Egy segélymunkás dilemmája

A migránsok közt akadnak, akik a márkajelzést keresik a kapott ruhákon.

Lukács Csaba
2015. 10. 31. 9:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két napot a szerb–horvát határon töltöttem a héten a migránsoknak meleg ruhát osztó csapat tagjaként: az Erdélyi Gyülekezet és a Székely Szeretetszolgálat gondolta úgy, hogy van tennivalója a Magyarországot immár elkerülő krízisben.

Érdekes az Erdélyi Gyülekezet története: amikor a nyolcvanas évek végén egyre több magyar menekült érkezett Ceausescu Romániájából Budapestre, sokak támogatását Németh Géza református lelkész (Németh Zsolt fideszes parlamenti képviselő édesapja) vállalta. A menekültsegítő misszió 1990-ben önálló egyházként bejegyzett gyülekezetté alakult. A Reménység Szigetének nevezett egykori katonai telepen nem csak a magyarországinál gazdagabb erdélyi liturgikus istentiszteleteket tartanak, de nem feledkeztek meg a karitatív feladatokról sem. Az évek során többek között sok ezer olyan határon túli magyarnak adtak kedvezményes szállást, akit (vagy akinek a hozzátartozóját) Budapesten gyógykezeltek.

Érthető, ha a gyülekezet vezetője, Zalatnay István református lelkész úgy gondolta, van tennivalójuk az utóbbi évtizedek legnagyobb migrációs krízisében. Többlépcsős tervet készítettek: a nemzeti összetartozás jegyében segíteni akarnak azoknak a délvidéki gazdáknak, akik kárt szenvedtek a válság első szakaszának idején, amikor az emberáradat Bácskán keresztül csörtetett át a vágyott Nyugat felé. A másik, nem kevéssé fontos lépcső az októberi zimankóban érkező menedékkérők segítése – főleg a kisgyerekekre való tekintettel – meleg ruhával.

Hétfő reggel alaposan megpakolt járművekkel indultunk el Sid városa felé. A gyerekeknek bélelt csizmákat és cipőket, meleg kabátokat vittünk, a felnőtteknek az új zoknik és sapkák mellett a büntetés-végrehajtástól kapott kék posztókabátokat – aki fázik, az nem törődik a divattal. A Székely Szeretetszolgálat részéről is értékes adomány lapult a dobozokban: olyan professzionális síkabátok, melyeket arra terveztek, hogy a viselője sokmínuszos hidegben is tudjon a szabad ég alatt dolgozni. Ezek Amerikából érkeztek, denveri sípályákon használták azok dolgozói, és modellváltás idején nem dobják ki a feleslegessé vált darabokat, hanem egy amerikai magyarnak, Megyesi Jenőnek köszönhetően elküldik a Kárpát-medencébe. Úgy döntöttünk, hogy ezeket a segítőknek adjuk, vagyis azokat az önkénteseket öltöztetjük fel, akik a hidegben fél napokat állnak az út mentén, segítve az átutazó menekülteket.

A szerbiai Berekszó (Berkaszovo) és a horvát Bábafalva (Bapska) falucskák között soha nem volt hivatalos átkelőhely. Az egykori Jugoszlávia idején aszfaltozott út kötötte össze a két települést, de ahogy szétesett az ország a kilencvenes években, egy lezárt sorompó került az útra (és persze aknák a határra a háború miatt, de azokat azóta felszedték). A szerb hatóságok döntése volt, hogy a közeli határátkelőhelyeket, amelyeken komoly személy- és még fontosabb teherforgalom zajlik, nem zavarják meg a migránsáradattal, ezért ide nyitnak ideiglenes átkelőpontot a menekülteknek. A macedón határtól buszokkal érkezőket az átlépési ponttól másfél kilométerre teszi le a jármű, így az emberáradatnak egy dombon kell felkaptatnia. Az út mentén a különféle segélyszervezetek kínálják a „portékáikat” kis asztalokról: meleg tea, gyümölcsök, tisztálkodószerek, ruhanemű, konzervek, bébiétel, pelenka és sok minden más. Cseh baloldali virággyerekek egy csoportja úgy gondolta, innen már csak a Che Guevara-dalok hiányoznak, ezért gitározó és éneklő csapattal próbálták lelkesíteni az elcsigázott embereket. A menekültek úgy vonultak át ezen a szakaszon, mintha svédasztalos reggeli lenne hosszú sorban feltálalva – ami kell nekik a természetesen ingyen kínált dolgokból, azt elveszik az asztalokról. Ide álltunk be mi is a meleg ruhákkal, szemben velünk a helyi Vöröskereszt konténeréből higiéniai csomagot, mellettük pedig a berekszói ortodox plébánia önkéntes fiataljai halkonzervet és zsemlét osztottak az embereknek.

