Boncz Géza humorista szerint a Szovjetunióban létezett az eltűnt vonatok minisztériuma, annyi vonatrablás történt egy időben Szibériában. Hogy ez valóban így volt, arra nem vennénk mérget, mert talán még a legendás szovjet bürokrácia számára is túlzás lett volna egy külön eltűntvonat-ügyi tárca működtetése. Szerencsére ma már más időket élünk, és kis hazánkban fel sem merül, hogy minden apró-cseprő ügynek a legmagasabb kormányzati szinten legyen képviselete. Ahogy a magyar humor egy korábbi nagyágyúja, Rejtő Jenő írta, nem lehet minden pofon mellé egy forgalmi rendőrt állítani. Valami ilyesmi lehet a Fidesz ars poeticája is: nem lehet minden problémás terület számára külön minisztériumot létrehozni. Akkor már inkább vonjuk szépen egybe ezeket az ágazatokat, és nézzük meg, mihez kezdenek így, egymással összezárva.
Óhatatlanul ilyen érzése támad az embernek, amikor a tizenegy államtitkárságot – köztük nyolc szakállamtitkárságot – tömörítő Emberi Erőforrások Minisztériumáról esik szó a hírekben. Ez pedig egyre gyakrabban előfordul. Hol szociális problémáktól, hol kisebb-nagyobb kulturális botrányoktól hangos a sajtó, és a fekete ruhás nővér nagy médiafigyelmet kiváltó tavalyi mozgalmát ebben az évben a közoktatásban dolgozók elégedetlenségi hulláma követte. (Egyébként a magyar ápolónők mélységes elkeseredésének hangot adó Sándor Máriával kapcsolatban a legutóbbi hír az volt, hogy közmunkásként dolgozik a csepeli strandon, így törlesztve az Erzsébet hídi demonstráció szervezése miatt rá kirótt pénzbüntetést. Minden bizonnyal nem ez az emberi erőforrások hasznosításának leghatékonyabb módja.) Összességében úgy tűnik, mintha az Emmit arra találták volna ki, hogy folyton álljon a bál körülötte. Pedig az eredeti elképzelés ennek épp az ellenkezője lehetett: a csúcstárca alá rendelt humánterületek lecsendesítése.
2010-ben még egészen logikus döntésnek tűnt az oktatás, az egészségügy, a szociális terület és a kultúra közös minisztérium alá szervezése. Az aktuális belpolitikai csatározások közepette hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a kormányváltást megelőző években a magyar gazdaság fékek és ellensúlyok nélkül száguldott a szakadék felé (és akkor még finoman fogalmaztunk a szocialista– szabad demokrata kormányok regnálásának következményeivel kapcsolatban). Nem csoda hát, hogy a választásokat követően sokan bíztak a kedvező fordulatban, és a humánszférának a jobboldallal szimpatizáló képviselői hajlamosak voltak elfogadni: először a gazdaságot kell rendbe tenni, és csak utána kerülhet sor egyéb, általuk – de a jelszavak szintjén a kormányzat által is – fontosnak tartott területekre. Ennek érdekében az sem tűnt túl nagy árnak, hogy mondjuk az egészségügynek vagy az oktatásnak egy időre ne miniszteriális, hanem csupán államtitkári szintű képviselete legyen. E döntésben persze a költséghatékonyság szempontja mellett az a hatalomtechnikai megfontolás is szerepet játszott, hogy talán nem is baj, ha ezeket a pénznyelőnek számító ágazatokat mindössze egy miniszter képviseli a kormányüléseken, ezzel is csökkentve lobbierejüket. Aztán egyszer eljön majd az az idő, amikor engedni lehet a nadrágszíjon, és minden érintett fellélegezhet.