A The Swedish Theory of Love című svéd film nem éppen országimázsfilm. Nem olyan, mint a This is Sweden című másfél perces rövidfilm, melyet a Svéd Intézet készíttetett. Az utóbbi kifejezetten az országot akarja népszerűsíteni. Fehér éjszakák, misztikus párába burkolózó táj, vijjogó sirályok, Szent Iván-ünnepi virágkoszorú. Meztelenül tóba ugró pár, sportoló emberek – köztük muszlim viseletű és kerekes székes fekete is –, röplabdázó rasztahajú lány. Két fiatal nő egymáshoz bújva a kanapén, ölükben kisbaba. Egymást átölelő idős pár. Biciklisek, motoron száguldozók, egy távolban felsejlő Volvo, égbe nyúló daruk és szélerőművek, s a mindent és mindenkit elöntő önfeledt mosoly, cukros zenei aláfestéssel. Ez egy nyitott, sokszínű, szabad, diszkriminációmentes és mintaszerűen fejlett ország, ahol boldogok az emberek. Az imázsfilm szerint ilyen Svédország 2016-ban.
A The Swedish Theory of Love nagyon más műfaj. A dokumentumfilm, amelynek bemutatója január 8-án volt, egy óra és tizenhat perc hoszszú. Rendezője a félig svéd, félig olasz származású Erik Gandini, aki úgy tűnik, nem ismer sem Istent, sem embert. Nemcsak az arcokról törli le az önfeledt mosolyt, hanem egyenesen az a célja, hogy romba döntsön minden mítoszt, amit a svédek évtizedek során az országról teremtettek. A film egyfajta szembesülés a közelmúlt történelmével, a szociáldemokrata hőskorral, amikor „A Nép Otthona” épült, s amikor 1972-ben vezető svéd politikusok megálmodták a tökéletes, egymástól minden tekintetben független individuumokból álló, új társadalmat.
A program A jövő családja, avagy a szocialista családpolitika címet viseli. Mivel nem tudunk részletesen foglalkozni a manifesztummal, csak arra szorítkozunk, amit a film is fókuszba helyez. A program lényege, hogy a jövő társadalmában az egyén fejlődése az elsődleges, így mindenkinek joga van a teljes függetlenséghez, beleértve azokat is, akik családban élnek – vagyis férj és feleség, szülő és gyermek se legyen függő viszonyban egymástól. Tegyük hozzá, hogy a kiáltvány erős hangsúlyt helyez az anyagi függetlenségre, ám mivel mindvégig az egyén jogait tekinti elsődlegesnek, az anyagi függetlenség kérdésköre is jóval szélesebb perspektívába kerül. A film alkotója szerint az 1972-es program meghirdetésével egy olyan folyamat vette kezdetét a társadalomban, amely messze túllép azon az egyébként nagyon is nemes célon, hogy a társadalom minden egyes tagja anyagi függetlenségben éljen. „Svédországban istenítik a függetlenséget. A függetlenséget egy szerelmi kapcsolatban, a szülő és gyermek közötti viszonyban, a felnőtt gyermek és idős szülő kapcsolatában. Az, hogy szükségünk van egymásra, a gyöngeség jelének számít, egyenlő azzal, hogy levett kalappal állunk valamiféle magasabb hatalom előtt. Az azonban, hogy az állammal, egy személytelen apparátussal állunk függő viszonyban, az egyén felszabadulásának minősül” – írja Alice Teodorescu, az egyik legnagyobb svéd napilap, a Göteborgs-Posten új főszerkesztője a film kapcsán.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!