Az egyszer használatos ember

Értékrendkutatások szerint a magyarok materialistábbak a nyugat-európaiaknál.

Majláth Ronald
2015. 10. 27. 10:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Képtelen kigyógyulni a magyar társadalom abból a betegségből, amit a szocializmus hagyott ránk örökül: a materializmusból. A rendszerváltás utáni társadalmi értékvizsgálatok rendre visszajelzik, hogy a magyar embereknek aránytalanul fontosabbak a materiális javak vagy a jóléti szolgáltatások, mint a pénzben ki nem fejezhető értékek: legyen az a demokrácia, a szólásszabadság vagy a közélet tisztasága. Így választást nyerni már csak jóléti hívószavakkal lehet: erre pedig senki sem fogékonyabb, mint az egyszer használatos ember.

Jól ismert az a történelmi folyamat, amely kitermelte a modern materialista gondolkodást. A keresztény tanítás szerint nem csak kenyérrel él az ember, amit Lukács evangéliuma szerint Jézus így fogalmazott meg: „ ne aggodalmaskodjatok a ti éltetek felől, mit egyetek; se a ti testetek felől, mibe öltözködjetek. Az élet több, hogynem az eledel, és a test, hogynem az öltözet.” Noha a kereszténység elterjedése után is nyilvánvalóan tömegével éltek olyan emberek, akik nem vették túlságosan komolyan a krisztusi tanítást, az egyház szerepe és a falusi közösségek fennállása kétségtelenül fékezően hatott az egyén élvezetkeresésére. Az alapzatot első ízben a reformáció kezdte ki: megteremtette az ember fenségének eszményét (bár a keresztény eszme meghatározó maradt kontinensünkön). A döntő csapást a felvilágosodás szelleme hozta, ami önmagában való értékké emelte az embert, s ettől csak egy lépés volt a kapitalista etika rendszerszervező erővé válása. A klasszikus közgazdaságtan első teoretikusának ma Adam Smith-t tartjuk: habár a liberálisok ma szellemi védőszentjüknek tekintik a tudóst, ő sosem helyeselte a korlátlan pénzsóvárság védelmét szolgáló morálfilozófiát. Erre még várni kellett, de nem sokáig: a XIX. század ideológiai terméke, az utilitarizmus azt tanította, hogy az ember célja az élvezet maximalizálása és a szenvedés minimalizálása. Ezt a szélsőséges ideológiát jól jellemzi, hogy Bentham a végrendeletében meghagyta: bebalzsamozott holttestét állítsák ki közszemlére, hogy így az utókornak is hasznot hajtson. Morbid lelkülete ellenére gondolatai óriási hatást gyakoroltak az utókorra.

A társadalmi folyamatok mindig másként működnek, mint ahogy azt az ideológiák előrajzolják. Ez utóbbiak többnyire csak gondolati mankót nyújtanak azoknak, akik a valóságba átültetik ezeket az elképzeléseket. Bár a szocializmus idején az egyik legsűrűbben használt szó a kollektíva volt, a valóságban az egyéni érdekek hullámain rendszeresen hajótörést szenvedett a közösségi eszme. Ez kihozta az emberekből a legrosszabbat, így sokakban a marxi materializmusból csak az anyagi világ kizárólagossága maradt meg. Miközben a rendszer a maga brutális eszközeivel üldözte a magántulajdont, a várva várt ideális állapot helyett a szerzésvágy legvisszataszítóbb változatát termelte ki. A túlélés ára a pillanatnyi érdekekhez való rugalmas alkalmazkodás lett: íme, a bolsevik ember.

Rákosi Mátyás és csapata hazánkban ugyan kísérletet tett az új embertípus megformálására, a próbálkozás szerencsére totális kudarcba fulladt. Ellenben ahol sikeresebb volt a megvalósítása, ott a világ legönzőbb és legkorruptabb társadalmai jöttek létre. Volt mire alapoznia tehát a Kádár-korszaknak, amikor az ideológiai legitimációt az életszínvonal növelése révén a materiális legitimációval pótolta. Mindennek eredményeként hazánkban is elburjánzott a materialista értékrend. A család maradt az egyetlen autonóm közösség, a közösségi keretek szétestek, így a társadalom individualizálódott és atomizálódott. Akkor még senki nem sejtette, hogy egyszer még ennek alaposan megfizetjük az árát.

