Újabb Michelin-csillagot kapott a napokban az egyik budapesti étterem, a Costes Downtown. E gasztronómiai elismerést a magyar vendéglők közül elsőként, 2010-ben begyűjtő Costes tavaly osztódott, Gerendai Károlyék egy belvárosi hotelban nyitottak új egységet. A tulajdonos lapunknak elárulta, noha a korábbi sikerek kovácsa, Miguel Rocha Vieira felügyeli a munkát (vezető séf) – napi szinten a portugál Tiago Sabarigo és Tischler Petra irányít –, maguk sem számítottak rá, hogy új éttermük ilyen gyorsan megkapja a csillagot. Azt a tulajdonos is elismerte: két étterme között van különbség, ahogy szerinte a Costes és az Onyx is elhúzott a többi étteremtől, s inkább már a két Michelin-csillagos szintet súrolják. Ugyanakkor úgy látja, amíg nem lesz több egycsillagos szintű vendéglátóhely, addig dőreség abban reménykedni, hogy az egyik étterem, netán mindkettő megkapja a második csillagot is.
Sokakban felvetődhet a kérdés, mi szükségünk egyáltalán a csillaghalmozásra. (Azt most hagyjuk, hogy a magyarok jelentős része nem is ábrándozhat Michelin-csillagos éttermekben elköltött fogásokról, sőt az olcsó kisvendéglőkbe se jut el.) Félreértés ne essék, nem csökkenteni kívánjuk az elért sikerek értékét. Hiszen az utóbbi két évtizedben jelentős fejlődésen ment keresztül a magyar gasztrokultúra, olyan kreativitás, technológia, tudás jelent meg néhány honi étteremben, amiről korábban nem is álmodhatott a magyar vendég. Ugyanakkor az is tény, a piramis Magyarországon a kívánt fordítottja: felül széles, alul csúcsos. Amíg folyton azt kell tudakolnunk a nívósabb éttermek tulajdonosaitól, főszakácsaitól, találnak-e jó minőségű magyar alapanyagot, és ha igen, miből, mennyit, milyen áron és tartósan-e, addig sok jóra nem számíthatunk. Főleg, ha mára szinte axiómává vált: még elfogadható kvalitású honi borjú- és/vagy marhahúst is hiába kutatnánk a piacokon, nem beszélve az egyebekről.
De akad más baj is. A minap egy elfogadhatónak tartott étterembe tértünk be, ahol korábban már több alkalommal is ebédeltünk. Valószínűleg most utoljára. Vaddisznó helyett ugyanis szemrebbenés nélkül szolgálták föl a házi sertést, azt gondolván, ha az erőteljesen kesernyés barnamártással öntik nyakon a húst, a tapasztalatlan vendég nem veszi majd észre. De. Az egészben az volt a legelszomorítóbb, hogy a tulajdonos búcsúzóul még ránk is mosolygott Egy másik alkalommal Sümegen, a vár lábánál kaptunk olyan gíroszt, amelyet a szakács serpenyőben sütött, majd puszta kézzel tömködött egy kiszáradt zsömlébe. Mindezért kétszer annyit kért, mint bármelyik budapesti kebabos. Máig fájó emlék, amikor az egyik pesti étteremlánc vendéglőjében vacsorázva csupán egy bécsi szeletre vágytunk, ám a rendelt borjúhús helyett szemérmetlenül klopfoltak össze különböző húsmaradékot, a panír mindent eltakaró erejében bízva.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!