Igazabb képet ad Istenről Jézus, mint Mohamed? – tették fel a kérdést a svéd egyház érsekjelöltjeinek a 2013-as választáson. Az egyik meglepett jelölt, akit később megválasztottak, így válaszolt: „Nem lehet a vallásteológiát »igen és nem« kérdésre egyszerűsíteni.” A talpraesett, mindenki számára elfogadhatónak szánt, patikamérlegen mért, velejéig toleráns válasz mégis hiányérzetet kelt. Hogy miért, azt például Magnus Malm így fogalmazza meg: „A válaszból sugárzik, hogy senkit nem akar kirekeszteni vagy megsérteni A keresztény vallás így csak ízlés dolga lesz.
A szándék, hogy más vallások számára alacsonyra tesszük a mércét, ellenkező hatást vált ki.” Malm szerint ahelyett hogy párbeszédet folytatnák, vitatkoznánk vagy akár veszekednénk a muszlimokkal vagy a zsidókkal arról, hogy milyen az Isten – hiszen ugyanabban az Istenben hiszünk, csak más-más képünk van róla –, az az érzése támad az embernek, „mintha különböző istenekről lenne szó. Ahelyett hogy nyílt párbeszéd folyna arról, hogy mi az igazság, csak a különböző identitások harca folyik.”
A kereszténység és az iszlám közötti őszinte, nyílt párbeszéd szükségessége az idők folyamán már többször is felvetődött. Kevesen tartják számon viszont, hogy például 2007-ben a muszlimok voltak a kezdeményezők. A jordán herceg, Ghazi bin Muhammad bin Talal XVI. Benedek pápának címzett levelét 138 neves muszlim gondolkodó, művész, tanító és vallási vezető írta alá. A felhívás a keresztények és a muszlimok közötti megbékélésre szólít fel. Nem maradt visszhang nélkül, és a párbeszéd azóta is folyik a keresztény és muszlim vezetők között – jó lenne hallani néha róla.
Miért olyan nehéz mégis a két legnagyobb világvallás egymással való, valamilyen szintű kiegyezése? Miért van az, hogy a történelem egy-egy véres fejezetében újra meg újra egymásnak feszül a kereszténység meg az iszlám? Miért érezzük, hogy egyetlen lépéssel sem közeledtek egymáshoz a nézőpontok?
Johannes Sandgren a taizéi közösség tagja. Az alapjában protestáns gyökerű közösség kezdettől fogva ökumenikus keresztény szellemben működik, és ma már nem csak a franciaországi Taizében. Sandgren például a bangladesi közösségben szolgál immár huszonöt éve. A testvérek szegény sorsú gyermekeknek iskolát hoztak létre, fogyatékosokat támogatnak, és olyan szervezetet alapítottak, amelynek célja a béketeremtés és a konfliktuskezelés.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!