Alternatíva Németországnak?

A Merkeléktől jobbra tátongó űrt egy, az emberek dühére építő párt töltheti ki.

Techet Péter
2016. 03. 21. 18:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A neves német filozófus, Peter Sloterdijk már 2006-ban nagyesszében követelt több dühöt, erőt a politikába. Platón egykoron különbséget tett a lélek három képessége, az erósz (vágy), a logosz (értelem) és a tümosz (düh) között. Sloterdijk szerint míg az első kettő ma is jelen van az életünkben – a fogyasztói társadalmat erősen áthatja az erósz, a konszenzusos politikát pedig a logosz –, addig a tümoszt elnyomni, s nem kiélni illik. Kérdéses persze, hogy mi is a politika feladata. A konszenzusra törekvés, a racionális döntések meghozatala? Vagy inkább, ahogy azt Carl Schmitt gondolta, a barát és az ellenség racionálisan nem magyarázható megkülönböztetése? Bár Schmitt az ellenségeskedést mint a politika leglényegét a külpolitika területén képzelte el – az ő belpolitikája a homogenitásról szólt volna –, főleg a neomarxista filozófusok között sokan szorgalmazzák, hogy több érzelem, düh, polarizáció, vita, ellenségeskedés legyen a belpolitikában is. Chantal Mouffe és Ernesto Laclau például a kilencvenes évek eleje óta marxistákként érveltek a demokrácia popularizációja mellett. A populista politika nem az értelemre, hanem az érzelemre hat, nem a konszenzust keresi, hanem megoszt, kiélez, ellenségeket teremt.

A II. világháború utáni nyugatnémet, majd az újraegyesült német közélet, a bonni és a berlini köztársaság a konszenzusra épült. A zöldek nyolcvanas évekbeli megjelenéséig gyakorlatilag mindhárom meghatározó párt, a keresztény uniópártok (CDU–CSU), a szocdemek (SPD) és a polgári liberálisok (FDP) középen tömörültek: éppen a logosz fontosságát hangsúlyozó liberálisok biztosították a politika kiegyensúlyozottságát. Az SPD-t a liberálisok nem engedték gazdasági kérdésekben túlzottan balra tolódni, a CDU–CSU-t pedig társadalmi kérdésekben nem hagyták jobbra csúszni. Az FDP két fontos elve, a piacgazdaság és a jogállamiság biztosította, hogy akár szocdem, akár konzervatív a kancellár, a kormány leginkább középen maradt. A politika nem a harcról, hanem a tárgyalásról szólt. Először a zöldek törték át a konszenzus falát: a hatvannyolcas, feminista, pacifista, szélsőbalos, rendszerkritikus körökből alakult ökopárt kezdetben kétségbe vonta az addigi konszenzust. Mára viszont maguk is részesei lettek a német politikai középnek. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy az első zöld politikust a kőkonzervatív svábok választották miniszterelnökükké.

Igazán rendszerkritikus pártként a német közéletben így hosszú idő óta egyedül az NDK-s utódpártból és a nyugatnémet szakszervezetisekből 2005-ben létrejött Baloldal (Die Linke) volt jelen, bár a keletnémet területeken több helyen is részei a kormánynak, Türingiában miniszterelnököt is adnak, azaz teljesen ők sincsenek a rendszeren kívül. A baloldali düh valóban náluk jelenik meg – olyannyira, hogy a másik két baloldali párt, a szocdemek és a zöldek a mai napig élesen elzárkóznak attól, hogy országosan összefogjanak velük. Hiába lenne a szocdemeknek, a zöldeknek és a balosoknak ma is többségük a Bundestagban, a szocdemeknek eszükbe sem jut leállni a Die Linkével. Persze a szocdemeket kellően megviselte, hogy tőlük balra is lett egy új párt. A CDU–CSU-ban ezért eddig az volt a jelszó, hogy tőlük jobbra nem lehet demokratikus párt. A német politikában valóban csak a neonácik álltak a CDU–CSU-tól jobbra, de őket se programjuk, se alacsony támogatottságuk miatt nem szokás komolyan venni. Az Alternatíva Németországnak (AfD) 2013-as megalakulása ezért jelentett fordulatot.

