Milyen év lesz 2016?

Valamivel rosszabb, mint 2015 volt, de feltétlenül jobb, mint 2017 lesz.

Lóránt Károly
2016. 01. 04. 10:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyik nagy küzdelmet az unió vezetése a görög Szirizával folytatta, és kétségtelenül győzött, ez a győzelem azonban azt jelentette, hogy az EU tartósan adósok és hitelezők egymással szemben álló blokkjaivá fog válni. A megoldás a német kereskedelmi aktívum kiegyenlítése (Németországnak az euró bevezetése óta évi kétszázmilliárd euró körüli aktívuma van a többi uniós országgal szemben) és a meglévő adósságok valamilyen formában történő leírása lenne, amire egyébként pont a német kormány mellett működő közgazdászcsoport tett javaslatot, de Angela Merkel elengedte a füle mellett. Az EU ragaszkodik a maastrichti szerződésben kőbe vésett elvekhez, annak dacára, hogy az unió gazdasága nagyon lassan növekszik, számos országban stagnál vagy visszaesik. Maastrichtot a derűs napokra találták ki, így mit sem tud kezdeni egy válságba forduló gazdasággal. Ha az unió gazdasága a 2008-as pénzügyi krízis után úgy növekedett volna, mint az Egyesült Államoké – ahonnan a válság egyébként kiindult –, akkor ma ezermilliárd euróval több lenne az Európai Unió GDP-je, ami vagy hét év uniós költségvetésnek felel meg, miközben a költségvetések elfogadásakor néhány milliárd euró miatt késhegyig menő vitákat folytatnak.

Egy másik megoldatlan kérdés, hogy mit tegyen az unió az évi egy-másfél millió bevándorlóval, akik a liberális reményeknek makacsul ellentmondva sehogy sem akarnak integrálódni az európai kultúrába. Igaz, ezen nem lehet különösebben csodálkozni, hiszen ezt a kultúrát az európai politikát meghatározó liberális elit maga sem becsüli sokra, sőt helyettesíteni akarja a különféle kisebbségek sajátos világának felmagasztalásával. A bevándorlás nem új jelenség: Németországba például a kilencvenes évek elején is tömeges volt a bevándorlás, néhány éven át elérte a másfél milliós számot. A 2015. évi rekord tehát még nem is a maximum. Azóta azonban kiderült, hogy az iszlám országokból bevándoroltak integrálása illúzió, mégpedig egy tartós illúzió. Nem most, hanem hét évvel ezelőtt, 2009-ben készült a berlini népességtudományi intézetben az a tanulmány, amely egyrészt azt mutatta ki, hogy Németországban már akkor minden harmadik újszülött bevándorlóktól származott, másrészt azt, hogy míg a más uniós országokból bevándoroltak és különösen azok gyermekei már teljesen integrálódtak a német társadalomba, addig más kisebbségek, elsősorban a törökök még ötven év múlva sem.

Sőt, ez nem is áll szándékukban: gettókat formálnak, nem keresik a kapcsolatokat a német társadalommal. Persze kivételek mindig akadnak, de a 2015-ös menekültválság és az ezzel egy időben egyre erőteljesebben megjelenő terrorizmus világosan mutatja a 2009-es elemzés megállapításainak helyességét. Hét év után sem történik azonban semmi érdemleges, a válasz ugyanaz: tehetetlenség és illúzió, ami bevándorlásügyben az európai vezetőket mindig is jellemezte. A gazdasági ellentétek mellett a bevándorláshoz való hozzáállás a másik jelentős választóvonal Európában: az új tagállamok nem kérnek a Nyugat-Európában már előrehaladt iszlamizációból. Lehet, hogy az Odera–Neisse-határ a jövőben Európát nem kommunista és kapitalista, hanem muszlim és keresztény részre fogja osztani.

A harmadik, Európát megosztó jelentős választóvonal a külpolitika, amely jelenleg a legélesebben az Oroszországgal való kapcsolatok megítélésében jelentkezik. Míg Nagy-Britannia, a skandináv és a balti államok, valamint Lengyelország a kemény konfrontáció hívei, addig Dél-Európa és több közép-európai ország az Oroszországgal való normális viszony kialakításának híve. E téren sem látszanak a kibontakozás körvonalai.

Ami a jövő perspektíváit illeti, maga Jean-Claude Juncker nyilatkozott úgy a 2015. évi utolsó uniós csúcsot követő sajtótájékoztatón, hogy „a krízis, amivel találkoztunk, fennmarad, és mások jönnek majd hozzá”. Egyetértünk, de pont az ő feladata lenne, hogy az önámítás helyett megoldásokat találjon a különböző válságokra. Úgy látszik azonban, hogy a realitásokkal szembenézni képes uniós vezetőkre egyelőre várnunk kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.