Véget ér-e a képmutatás kora?

Nem az a jó állami vezető, aki ingyen dolgozik, sőt fizet is, hogy munkába járhasson.

Szabó Anna
2015. 07. 30. 9:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bombát robbantott a múlt héten az Állami Számvevőszék vezetője, aki végre ki merte mondani: nem attól lesz jó egy vezető a közszférában, ha ingyen vagy legfeljebb közmunkásbérért dolgozik (ahogy azt sokan elvárnák), hanem ha jó gazdaként bánik a rá bízott közvagyonnal. Le a kalappal Domokos László előtt, aki vállalta azt a népszerűtlen álláspontot, amely szerint egy cégvezető nem attól lesz hatékony, ha az állam spórol a fizetésén, hanem ha a vállalat elé kitűzött célokat megvalósítja, ad absurdum még nyereségessé is teszi. Azért viszont nem jár prémium, ha időben lehúzza a belépőkártyáját és kimutathatóan tíz órát a munkahelye épületében tölt – adott esetben kávézik, diskurál a kollégákkal, maszek ügyeit intézi, teszi a szépet a kollegináknak, hosszan ebédel, aláír néhány papírt, majd komótosan távozik. Hó végén pedig felveszi szerény összegű juttatását, elvégre szegény országban élünk, példát kell mutatni.

A rátermett vezető legfontosabb ismertetőjele mifelénk a protekciós kapcsolatrendszer és a megbízhatóság. Soha nem elsődleges szempont, hogy a rá bízott milliárdok vajon fialnak vagy eltűnnek. A rendszer így működik évtizedek óta, mindössze annyi változott, hogy a rendszerváltás után az újonnan kialakult piacgazdaság elveinek homlokegyenest ellentmondó, képmutató fizetési tabellával bővült. Teljesítménytől függetlenül, szinte kizárólag a közszolgálatban eltöltött évek száma alapján lehet előrelépni a kőbe (már-már gránitba) vésett bérskála alapján. Egy pályakezdő tehát már a kezdetektől tudja: lehozhatja a csillagot is az égről, meg kell öregednie a magasabb bérhez. Mindez nyilvánvalóan lelombozó hatású, amit naponta tapasztalhatunk a közintézményekben. Balek, aki pluszmunkát vállal, aki a párhuzamos (felesleges) feladatok felszámolására tesz javaslatot, aki előremutató ötletekkel áll elő. Legjobb alkalmazkodni a kádárizmusból megörökölt alaptételhez: aki nem dolgozik, az nem is hibázhat. Az íróasztal így is, úgy is talál magának munkát, az adminisztráció pedig önmagát mindig is remekül adminisztrálta.

Mivel a politikusok négyévente választásokat szeretnének nyerni, ugyan melyikük kockáztatná, hogy elbocsátja az alkalmatlan alkalmazottakat, és a rendszerben maradókat valós teljesítményük szerint szerint honorálja? Darázsfészekbe nyúlna. Kiderülnének az eddigi stiklik, az összefonódások, átláthatóvá válna, kik a felesleges ejtőernyősök, akiknek a hallgatását vagy a korábbi szívességeit kellett egy állással viszonozni. Sérülne a kéz kezet mos alapelve, és súlyos csapást mérnének az urambátyám rendszerre. Úgy tűnik, az ÁSZ nem hajlandó eljátszani a sóhivatal szerepét, talán mert több ezer ellenőrzés alapján hű képet kaphatott a közcégek működésének hiányosságairól. Nyugodtan mínusszal zárhattak települések, állami vállalatok, önkormányzati (rész)tulajdonban lévő cégek, el is adósodhattak, mert az állam év végén úgyis konszolidált – merné csak nem tenni. A lényeg, hogy a közcégek még véletlenül se a piaci béreket kövessék (hiszen szegény az eklézsia), vezetőik pedig a nép elvárásának megfelelően már annak is örüljenek, hogy kaptak egy szép dombornyomásos névjegykártyát, a többit majd okosban úgyis hozzákeresik. Ha mégsem, akkor tényleg alkalmatlanok vezetőnek.

