Európa jövője – ha lesz

Az európai egység gondolata a Római Birodalom bukása óta él az európai politikai vezetőkben.

Lóránt Károly
2015. 11. 30. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az európai egység gondolata a Római Birodalom bukása óta él az európai politikai vezetőkben. Első megvalósulásának Nagy Károly Frank Birodalma tekinthető, de mint tudjuk, a nagy egység csak mintegy ötven évet számlált. Ide számíthatjuk a Német-római Birodalmat is, amelyet 962-ben alapítottak és 1806-ban szűnt meg, tehát majd egy évezreden keresztül – legalábbis a nevében – fennállt, de a birodalom északi és déli részeinek egészen eltérő gazdasági kapcsolatai és érdekei már akkor is problémát jelentettek. Az évszázadok során azután sorra tűntek fel újabb és újabb kezdeményezések, például egy 1849-ben rendezett párizsi nemzetközi békekonferencián is, ahol Victor Hugo vetette fel az Európai Egyesült Államok gondolatát. A XX. század első felében azután hemzsegtek az egységes Európával kapcsolatos megnyilatkozások; külön figyelmet érdemel a páneurópai mozgalom létrehozója, Richard Coudenhove-Kalergi, akinek Paneuropa (Pán-Európa) című könyvét éppen időszerű lenne újraolvasni. Végül azonban az európai egység megvalósításának alapkövévé a francia Jean Monnet ötlete vált, amely Robert Schuman francia külügyminiszter nevén (Schuman-terv) vonult be a történelembe. Az ötlet az Európai Szén- és Acélközösség létrehozása volt, a francia–német megbékélés jegyében, amely azután az Európai Gazdasági Közösséget létrehozó római szerződés alapjává vált.

Az Európai Gazdasági Közösség két évtizede egyértelműen sikeres volt, s ebben a sikerben legalább kilenc tényező játszott szerepet. 1) Külpolitikailag ez az időszak a kétpólusú világrend idejére esett, egyértelmű volt az Egyesült Államok vezető szerepe, az EGK egyes tagországai között külpolitikai kérdésekben nem volt lényeges különbség. 2) Az időszakot – hála a kor és különösen a második világháború technikai innovációinak – gyors gazdasági bővülés, az életszínvonal mindenki számára jól érzékelhető növekedése jellemezte. 3) Mind a jobb-, mind a baloldali pártok alapelve volt, hogy az a jó társadalom, amelyben a jövedelemkülönbségek mérsékeltek, s ez megalapozta az úgynevezett európai szociális piacgazdaság modelljét. 4) A keynesiánus gazdaságpolitika következtében a gazdasági ciklusok mérsékeltek voltak, a munkanélküliség – és az infláció is – alacsony szintű maradt. 5) Az integráció során a korlátozásokat (például vámok) lassan bontották le, úgy hogy egyik tagállamot se érje jelentős sérelem. 6) Az integrációban részt vevő államok gazdasági fejlettségi szintje – különösen az integráció kezdetén – nagyon közel állt egymáshoz. 7) Franciaország és Németország egyenrangú és egyenlő súlyú szereplők voltak; ha a két ország vezetői valamiben megegyeztek, azt a többiek elfogadták, így a döntéshozatal meglehetősen hatékony volt. 8) Nem volt egységes pénz és maastrichti kritériumok, továbbá 9) nem volt migrációs probléma.

Mára a valahai Európai Gazdasági Közösség sikerét eredményező tényezők mindegyike gyökeresen megváltozott, szinte az ellenkezőjére. Külpolitikai tekintetben – különösen az Oroszországhoz való viszony tekintetében – éles ellentét alakult ki az uniónak az amerikai vonalvezetést követő északi és az orosz érdekek iránt megértőbb déli része között. A keynesiánus gazdaságpolitikát felváltó neoliberális elvek lassuló növekedést, magas munkanélküliséget, növekvő jövedelemkülönbségeket hoztak, ami egyébként a bevándorlók esetleges integrálásának is az egyik akadálya. Az egységes pénz bevezetése a többszöri bővítéssel már rendkívül eltérő gazdasági adottságokkal rendelkező uniót adósok és hitelezők egymással szemben álló táborára bontotta szét. A bevándorlók integrálhatatlansága, a párhuzamos társadalmak létrejötte egyre nyilvánvalóbbá válik, amire az unió vezetőinek nincs válaszuk. Végül a ma már nyomasztó német dominancia ellenére a döntéshozatal lassúvá vált, és a problémákat nem megoldja, hanem elodázza, amihez nagymértékben hozzájárul, hogy a politikailag korrekt beszéd és gondolkodás a problémák valódi okainak feltárását is akadályozza.

Ha ezeken az unió felbomlása irányába mutató tendenciákon változtatni akarunk, akkor tanulni kell Kalergitől, és meg kell adni a fenti problémákra a nemzetállamok és Európa érdekeit egyaránt szolgáló válaszokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.