Az AfD-t 2013-ban a CDU-ból kilépett hamburgi közgazdászprofesszor, Bernd Lucke hozta létre. A politikust az euróválság merkeli kezelése zavarta: ellentétben a balosokkal, ő nem még több európai szolidaritást, hanem még kevesebbet szorgalmazott. Szigorúan a logoszra épülő programjához több tucat közgazdász- és jogászprofesszor csatlakozott, ezért is hívták az AfD-t kezdetben kissé gunyorosan „a professzorok pártjának”. Ugyan némi jobboldali populista jelleg már akkor is érezhető volt, de a párt főleg a merkeli válságkezelésből kiábrándult liberális és konzervatív, nagypolgári, jómódú rétegekre startolt rá. A pártba a Német Iparszövetség (BDI) befolyásos egykori elnöke, a nagyvilági liberális dandy, Hans-Olaf Henkel is örömmel állt be. A 2013. szeptemberi választásokon ugyan az AfD valamivel öt százalék alatt maradt, de a 2014-es európai parlamenti választásokon már az FDP-t megelőzve jutott be a brüsszeli parlamentbe. Azonban 2014-re kezdett kifulladni az eurótéma, s a párt súlyos identitásválságba jutott. Merre induljon? Az alapító professzorok és a liberális nagypolgárok egyfajta új FDP-t, azaz jobboldali liberális, kapitalista pártot akartak. De a közvélemény-kutatások azt mutatták, hogy erre legfeljebb két-három százalék lenne kíváncsi. Egyre hangosabb lettek tehát a „talpasok” a párton belül, akik kemény jobbos fordulatot akartak: konzervatív családpolitika, idegenellenesség, német nacionalizmus, Amerika-ellenesség, oroszpártiság, bevándorlásbírálat. És mindezt nem értelemmel, hanem dühvel, érzelemmel. Az alapító pártelnök rögtön meg is tapasztalhatta, mit is jelent ez: tavaly nyáron botrányos körülmények között szó szerint elűzték az elnöki székből (a kongresszuson Lucke professzort leköpték és megütötték a küldöttek). Frauke Petry lett az új pártelnök, aki egyértelművé tette, hogy az AfD a széljobb felé is kész nyitni. A menekültkérdés pedig éppen ekkor izzott fel anynyira, hogy Németországban immáron – gyakorlatilag a II. világháború óta először – betört a komolyan vett pártok közé egy keményen jobboldali, nacionalista erő. A párt gazdaságpolitikája ugyan még ma is felettébb neoliberális, de kifelé már nem erről beszélnek. Kifelé már csak a düh szól.

Marc Jorgen dél-tiroli születésű filozófus Peter Sloterdijk asszisztenseként tanulta meg, mit jelent a logosz és a tümosz közötti különbség. Most ő vállalja magára, hogy „pártideológusként” megírja az AfD ideológiai alapvetését, amelyben Platón mellett Nietzsche kultúrkritikája, Carl Schmitt barát-ellenség megkülönböztetése és Oswald Spengler porosz szocializmusa áll a középpontban. De az AfD az összes többi párttól nem is annyira a programjában akar különbözni, hanem a stílusában. A konszenzuskereső német politikában az AfD tudatosan vállalja a konfliktust, és büszkén ismeri el, hogy nem az emberek értelmére, hanem érzelmeire, (olykor alantas) ösztöneire akar hatni.

A március közepi három német tartományi választáson az AfD kiugróan jól teljesített, két helyen még a szocdemeket is megelőzte. Ma már a tartományok felében parlamenti párt, és minden esélye megvan arra, hogy 2017-ben a Bundestagba is bekerüljön. Nem buta neonácikról van szó, akiket le lehet söpörni. Az AfD minden bizonnyal – mint egykoron a zöldek, majd a balosok – véglegesen betört a német politikába. A rendszernek azonban nem lettek a részei, ezért rendszerkritikájuk számos balos szavazót is megszólít. Az AfD ma a liberálisoktól a zöldeken és konzervatívokon át a kommunistákig mindenhonnan szerez szavazatokat. Ez már több, mint a menekültkérdés miatti pillanatnyi népszerűség: a párt a német politika alapjait kezdi ki. Miközben azonban az erős Németországot hirdeti, valójában a jelenlegi Németországot gyengíti ezzel. Nem titok ugyanis, hogy az AfD felettébb jó kapcsolatokat ápol Moszkvával, amely a balosok mellé most újabb csapatokat nyert a németországi ötödik hadoszlopába.

Az AfD megjelenése azonban a német politika változásának egyik fejezete csupán. A Spiegel már egyenesen „harmadik köztársaságról” ír. A szocdemek tartósan lezuhantak egy középpárt szintjére, esélyük sincs a kancellári posztra. A merkeli kereszténydemokraták annyira balra tolódtak, hogy a városi balliberális értelmiség már nem is az „övéivel”, hanem leginkább Merkellel szimpatizál. Közben a zöldek egyre inkább az új konzervatívokká válhatnak: a párt már rég nem a farmerdzsekis, tornacipős lázadók, hanem a jómódú, öltönyös, többgyerekes városi polgárok pártja. A merkeli CDU mellett pedig akkora jobboldali szabad tér tátong, hogy mind a polgári liberális FDP, mind a jobboldali populista AfD könnyen be tud nyomulni oda. Ezzel a CDU–CSU feladta a Franz Josef Strauss-i axiómát, miszerint „tőlünk jobbra már csak a fal lehet”.

Mostantól a német politikában nem a fal, hanem az AfD adja a másikat

A szerző jogász, újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.