Ezen a berögződésen kíván most változtatni a számvevőszék. Nagy fába vágták a fejszéjüket, mert ezer érdeket sértenek, elég csak a ciklusoktól függetlenül magas állami pozíciókat betöltő „örökéletű” vezetőkre gondolnunk, akiket soha semmiféle bántódás nem érhetett, a Tocsik-ügytől az MVM-botrányokig. Eddig ebben az országban mindenki megbukott, aki átláthatóságot és elszámoltathatóságot javasolt. Két évtized alatt alig egy tucat ügyben született tisztességesnek mondható ítélet a közvagyon fosztogatóinak ügyeiben. Most pedig jön ez a Domokos László nevű számvevőszéki vezető, aki csúnyán visszaélve tizenkét éves mandátumával, lépésről lépésre egy tisztességes, igazságos rendszer felé terelgetné a közvállalatokat. Hallatlan!

Legalább két lehetőséggel számolhatunk. Domokos László vagy súlyos tévedésben él, amikor komolyan veszi, hogy az átláthatóságra vonatkozó törvényeknek végre érvényt kellene szerezni, hiszen enélkül is olyan jól elketyegett a rendszer évtizedekig. Nem ismételhető elégszer: ha valaki nem dolgozik, nem is hibázhat. De az ÁSZ-elnök szemlátomást dolgozni szeretne, és ezt sehogy sem lehet kiverni a fejéből. Megsokszorozta az ellenőrzéseket, mindenféle jelentéseket ír, amiket ráadásul nem is a közhivatalnoki bikkfanyelven, hanem közérthetően fogalmaz, kockáztatva, hogy a végén még el is olvassák. Mindezt szemlátomást megfontoltan, az érintettekkel egyeztetve, jogszerűen teszi – amíg a fejére nem koppintanak. Van azonban egy B verzió – és inkább ebben szeretnénk hinni –, miszerint Domokos László, a Fidesz volt országgyűlési képviselője, szakmailag megbecsült közgazdász, a választókörzetében is népszerű expolitikus mindezt nem ellenszélben, hanem a legfelső vezetés (egy részének) támogatásával teheti. Mert talán mégis elképzelhető, hogy fokozatosan fel lehet mondani az eddigi hallgatólagos megállapodásokat, hogy a hatékonyságot növelő, a közvagyon megóvását, bővítését központba helyező megfontolások lépjenek a helyükbe. Igen, tudjuk, ezek a panelek minden kampányban elhangzanak, már az unalomig ismerjük őket, de épeszű ember mindezt eddig nem vette komolyan. Hogyan is vehette volna, amikor szétnézett, és mindig az ígéretek ellenkezőjét tapasztalta?

A számvevőszék elnöke azonban, úgy tűnik, bölcsen él tizenkét éves mandátumával: mivel nem lehet négy év után elmozdítani, képes végigvinni egy középtávra szóló átalakítási tervet, kormányzati ciklusoktól függetlenül. Vesztenivalója ennek ellenére van, nem is kevés. Hiszen az állampolgáron kívül csak a tisztességes vezetők érdeke az elszámoltathatóság és a közszolgáltatások javítása. Vagyis nem azoké a polgármestereké, állami cégvezetőké, akik eddig (kétes) értékpapírokat (Quaestor, Buda-Cash), esetleg gyémántokat vásárolgattak, tőzsdéztek és valutáztak a rájuk bízott közpénzből. Elsikkadt, hogy nem erre a feladatra kaptak megbízást. Az önkormányzati tulajdonú vállalatok helyzete még ennél is cifrább: mivel eddig nem is ellenőrizhették őket a számvevők, itt jobban el lehetett tüntetni a veszteségeket, variálhattak az időbeli elhatárolásokkal, kiszervezhettek olyan feladatokat, amelyeket az alkalmazottak is könnyűszerrel elvégezhettek volna, a veszteséget úgyis a város (végső soron az adófizető) állta.

A honatyák bére uniós szinten nálunk a legalacsonyabb Románia, Bulgária és Málta után. De vajon az a jó képviselő, aki a legkevesebbet keresi, és sokszor csak az újságból értesül, aznap éppen mit szavazott meg? Persze ennek a fordítottjára is van példa: Simor András volt jegybankelnök nyolcmillió forintot kapott havonta, mégsem állíthatta róla senki, hogy ő lett volna a legrátermettebb vezető. A parlamenti képviselők többsége 2010-ben – azzal a meggyőződéssel, hogy az állam is lehet jó gazda – megszavazta a Jó Állam koncepciót és a Magyary Zoltán-tervet, 2014-ben pedig saját fizetésüket is csökkentették, de ez senkit nem hatott meg. Néhányan ugyanis nemcsak a fizetési plafont, hanem hatáskörüket is túllépték. Így ellopták a show-t (is) a tisztességes többség elől. Az új felvonást azonban már a számvevőszék elnöke rendezheti, jobb esetben e többség támogatásával. Bízzunk benne!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.