A humanista hullám hirtelen lehűlése

Köln példája megmutatta, hogy a menedékkérőkkel az európaitól eltérő kultúrák is érkeznek.

Techet Péter
2016. 02. 14. 19:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év elején robbant a hír: a várakozásokat felülmúlóan jó évet zárt a német gazdaság. Míg 2014-re a nagykoalíció csak annyit tudott elérni, hogy a költségvetési kiadások ne haladják meg a bevételeket, tavaly már 12 milliárd euró többlet keletkezett az államháztartásban.

A német gazdasági csoda kitart. Ennek oka és következménye pedig felettébb érinti az európai polgárokat – és nem csak a német export okán. A német gazdasági csoda egyik oka az eurózóna válsága. Az eurónak köszönhetően Németország ma a világ második legnagyobb exportországa. Amikor tavaly Angela Merkel ellentmondást nem tűrő Oberlehrerinként nemet mondott a görögök megsegítésére, az eurózóna politikai és szociális unióvá bővítésére, valamint az európai transzferekre, a német export pozícióit védte. A német kancellár az európai egység iránt amúgy is felettébb érzéketlen: a szociáldemokraták egykori kancellárjelöltje, Peer Steinbrück 2013-ban ezt Merkel keletnémet szocializációjával magyarázta.

Aztán jött az ősz, és a protestáns, szigorú Merkelből hirtelen majdnem hippi lett, aki az egész világot átölelné. Miután megtagadta a görögökkel (és az eurózóna többi déli tagállamával) a szolidaritást, szolidaritást hirdetett az egész világgal. És itt jutunk el a német gazdasági csoda következményéhez. Míg az eurózónán belüli szolidaritás nem érdeke a német államnak, a bevándorlás növelését a német gazdaság nemcsak meg tudja oldani (van pénze rá), de igényli is. A német munkaadók szövetségei évek óta mondják, hogy a német gazdaságnak évente akár félmillió új munkavállalóra is szüksége lehet, ha az ország tartani akarja jelenlegi életszínvonalát. Az aktuális bevándorlási politikának van tehát egy ilyen olvasata: Németországnak szüksége van új munkaerőre, és tény, hogy a bevándorlók egy része (éppen a szírek, akiket Merkel leginkább „meghívott” Németországba) felettébb képzett, nyelveket beszél.

Mindazonáltal nem lehet csupán gazdasági okokkal magyarázni a bevándorlás támogatását. Amilyen hirtelen hűlt le a kölni események óta a közvélemény, olyan hirtelen söpört végig még ősszel egyfajta humanista hullám Németországon. A merkeli bevándorláspolitika persze sohasem volt egyöntetűen elfogadott: a konzervatív újságok már ősz óta figyelmeztettek a kulturális különbségekből adódó problémákra. A bevándorlásügy kapcsán újra előjöttek a kilencvenes évek vitái. Mi is a német kultúra? Van-e olyan vezérkultúra (Leitkultur), amit minden bevándorlónak el kell fogadnia? És egyáltalán, bevándorlóállam-e (Einwanderungsland) Németország?

A kilencvenes években a keresztény uniópártokon belül még mainstreamnek számított, aki elutasította a tömeges bevándorlást, és Németország német és keresztény jellegét védte. A sajtó is sokkal polemikusabban, populistább módon tudósított az akkori exjugoszláv menekültekről. Az eredmény: lángoló menekültszállások. Majd hosszú, tízéves vita minderről. A két legjellemzőbb mondatot a vita során egyaránt kereszténydemokrata politikus mondta ki. Christian Wulff korábbi CDU-s államfő szerint „az iszlám Németország része”; Angela Merkel viszont megállapította, hogy „a multikulti halott”. Mindazonáltal a jelenlegi német realitások között ma már lehetetlen a csak német és keresztény kultúrát védeni.

A német közélet a kilencvenes évek óta balra tolódott: sokszor éppen a CDU képviseli mindazt, amit a baloldal csak gondol. Merkel kiváló hatalomtechnikusként lenyúlta a baloldal témáját. A CDU tagsága kényszeredetten elnyomta ellenérzéseit, a baloldali szavazók pedig kényszeredetten egyetértettek Merkellel. Néha balról kritikusabbak voltak a bevándorlással szemben, mint jobbról: a kommunista Linkspartei több politikusa is már ősszel „felső határt” szorgalmazott, majd most „a vendégjog eljátszásáról” beszélt.

