Irányított együttérzés

Egyetlen gombnyomással ezrek festették át kék-fehér-piros színekkel facebookos profilképüket a párizsi terrortámadás után.

Nagy Áron
2015. 11. 17. 16:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyetlen gombnyomással ezrek festették át kék-fehér-piros színekkel facebookos profilképüket a párizsi terrortámadás után, ezzel fejezve ki együttérzésüket az elhunytak hozzátartozóival és a megrendült francia néppel. A világ legnépszerűbb közösségi oldala legutóbb a homoszexuálisok házasságának legalizálását kikényszerítő amerikai legfelsőbb bírósági döntés kapcsán ajánlott fel hasonló lehetőséget, így az internet pillanatok alatt szivárványba borult. Már akkor fölvetődött bennem a kérdés: vajon mennyire őszinte a digitális kor emberének szolidaritása? A borzasztó merénylet után sokkal erősebben fogalmazódott meg bennem ugyanez, ezért úgy döntöttem, bedobom a követ – mit követ, egy egész hegyet! – a világháló mocsarába.

De kezdjük az elején: 2014 a terroristák éve volt. Több mint harmincezer ember esett áldozatul különböző támadásoknak, és ez az ámokfutás idén is folytatódott. Rögtön januárban emberek százait kínozták és ölték meg a Boko Haram fegyveresei Nigériában, áprilisban pedig 147, jobbára keresztény egyetemistával végeztek az iszlamisták Kenyában. A sor fájdalmasan hosszú, a végén az Egyiptomban lezuhant orosz gép (224 utas) és a terror sújtotta francia főváros áll. Ezer és egy alkalom kínálkozott tehát, hogy kifejezzük részvétünket és felháborodásunkat, ám Párizsig ez alig valakinek jutott eszébe – én pedig az emberek fejére olvastam ezt a Facebookon, aztán figyeltem a reakciókat.

Miután kék-fehér-pirosba borult ismerőseimet számon kérő szavaim megjelentek, rövid időn belül körülbelül százan kérték ki maguknak, hogy azt feltételezem róluk: hipokriták. Aztán ki-ki megmagyarázta, miért húzzak a fenébe. A reakciók nagyon hasonlók voltak. A többség szerint az emberi élet értéke attól függően változik, hogy az áldozat európai, eurázsiai vagy más kontinens szülötte-e. Mint megtudtam, a franciák többet érnek, mint az oroszok, mert utóbbiak már nem igazi európaiak. A képlet persze nem ennyire egyszerű: ha az oroszok Európában haltak volna meg, jobban sajnálnák őket, mint úgy, hogy Egyiptomban történt mindez. A lista végén az afrikaiak és ázsiaiak vannak, akik már egészen kívül esnek az együttérzés hatósugarán, elvégre az egész világ fájdalmát nem vehetjük a vállunkra.

Ezek az állásfoglalások nem a Ku-Klux-Klan tagságától származnak, hanem hétköznapi internethasználóktól. Olyanoktól, akik egyik-másik profil átböngészése alapján alapvetően humanistának tartják magukat. Elvétve fordult csak elő, hogy valaki nem akarta megmagyarázni, miért érzi erkölcsileg igazolhatónak, hogy a kenyai keresztények lemészárlása nem vagy csak alig érinti meg. Félreértés ne essék, senkitől sem várom el, hogy minden tragédiától egyformán megrendüljön. Azokat pedig tulajdonképpen megértem, akik a párizsi események kapcsán azt hangsúlyozták: „de hát ez itt történt!” Itt bizony. Csakhogy a kínhalál sehol sem könnyebb, és a Nyugatnak igen nagy a felelőssége abban, hogy a világ lángokban áll. Néhány őszinte hozzászóló bevallotta: az általam idézett esetek közül nem sokról hallott, illetve mostanáig nem jutott eszébe, hogy ki kellene fejeznie tiltakozását a barbarizmus ellen. Ebben persze a médiának és a Facebooknak is óriási felelőssége van.

Nem reprezentatív felmérésem szomorú mérlege szerint százból csupán ketten jelentették ki: minden emberi élet egyformán fontos számukra. De együttérzésük kifejezésére a lehetőség nem minden esetben volt adott: a többi tragédia esetén a hírverés és a facebookos szimpátiagomb egyaránt hiányzott.

Itt azért adódik egy másik kérdés: a közösségi oldalak kínálta lehetőségek nélkül már nem is tudunk együtt érezni? A fekete szalagot mindenki elfelejtette?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.