgán történik. A szakemberek szerint óriási kihívást jelent a magyar környezetben élő, magyar anyanyelvű gyermekeknek, hogy a román anyanyelvű diáktársaikkal azonos követelményrendszernek kell megfelelniük.

Pár éve egy bukaresti napilap cikke nyomán kommentháború alakult ki a székelyföldi magyarok romántudásáról. Ehhez hozzászólt egy botosani-i tanárnő, aki korábban tíz évig Kézdivásárhelyen és környékén tanított magyar diákokat. Szerinte nem rosszindulat és elzárkózás jellemzi a székelyek hiányos román nyelvtudását, hanem a meg nem értéstől és a megszólalástól való félelem, hiszen bármennyire is erőltetik, Székelyföldön nem létezik többnyelvű közösség, és ennek történelmi okai vannak. „Ha minden héten egyetlen órát arra szánnának a román tanárok, hogy párbeszédbe hívják a tanulókat, ez segítené a nyelv megértését, és feloldaná a nyelvhasználattal, kifejezéssel kapcsolatos gátakat” – fogalmazott a pedagógus.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.