Ősszel, amikor a magyar kormány elutasította a menekültek befogadását, a német társadalom többsége őszintén aggódva figyelte az eseményeket. Merkel engedett a közvélemény nyomásának – és talán nem a legrosszabb bizonyítvány egy társadalomról, ha rendkívüli helyzetben nem az önző, hanem a nemes szándékai törnek elő. Németország azonban egyedül maradt, mert a többi európai állam is inkább félrenézett. A franciák mostanáig is alig pár száz menekültet voltak hajlandók befogadni. Merkel az akkori kritikákat azonban morális érvekkel ütötte el: „Ha elnézést kell kérnem azért, mert barátságosak vagyunk, akkor ez már nem az én országom.” A barátságosság azonban nem jelenthet behódolást.

A kölni események megmutatták, hogy nemcsak segítségre szoruló egyének, hanem az európaitól eltérő kultúrák is érkeznek. A fókusz eddig az egyéneken volt: az ő történeteik uralták a médiát. Az egyén azonban része egy nagyobb összességnek, egy kultúrának, és Németországnak el kell gondolkodnia rajta, hogy az egyéneket kultúrájukkal együtt akarja-e felvenni.

A kölni események visszahozták a kulturális érveket. A jobboldali előítéletekkel szemben a baloldal kultúrrelativista tévedései állnak. A baloldal egyes körei továbbra sem hajlandók a kulturális különbségekről beszélni, pláne a nyugati kultúrát védeni. Megragadtak annál az antikolonialista nyelvezetnél, amely a világ minden bajáért eleve a Nyugatot teszi felelőssé. Ez nemcsak felmentés a harmadik világ felelőtlen politikusai és éretlen, elmaradott társadalmai számára, hanem hadüzenet a nyugati értékek ellen. A szélsőbaloldal szívesen összekacsint a harmadik világgal: az onnan érkező menekültektől minden olyat eltűr, amit a többségi társadalom esetében felróna. Míg tehát a széljobb – elfedve előítéleteit – a bevándorlók kapcsán a felvilágosodás értékeit védi, addig a szélbal – elfedve Nyugat-gyűlöletét – éppen a bevándorlókkal szemben nem védi azokat. Ha egy német férfi taperol egy arab nőt, azonnal felszisszen a baloldal, és szexizmust kiált. Ha egy arab férfi molesztál egy német nőt, a megértés hangjai jönnek elő.

Mind a jobboldali előítéletek, mind a baloldali tévedések nyugati elbizonytalanodásról árulkodnak. A Nyugatnak újra büszkén el kellene ismernie, hogy kulturális, történelmi, technológiai teljesítménye más kultúrák fölé emeli. A kultúrák nemcsak hogy nem egyenlőek, de nem is azonos értékűek. Akinek csak a pillanatnyi biztonság fontos, az hazájához közeli országot is találhat menedékhelyül. Aki mégis a Nyugatot választja, az értékválasztást tesz: elismeri, hogy a nyugati kultúra, társadalmi és politikai modell többet ér, mint ahonnan ő menekül. Félreértett tolerancia elfogadni, hogy a menekülő kultúrájának, szocializációjának alacsonyabb értékű elemeit is magával hozhatja. Ahogy Kelet-Európa sem lehet keleti mentalitással az EU tagja, a menekülteknek is el kell fogadniuk a nyugati világot.

Nemcsak vitát folytatni jogos tehát a kulturális különbségekről, hanem egyes kultúrák ellen érvelni is. Samuel Schirmbeck liberális filmrendező, újságíró ezért egyenesen „iszlámkritikát” szorgalmaz a Frankfurter Allgemeine Zeitungban. Az ARD egykori észak-afrikai tudósítója szerint magunkkal és a tényleg üldözés elől menekülőkkel szemben is felelőtlenség elhallgatni az arab és az iszlám kultúra nőellenességét és egyéb problémáit. Ahmad Mansour berlini palesztin pszichológus a balliberális Süddeutsche Zeitungban a fiatal arab fiúk problematikus nőképéről beszélt. Kapott is érte támadást a baloldalról. Egyre több bevándorló emeli fel azonban a hangját a baloldali kultúrrelativizmus ellen. Hamed Abdel-Samad Németországban élő egyiptomi politológus a Cicero konzervatív portálra írt cikkében kijelentette: „A kölni eseményeknek igenis közük van az iszlámhoz.” A mainzi pályaudvar előtt pedig félszáz muszlim menekült gyűlt össze, hogy tiltakozzon hittársainak nőellenessége ellen.

Ha a baloldal azonos értékűnek ismeri el a muszlim vagy arab kultúra minden elemét a nyugat-európaival, éppen a tisztességes menekültek helyzetét rontja. Ők ugyanis nem a harmadik világban akarnak élni. Az elől menekülnek.

A szerző jogász, újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.