Mélyszegénység, mélyreménytelenség

A koldulást önérzettel, egyenes derékkal nem lehet csinálni.

Fábián Tibor
2015. 11. 08. 13:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor másnap is becsenget a parókia ajtaján a fiatal cigány asszony, mellette a taknyosan és borzasan tébláboló siserahaddal, már némi indulat gyűl a hangomba: „Nem szégyelled magad?” „De igen – szabadkozik –, de nincs mit csináljak.” Így van ez. A koldulást önérzettel, egyenes derékkal nem lehet csinálni. Kézen fogni a négy pulyát, és a faluszéli romos házikóból elindulni kéregetni. Csengetni, várakozni, lehajtott fejjel továbbmenni. Mert enni kell ma is.

Vajon a mélyszegénység egyúttal mélyreménytelenséget is jelent? Bő éve keresem erre a kérdésre a választ, amióta a magyar–román határ romániai oldalán elterülő, országos szinten is szegénynek számító tömbmagyar kisrégióban, az Érmellék egyik falujában szolgálok református lelkészként. A mélyszegénység adott és egyértelmű. A mélyreménytelenség azonban talán nem annyira. Vannak arcok és sorsok, amelyeken jól láthatóan kiütközik. Másokén kevésbé, vagy egyáltalán nem. Talán a nyomor megszokottsága, evidenciája teszi? Talán a mélyszegénységben is tud nevetni és örülni az ember?

Nehéz ezt átérezni. Hiszen mi attól is kétségbeesünk, ha elveszítjük a bérletünket, elejtjük a telefonunkat, vagy éppen leenged az autónk kereke. Magyarán: az úgynevezett apró kellemetlenségek is könnyen felborzolják a kedélyünket, s beletaszítanak a reménynélküliségbe. Minél többet élek tehát a mélyszegénység állapotában lévők között, annál nagyobb talány számomra az életük. S annál kevésbé értem őket. Azt hiszem, azért nem képesek sokan közülük a mélyreménytelenséget megélni, mert az ellenpólust, a reménységet magát sem ismerik igazán. Reménykedni? Ugyan miben? Biztosan nem szép autóról, emeletes házról, tóparti villáról álmodnak, mint a konszolidált, bérből-fizetésből élő emberek. Talán számukra egy holnapi napszám, egy összekéregetett teli szatyor élelem is elég a remény megéléséhez.

Más szempontok szerint élünk. Átjárás nincs, hiába az empátia, mert az legfeljebb gondolkodni, belegondolni segít. Persze a semminél ez is több. Egyházi gyermekfoglalkozásra, az aránylag jól szituált gyermekek közé négy toprongyos, mosdatlan gyermek érkezik. Nehezen indul a körjáték, nehéz megfogni a leányka piszkos kezét. Még a kisebbek arcán is visszaköszön az otthon jól bekódolt tartózkodás és előítélet. Aztán valaki mégiscsak akad, aki nyújtja a kezét, és néhány pillanatnyi hezitálás után végre létrejön, bezárul a kör. Anyaországi tanár vendégekkel az egyik érmelléki nagyközségbe tartok. A mélyszegénységben élők közötti egyházi küldetéshiányról beszélünk. Bezzeg a neoprotestánsok már templomot is építenek a szegénynegyedben, míg mi be sem merjük tenni a lábunk. Lelkesek lesznek, nézzük meg ezt a falut a faluban! Megérkezünk. Körénk gyűlnek. Ismerős is jön, feleségeink a kórházban ágyszomszédok voltak. A vendégeimet keresem. Elhűlten nyugtázom, hogy az autóban gubbasztanak, fázósan, fagyosan a júniusi hőségben. Az arcukon félelemmel vegyes mosoly. A félelemből van több. Csak hazafelé oldódnak valamelyest a látottak után.

Nehéz ezeket a falakat lebontani. Cigányok a magyarokra, magyarok a cigányokra panaszkodnak nekem. Mindenkinek vannak sérelmei, félelmei, előítéletei. A távolságtartás azonban megtartja az idegenséget a másik irányában. Persze ezen a terepen a meggondolatlan, hegyibeszélő liberális recept sem járható út. A faluban az egyik rendkívül liberális szellemiségű, már-már provokatívan cigánypárti lelkész elődömről mesélik, hogy amikor óvodás leányait a roma pajtások kézen fogva hazavitték a putriba, otthon folytatandó a játékot, hirtelen megfeledkezett a liberális nézetekről, s azon nyomban cigánymentes óvodába vitte a gyermekeit.

Jézus belép Samáriába, amit az övéi jobbnak látnak kikerülni. Odamegy és megszólít, beszédbe elegyedik. Fesztelen és egyszerű szavakkal oldja a feszültséget, pontosabban nem is vesz tudomást azokról az emberi kötöttségekről, amelyekhez mi valósággal ragaszkodunk. Megláttatja a reménységet azzal, aki már nem mer reménykedni. Talán nagy szavak ezek, de az egyház társadalmi és missziói felelősségvállalása ugyanezt a krisztusi példát és reménységet hordozhatja járatlan utakon, a reményt és reménytelenséget sem ismerő, sorsukba beletörődött, szikkadt lelkű embereknek. Akik talán maguk sem tudják, hogy várnak valakit.

A szerző református lelkész, újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.