A rendszerváltással ugyanis a nyakunkba szakadt a tömeges elszegényedés, ami az individualizáltsággal és az atomizálódással olyan veszélyes elegyet alkotott, amely napjainkban is meghatározó. Szinte valamennyi nemzetközi értékrendkutatás azt mutatja, hogy a magyar emberek materialistábbak a nyugat-európaiaknál. Hogy a szocializmus hatása ebben mennyire játszik szerepet, azt bizonyítja az Eurobarométer rendszeres vizsgálata, amely meglepően hasonló értékrendet állapított meg a volt szocialista tömb országaiban. A vizsgálatok szerint a magyarok előszeretettel részesítik előnyben a materiális kérdéseket – például a jóléti szolgáltatásokat és intézkedéseket – azokkal szemben, amelyek nem fejezhetők ki pénzben. Árulkodó adat, hogy egy 2002-es felmérés szerint a határon túli magyarok helyzetét csak a lakosság egy százaléka tartotta fontos kérdésnek.

Ez a szemlélet azonban nem áll meg a politikánál: beférkőzik az emberi viszonyokba, ahol különösképp rombol. Az anyagelvű életszemléletben nincs helye a tisztességes üzletnek, amely rövid távon alig hoz profitot. A gyors nyerészkedés viszont – ahogy az utilitaristák mondanák – maximális élvezetet nyújt. Mert megérdemlem – mondja a negyvenéves reklám, amely az új embertípus krédója is lehetne. A modern haszonelvűségben a személyes kapcsolatokban is mindenki pótolható. Emellett állandó elégtelenségérzet gyötri, ami nála már nem is élmény, hanem tulajdonság. Így válik a materialista embernek minden és mindenki egyszer használatossá, miközben a valóságban éppen ő válik ilyenné: élősködő ösztönlénnyé, aki destruktív és a végletekig primitív.

A magyar nép tragédiája, hogy politikai elitünk viszonylag gyorsan, már a rendszerváltás után felfigyelt az egyszer használatos emberben rejlő kihagyhatatlan lehetőségekre. Ők eszközként mozgósíthatók minden olyan cél érdekében, amelynek bárminemű gazdasági következménye lehet a saját jólétükre. Ennek egyik legfájóbb példája a 2004-es, a határon túli magyarok kedvezményes honosításáról szóló népszavazás volt, amely csúfosan elbukott, évekig akadályozva a magyarság nemzeti és lelki egységének létrejöttét. Ma már a politikai hívószavak is csak a jóléti intézkedésekre korlátozódnak, miközben a politikai elit azt feltételezi, hogy a társadalomnak nem fontosak azok a nem materiális értékek, amelyek jobbá és élhetőbbé tennék az országot.

De az egyszer használatos emberé mellett létezik egy másik értékrend, amely – pártválasztástól függetlenül – sokkal közelebb áll a polgári ethoszhoz. Amely szerint az ember egyszerre test és lélek, és úgy szeretne meghalni, hogy tudja, értelmes volt az élete. A kötelesség teljesítése számára nem teher, hanem tradíció, amit családilag vagy társadalmilag örökölt. Függetlenül attól, hogy ki érzi magáénak a polgári Magyarország hívószavát, bizonyos, hogy hazánkban jóval többen vannak azok, akik egy ilyen országban szeretnének élni és nem az egyszer használatos emberek világában.

Innentől pedig valóságos sértés politikai termékké silányítani a polgári Magyarország fogalmát, hiszen itt a társadalmi többség jövőképéről van szó. Akik ezen kívül esnek, azoknak egyébként sincs szükségük efféle jelszavakra: elég nekik kiskapukat nyitni a jogszabályi paragrafusokon, vagy közvetlenül a választások előtt lekenyerezni őket egyszeri anyagi vonzatú intézkedésekkel. De nem árt emlékeztetni arra, hogy az egyszer használatos ember hajlamos a hálátlanságra: bármikor elég neki egy színes plakát vagy hitelesebbnek vélt szónok, aki pedig csak a zsigereire hatott. A politikai elit jobban tenné, ha emlékeztetne és legfőképpen emlékezne arra, hogy nem csak kenyérrel él az ember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.