Feldolgozás alatt

Kilenc éve annak, hogy meglincselték Szögi Lajost.

Pion István
2015. 10. 15. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilenc éve annak, hogy meglincselték Szögi Lajost. És ez alatt a kilenc év alatt a magyar társadalom nem tudta feldolgozni az olaszliszkai tragédiát. Ha feldolgozta volna, akkor ma nem kellene azzal szembesülnünk, hogy Borbély Szilárd Az olaszliszkai című drámájának bemutatója a Katona József Színházban így felkorbácsolja a kedélyeket. Ez pedig jó fokmérő, mi is lenne más, hiszen a darabbal kapcsolatban művészetről kell beszélnünk. És a jó művészet mindig fokmérő: olyan kérdéseket igyekszik feltenni, amelyre a társadalom reakciója adja meg a választ. A Borbély Szilárd drámája által felszínre került kérdésekre a csönd is felelet lett volna, s az talán azt jelentené, hogy megnyugodtunk. De olyan választ kaptunk, amelyet még az is meghall, akinek nincs füle. Túl hangosra sikeredett.

A Szögi család viszont nem maga a magyar társadalom. Egy feleség a férjét, három gyermek pedig az édesapját veszítette el. Ez feldolgozhatatlan. Nem is szabad semmit számon kérni rajtuk. Egy színházi produkció, amely egy ilyen tragédiát vesz alapul, akarva-akaratlanul is előhívja az emlékeket, a sajtóvisszhang pedig feltépi a sebeket. Mintha most történne, megint. Fáj.

Azonban: „Emlékezni munka. Sokszor kellemetlen, de muszáj” – ezt Borbély Szilárd mondja (Interjú Borbély Szilárddal: Isteni igazság, emlékezet – Haon.hu, 2011. december 22.). És Borbély abban a gondolatmenetben használja ezt a két mondatot, amelyben egyértelművé teszi, hogy a felejtés ellen írta a darabot. Azt is mondja még ugyanitt: „A veszteségből ( ) erőt kell meríteni. Meg kell tanulni a fájdalmat vigasszá fordítani át, hogy a tanulság megváltoztassa az életünket.” És ez az író, aki itt beszél, ugyanaz az ember, akinek szülei rablótámadás áldozatai lettek. Édesanyját meggyilkolták, édesapját súlyosan bántalmazták, és ebbe később belehalt. A tettesek nem lettek meg.

Borbély Szilárd rájuk is emlékezik a darabbal. És azokra a haszidokra is, akik egykor Olaszliszkán éltek, de mára eltűntek. Azért emlékezik és azért emlékeztet, hogy ne felejtsük el. Se ezt, se azt. Így ad esélyt arra, hogy feldolgozzuk, hogy szembenézzünk a fájdalommal. Borbély Szilárd azonban nem tudta feldolgozni a feldolgozhatatlant, s önkezével vetett véget életének. Úgyhogy ma Szögi Lajos mellett Borbély Szilárdra és szüleire is emlékezünk.

De nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója és az előadás rendezője nem értesítette a Szögi családot Az olaszliszkai bemutatójáról. Még akkor sem, ha nem ez az első alkalom, hogy közönség elé kerül a darab. Máté Gábor belátta a hibáját, s nyílt levélben követte meg a családot. Gesztusa azonban azt erősíti, hogy a magyar társadalomban tévedni még mindig csak emberi, személyes. Ez pedig azt jelenti, hogy a jogszolgáltatás nem az. Mert egy színház igazgatója vállalja a hibáját és megköveti az érintetteket, vagyis a Szögi családot, akik viszont a mai napig nem kapták meg a bíróság által számukra megítélt 46 millió forintos nem vagyoni kártérítést. Borbély Szilárd szüleinek ügyében az író apjának halálával zárták le eredménytelenül a nyomozást, kártérítés nélkül. Senki nem ismerte el a hibákat, senki nem követte meg az érintetteket.

Az olaszliszkai című dráma pedig irodalom. Arra hivatott, hogy a kérdések feltevésével csitítsa a gyűlöletet és a haragot, a magyar társadalom gyűlöletét és haragját. Hogy Szögi Lajos meglincselésének és a hasonló tragédiák áldozatainak történetét feldolgozva már a csönd, a méltó emlékezet legyen a feltett kérdésekre a válasz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.