Számunkra a fenntarthatóság nem csupán olyan dolog, ami „jó, ha van”. A fenntarthatóság a mi értelmezésünkben egy valós, mérhető és üzletpolitikánkat meghatározó érték. A fenti mondatokat nem más vetette papírra hat hónappal ezelőtt, mint Martin Winterkorn, a Volkswagen-konszern korábbi vezetője, akinek azóta már távoznia kellett a posztjáról, mert kiderült, hogy az általa vezetett vállalat éveken keresztül csalt azokon a teszteken, amelyek a környezetet, az emberek egészségét hivatottak védeni a kipufogókból ömlő mérgektől.
A vizsgálatok még nem zárultak le, nem derült ki, hogy a cégvezető tudatosan állított-e valótlant, amikor a fenntarthatósági jelentésbe beleírta a fent idézett mondatokat, vagy csupán a jóhiszeműségének lett az áldozata. Azt, hogy nem muszáj fenntarthatónak lenni, elég annak látszani, nyilvánvalóan akkor sem írhatta volna bele Winterkorn a jelentésbe, ha mindvégig tudott volna a csalásokról. Jelenleg az a hivatalos vélemény, hogy nem tudott. Az illetékes ügyészség ugyanis hamar igyekezett eloszlatni a cégvezető felelősségre vonásáról szóló sajtóhíreket, és leszögezték: nem hozható fel ellene megalapozott gyanú, ezért nem indíthatnak eljárást ellene. A Volkswagen pedig közölte: egyelőre úgy tűnik, csak néhány fejlesztőnek van köze a manipulációhoz. Ez utóbbi kijelentés különösnek hangzik annak fényében, hogy egyre több szervezetről, hatóságról derül ki, évek óta tisztában voltak azzal, a Volkswagen dízeljeinek károsanyag-kibocsátása köszönő viszonyban sincs a teszteken mért eredményekkel.
A belső vizsgálat persze előbb-utóbb lezárul, és biztosak lehetünk benne, hogy lesznek felelősök. Az őszinte bűnbánatra azonban a jelek szerint hiába várunk. Hogy mennyire cinikusan kezeli a Volkswagen az általa okozott károkat, világosan kiolvasható a konszern új vezetője, Matthias Müller egyik kijelentéséből, miszerint a cégre kirovandó bírság összegének megállapításánál figyelembe kell venni, hogy „a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációja miatt egyetlen haláleset sem történt”. Csak a miheztartás végett: a Guardian által ismertetett adatok szerint akár évi plusz egymillió tonna nitrogén-oxiddal is szennyezhették a levegőt a Volkswagen-csoport járművei, nagyjából annyival, mint amennyi a brit erőművek, ipar, közlekedés és mezőgazdaság együttes kibocsátása.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!