A migránsokat szállító autóbuszok összevissza érkeznek, ezért érkezésünk után majd három órát tétlenségre voltunk kárhoztatva. Meglehetősen frusztráló érzés volt ott topogni a hidegben, fölöslegesnek gondolva magunkat. Jobb híján egymást segítettük: akinek meleg teája volt, azzal ment körbe, cserébe halkonzervet kapott, vagy egy sapkát a fázós fülére – mi is kiosztottuk a profi kabátokat azoknak, akik nagyon dideregtek. Sötétedés után, fél hat körül aztán megérkezett az első busz, majd egymás után a többi, és beindult a pörgés: a gyerekruháknak és -csizmáknak óriási keletje lett, de a csípős hideg miatt jól fogytak a büntetés-végrehajtástól kapott kék posztókabátok is. Megrázó dolog szembesülni ekkora emberáradattal – érkezett idős, vak ember is, akit fiatal társa vezetett, jött arcát félig elvesztett fiatal, és akadt olyan, aki papucsban gyalogolt, és meleg zoknit kért a kékülő lábára. Láttam egy nagyon idős nénit, akit kerekes székben tolt egy önkéntes – napokkal később egy angol nyelvű híradóban láttam viszont, Horvátországból a riporter arról beszélt, hogy a százöt éves afgán asszony a boldogabb jövő reményében Svédországba készül családjával.

Nem tagadhatom el azt sem, hogy az emberáradatnak két arca van: a segítségre szoruló szerencsétlenek mellett bőven érkeztek olyanok is, akik a márkajelzést keresték a kitett ruhákon, és ha azok nem voltak kellőképpen divatosak, undorodva fordultak el, és temetkeztek vissza az okostelefonjukba. Elgondolkodtató a pazarlás is: sokan felmarkoltak valamit az asztalokról, ami első pillanatra érdekesnek tűnt számukra, hogy aztán húsz méterrel odébb eldobják – reggel az út szélén köbméterszám lehetett összeszedni bontatlan pelenkát, kekszet, sebtében levetett ruhát. Komoly dilemmahelyzet ez a segélyezőnek is – egyfelől keresztényi kötelesség segíteni a szenvedő embereknek (különösen a fél Európán végigvonszolt gyereknek), ugyanakkor rossz érzés arra gondolni, hogy a vadonatúj ruhát egy országgal arrébb kidobják, mert kapnak helyette csillogóbbat. XXI. századi trauma ez, a fogyasztói társadalom ironikus megjelenése egy krízishelyzetben.

Olyan, mint egy kiadós gyomorrontás, amikor ehetünk bármit, az csak átrobog a szervezetünkön – itt naponta soktonnányi, eurómilliókba kerülő terméket csócsál meg az emberáradat, és csinál belőle pár kilométerrel arrébb szemetet. És mindez mennyire frusztráló lehet a térségben élő, nem kis számú szegény, nélkülöző őslakosnak – többüket láttam, amint a szeméthalmokból pokrócot, bontatlan élelmiszercsomagot, használható ruhaneműt guberáltak.

Nekem még az is eszembe jutott: ha itt, a vágyott világ határán arra szocializáljuk az érkezőket, hogy minden ingyen van, és kedves emberek várják őket, akkor mi lesz majd Németországban a megérkezés után? A menekülttáborban, ahol nem lesz minden lépésre új zokni, meleg pulóver, elfogadja majd a menedékkérő, hogy még sincs kolbászból a kerítés, hanem mindenért keményen meg kell dolgozni? Vagy esetleg elveszi később is fizetés nélkül – szupermarketből, kertes családi ház udvaráról, netán a járókelők zsebéből – azt, amiről úgy gondolja, hogy jár neki?

Nehéz kérdések ezek, nem tudom rájuk a választ. Írás közben belenéztem a híradóba: már Szlovéniában van egy kislány, akinek a lábára mi adtunk meleg csizmát. A határon feltorlódott tömegben volt, épp banánt dobott feléje egy osztrák katona. Pár hete egy szendvicset dobáló magyar rendőr miatt rajtunk csámcsogott a fél világ

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.