A nem elsősorban üzleti, hanem mindenekelőtt geopolitikai célokat követő harc tétje az Oroszország és Európa közötti energetikai partnerség megbontása, a Gazprom fokozatos visszaszorítása az európai energiapiacon. Ennek első áldozata a Déli Áramlat volt, míg most a Török Áramlat, pontosabban a török határról a gázt a Balkánra, valamint Közép- és Nyugat-Európába továbbszállítani hivatott vezeték tervei, köztük a görög–macedón–szerb–magyar útvonalon az elképzelések szerint Baumgartenig futó Tesla került az amerikai nyomás alatt álló EU célkeresztjébe. Az energetikai szférában folyó ütközet első számú európai áldozatai az orosz gáz jelentette kockázatmegosztásban érdekelt dél-európai és az ukrán tranzit bizonytalanságának kitett közép-európai országok, köztük Magyarország.
Sokáig úgy tűnt, hogy a Szovjetunió összeomlásáig évtizedeken át fennálló energetikai együttműködés Oroszország és Európa között a piacgazdaság viszonyai között teljesedik ki igazán. A kölcsönös érdekek, az egymásra utaltság egyértelmű, így senki sem vitatta, hogy ez a partnerség egyaránt erősíti az eurázsiai térség mindkét pólusának versenyképességét. Legfeljebb a gázellátás tekintetében szinte teljesen Moszkvától függő közép-európai országokban merülhetett fel joggal az energiabiztonság erősítésének igénye a források és a szállítási útvonalak megosztása révén. Az azonban mindenki szemében egyértelmű volt, hogy Európa energiaellátása Oroszország nélkül elképzelhetetlen. Ezt kérdőjelezte meg az orosz–ukrán gázháború, amelynek során a Gazprom hitelességét megrendítette, hogy a Nyugat – részben tévedésből, részben tudatosan – Moszkvát tette felelőssé a válságért. A német–orosz energetikai partnerség azonban működött, s működik most is; az ellátás biztonságát erősítendő megépült az Északi Áramlat, amelynek kapacitását a jövőben meg is duplázhatják.
A Déli Áramlattal már bonyolultabb volt a helyzet. Egyrészt ennek a projektnek nem volt olyan uniós lobbistája, mint Németország, ráadásul a megépítése több országot érintett, így bonyolultabbá vált az egyeztetés, és ez a helyzet megkönnyítette az ellenérdekeltek aknamunkáját is. A Nabucco kontra Déli Áramlat vita már jelezte, hogy ebbe a versenybe beszállt az Egyesült Államok. S amikor a Nabucco terve megbukott, éppen Washington volt az, amely a leghatékonyabban alkalmazta az orosz gázt szállító déli útvonal megépítésének megtorpedózására, a megosztásra alapuló taktikát. Ebben a kezére játszott a megvalósításban érdekeltek tőkeszegénysége, politikai értelemben is érzékelhető kiszolgáltatottsága.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!