Zeneszerzők és hadosztályok

Szorgalmas emberek följegyezték a generalisszimusz szavait, miszerint „egy jó film felér néhány hadosztállyal”.

Körmendy Zsuzsanna
2015. 08. 14. 12:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dmitrij Sosztakovicsot éppen ma negyven éve augusztus 14-én kísérte utolsó útjára a közönség, a barátai, s gyászolta az egész világ, különös tekintettel a zene szerelmeseinek hatalmas táborára. (Mit ad a sors, ez utóbbi az egyetlen valóban internacionalista tábor.) Élete hihetetlen ellentmondások közt telt, érzékeny idegrendszerével valószínűleg még erősebben átélte az elviselhetetlen feszültségek évtizedeit. Kevésen múlt, hogy nem jutott ő is Babel vagy Mejerhold sorsára (1940-ben mindkettőjüket kivégezték), vagy hogy nem a Gulagon végezte, mint Mandelstam. Nagy zeneszerző volt, hallatlan tehetségű, s inkább formateremtőnek mondhatnánk, mint formabontónak. Azt nem állíthatjuk, hogy Sztálin nem vette észre a tehetségét. Sőt. Kitüntette a figyelmével. Az oroszlán is kitüntető figyelemmel kíséri a legelésző gazellát.

1943-ban Sztálin úgy döntött, ne a forradalom óta megszokott Internacionálét énekeljék a szovjetek, hanem legyen nekik saját himnuszuk, amire pályázatot hirdettek. A pályázók közt olyan zsenik voltak, mint Prokofjev, Sosztakovics és Hacsaturján. Hogy mégis egy Alekszandrov nevű, ma teljesen ismeretlen mozgalmi dalszerző nyert, azon sokan már akkor sem csodálkoztak. Visszaemlékezéseiben Sosztakovics megörökítette a jelenetet. Az eredményhirdetés után odavezették a generalisszimuszhoz, aki így kezdte: „Az ön zenéje nagyon jó, de ” A zeneszerző várta a folytatást, s legyűrhetetlen belső feszültséggel azt hitte, Sztálin így fogja befejezni a mondatát: „Sosztakovicsot pedig vigyék le az udvarra, és lőjék agyon.”

Nem lőtték agyon. Sőt, ötszobás lakást kapott. Máskor meg betiltották. Hol a korbács volt elöl, hol a mézesmadzag. Amikor 1936. január 28-án a Pravdában megjelent a híres-hírhedt zenetörténeti jelentőségű pamflet, a „Hangzavar zene helyett”, onnantól kezdve megint sötétebb napok következtek Sosztakovics életében. Mégis, 1949-ben, a vezér 70. születésnapja alkalmából megalapított Sztálin-díjat az elsők között kapta meg.

A háború után – amelynek győzelméről akkor Londontól Vlagyivosztokig élő ember nem gondolta, hogy ahhoz az oroszoknak vajmi kevés közük van –, 1949-ben az amerikaiak békekonferenciát szerveztek, és meghívták a szovjeteket is. Sosztakovics betegségére hivatkozva hárította a küldöttségben való részvételt, mire maga a vezér hívta föl telefonon, megkérdezvén, miért utasít vissza ilyen felelősségteljes megbízatást. Sosztakovics meglehetős bátorságról téve tanúságot közölte Sztálinnal, hogy több mint egy éve nem játsszák a műveit, tehát ő be van tiltva. „Hogyhogy nem játsszák? Miért nem játsszák?” – kérdezte a hirtelen a naiva szerepkörbe átlendült Sztálin, de másnap elintézte, hogy a betiltást feloldják. (Végül is ki is végeztethette volna.)

Sosztakovicsot szerette, sőt, időnként euforikusan ünnepelte a közönség. Így az utókor felől nézve már nem az a rejtély, hogy miért az Alekszandrovok nyertek pályázatot, hanem hogy egyáltalán miként lehetséges, hogy művészetét akár csak egyetlen percre elfogadta a diktátor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.