Harmincnégy év szünet

Harmincnégy év telt el azóta, hogy Szabó István Mephisto című alkotása elnyerte a filmvilág legrangosabb díját.

Ficsor Benedek
2016. 03. 02. 15:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokáig emlékezni fogunk a pillanatra, amikor hétfő hajnalban egy kolumbiai színésznő és egy dél-koreai színész föld körüli pályára állította a magyar filmgyártást. Persze Sofía Vergara és I Pjonghon (Lee Byung-hun) szerepe csupán annyi volt, hogy kimondja a régóta várt mondatot: „És az Oscar-díjat kapja: Saul fia, Magyarország.” Szavaik mégis sorsfordítónak bizonyulhatnak, a siker immár csak rajtunk – mindenekelőtt a filmes potentátokon – múlik.

Harmincnégy év telt el azóta, hogy Szabó István Mephisto című alkotása elnyerte a filmvilág legrangosabb díját, és huszonhét azóta, hogy utoljára magyar jelöltnek, a szintén Szabó rendezte Hanussennek szoríthattunk az Oscar-gálán a legjobb idegen nyelvű film versenyében. És bár a várakozási idő relatív, a három évtizedes szünet mégis jelzésértékű.

Az okokat hosszan elemezhetnénk, ám február 28. után nem lenne sok értelme. A Saul fia elismerése ugyanis sok mindent megváltoztatott. Nemes Jeles László filmje már addig is számos jelentős díjat zsebelt be – köztük a cannes-i zsűri nagydíját és az Aranyglóbuszt –, de a legfontosabb, az amerikai filmakadémia elismerése nélkül alighanem mindenkinek hiányérzete maradt volna. Mert bár az Oscar-díj nem kizárólag a minőségről szól, és egy meglehetősen homogén bírálóbizottság ízlését tükrözi, mégis ez az a márkanév, amelyre szinte az egész világon felkapják a fejüket. Így amikor elhangzott, hogy „Saul fia, Magyarország”, hirtelen hazánk is más minőségi kategóriába lépett.

A film sikere tehát az ország sikere is egyben. Azé az országé, amely egyedüliként állt a produkció mellé – ha már Franciaország, Németország vagy Izrael nem látott fantáziát a kockázatosan újszerű holokausztábrázolásban. A dicsfényből így óhatatlanul jut a hazai filmfinanszírozást irányító Magyar Nemzeti Filmalapnak is. Mert bár az érdem egyértelműen Nemes Jeles Lászlóé és stábjáé, a támogatást az Andrew G. Vajna vezette szervezet ítélte oda. Jó szimatuk volt – mondhatnánk, még akkor is, ha egyes pletykák szerint a filmcézár eleinte nem lelkesedett úgy a Saul fiáért, mint az utóbbi hónapokban. Az Oscar-díj azonban több egyszerű sikernél, hatalmas felelősséggel is jár. Hiszen nem az elismerés mutatja meg a filmalap valódi értékét, hanem az, mit kezdenek Vajnáék a sikerrel.

Mert ne feledjük, a magyar filmipar komoly gondokkal küzdött az elmúlt években, amelyek közül jó pár még mindig megoldásra vár. Amikor a Magyar Mozgókép Közalapítvány átláthatónak nagy jóindulattal sem nevezhető finanszírozási rendszere becsődölt, színre lépett Andy Vajna, és zsebre vágta a hazai filmet. Reformjai áldozatokkal jártak – például elmaradt a 43 éven át megrendezett filmszemle –, és a támogatások sem voltak mindig egyértelműek: míg Pálfi György Toldija személyes ellentétek miatt nem kapott pénzt, addig a hatalmasat bukó Veszettek című filmre majd egymilliárdot, a Bereményi Gézától elvett Kincsemre pedig több mint kettőt adott a filmalap.

Az egy kézben összpontosuló hatalom ellen számos jelentős alkotó emelte fel a szavát Enyedi Ildikótól Tarr Béláig. Tény azonban, hogy a filmalap rendezte a rendszer anyagi hátterét, és lassan a sikerek is megérkeztek. Úgy tűnhet tehát, ennek a folyamatnak a megkoronázása a Saul fia. Az Oscar-díj azonban nem egy politikai döntés, Andy Vajna kinevezésének felmagasztalása, sokkal inkább lehetőség arra, hogy a filmes szakma szembenézzen a problémákkal, és felülkerekedjen azokon. Hogy ne kelljen újabb harmincnégy évet várni a következő magyar Oscar-díjra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.