Barátságtalan hegyesszögek

Még nincs kész a Széll Kálmán tér átépítése, de a lényeg már látszik.

Körmendy Zsuzsanna
2016. 02. 13. 10:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki a közelben él, vagy naponta arra jár, nagyon várta a Széll Kálmán tér átépítését. Még nincs kész, de a lényeg már látszik. A kivitelezés nyűgét fegyelmezetten elviselték azok a budai lakosok és az arrafelé dolgozók, akik a hatalmas építkezés közepette is kénytelenek voltak használni a teret. A gyalogos átmenő forgalom a tavaly tavaszi–nyári hónapokban egyáltalán nem volt egyszerű, sokszor munkagépek közt, éppen az orrunk előtt megváltoztatott, dróthálókkal kijelölt, alig ledöngölt földutakon caplattunk. Kora tavasszal a régi sínekre fektetett, felhajló szélű linóleummal fedett pallókon jártunk keresztül, máskor a gépek által felvert fullasztó por miatt szedtük (volna) gyorsabban a lábunkat, de a gyalogosok sebességét mindig a tömeg sodrása határozta meg, no meg a közlekedési lámpák. Egyszer kíváncsiságból lemértem: az építkezésen keresztül hét percig tartott az átjutás a Nyúl utca irányába elvitt villamos-végállomástól a 6-os Széna téri megállójáig. De tudtuk, ezt ki kell bírni, a Széll Kálmán tér megújulása nem tűr halasztást, ez a hatalmas forgalmat lebonyolító tér nem maradhat a régi állapotában. Néhány éve, amikor egy tikkasztó nyári délután egy barátommal a metró homlokzata melletti rettenetes építményen kialakított teraszon találkoztam, körbenéztem a lepusztult sörözőben, alant a térrel, és számolva azzal, hogy sznobnak tartanak, bevallottam, hogy ilyen helyre nem ülök be. De hát retró, nem? – kérdezte barátom, némi szemrehányással a hangjában. Az volt, kétségtelen. Az egész tér. A legrosszabb fajtából. Mindezzel csak jelezni szeretném, hogy azok közé tartozom, akik nagyon várták ezt a térfelújítást. És tudom, hogy ami ilyen tömérdek pénz befektetésével jön létre, azon egyhamar nem lesz változtatás. (Csak a budai fonódó villamoshálózat beruházásának Széll Kálmán téri szakaszában 11,3 milliárd forintnyi uniós támogatás van.)

A tér ilyen mértékű beépítettségét nem indokolja semmi. A Szilágyi Erzsébet fasorhoz közeli részén van néhány építmény (például a BKV majdani információs irodája és jegyárusítója), amelynek külleme taszítóan egyhangú, csúnya, fantáziátlan. A tervezők valószínűleg imádják a hegyesszöget, amely valósággal uralja az egész teret. Hegyesszögben záródnak például azok a beton-, illetve műkőteknők, amelyekben nyilván virágágyások lesznek, tehát némi zöld terület. A BKV-iroda alacsony épülete szintén hegyesszögben zárul, ezt látja először, aki Hűvösvölgyből érkezik, s a látvány bizony lehangoló. Megjegyzem, egy hegyesszögű építménynek a belső tere jóformán kihasználhatatlan, nem véletlenül mellőzik ezt a megoldást a tervezők. Az 56-os és 61-es megállója, igaz, ma még ideiglenes helyén van, de jellemzően aki csúcsforgalomban akarja elérni a villamost, alig tudja megközelíteni. A fentebb leírt építmények között ugyanis olyan szűk az átjáró, oly kicsi a tömeget áteresztő képessége, hogy mire onnan kijutnak az emberek, elmegy a villamos.

A látványterveken nagyon sok zöld sávot, területet láttunk, ahhoz képest a magasított, ferdén emelkedő betonteknők sok jót nem ígérnek. Nem vagyok építész, csak láttam sok lenyűgözően szép teret belföldön és külföldön, ezért nem értem, miért nincs a tér nemhogy vízszintben, hanem még törekvést sem érzek arra, hogy a térkövek lerakásával egy szabályozott lejtést produkáltak volna tervezők és építők. A tér felszíne feltűnően kiegyenlítetlen, amelynek érzetét a beépítettség csökkenti némileg, de milyen áron?

A BKK honlapján megtaláljuk azt a látványtervvideót, amely a felújított Széll Kálmán teret járja körbe. Lehet, hogy egy látványvideó úgy aránylik a megvalósuláshoz, mint egy randivonalon elküldött kép a valósághoz? Mindenesetre ami az átépítésből már most kőkeményen látszik, az nem túl biztató.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.