Mivé lettünk mi, svédek és magyarok?

A The Swedish Theory of Love című film elsősorban egy elgondolkodtató hatástanulmány.

Lipcsey Andersson Emőke
2016. 03. 07. 20:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A The Swedish Theory of Love című svéd film nem éppen országimázsfilm. Nem olyan, mint a This is Sweden című másfél perces rövidfilm, melyet a Svéd Intézet készíttetett. Az utóbbi kifejezetten az országot akarja népszerűsíteni. Fehér éjszakák, misztikus párába burkolózó táj, vijjogó sirályok, Szent Iván-ünnepi virágkoszorú. Meztelenül tóba ugró pár, sportoló emberek – köztük muszlim viseletű és kerekes székes fekete is –, röplabdázó rasztahajú lány. Két fiatal nő egymáshoz bújva a kanapén, ölükben kisbaba. Egymást átölelő idős pár. Biciklisek, motoron száguldozók, egy távolban felsejlő Volvo, égbe nyúló daruk és szélerőművek, s a mindent és mindenkit elöntő önfeledt mosoly, cukros zenei aláfestéssel. Ez egy nyitott, sokszínű, szabad, diszkriminációmentes és mintaszerűen fejlett ország, ahol boldogok az emberek. Az imázsfilm szerint ilyen Svédország 2016-ban.

A The Swedish Theory of Love nagyon más műfaj. A dokumentumfilm, amelynek bemutatója január 8-án volt, egy óra és tizenhat perc hoszszú. Rendezője a félig svéd, félig olasz származású Erik Gandini, aki úgy tűnik, nem ismer sem Istent, sem embert. Nemcsak az arcokról törli le az önfeledt mosolyt, hanem egyenesen az a célja, hogy romba döntsön minden mítoszt, amit a svédek évtizedek során az országról teremtettek. A film egyfajta szembesülés a közelmúlt történelmével, a szociáldemokrata hőskorral, amikor „A Nép Otthona” épült, s amikor 1972-ben vezető svéd politikusok megálmodták a tökéletes, egymástól minden tekintetben független individuumokból álló, új társadalmat.

A program A jövő családja, avagy a szocialista családpolitika címet viseli. Mivel nem tudunk részletesen foglalkozni a manifesztummal, csak arra szorítkozunk, amit a film is fókuszba helyez. A program lényege, hogy a jövő társadalmában az egyén fejlődése az elsődleges, így mindenkinek joga van a teljes függetlenséghez, beleértve azokat is, akik családban élnek – vagyis férj és feleség, szülő és gyermek se legyen függő viszonyban egymástól. Tegyük hozzá, hogy a kiáltvány erős hangsúlyt helyez az anyagi függetlenségre, ám mivel mindvégig az egyén jogait tekinti elsődlegesnek, az anyagi függetlenség kérdésköre is jóval szélesebb perspektívába kerül. A film alkotója szerint az 1972-es program meghirdetésével egy olyan folyamat vette kezdetét a társadalomban, amely messze túllép azon az egyébként nagyon is nemes célon, hogy a társadalom minden egyes tagja anyagi függetlenségben éljen. „Svédországban istenítik a függetlenséget. A függetlenséget egy szerelmi kapcsolatban, a szülő és gyermek közötti viszonyban, a felnőtt gyermek és idős szülő kapcsolatában. Az, hogy szükségünk van egymásra, a gyöngeség jelének számít, egyenlő azzal, hogy levett kalappal állunk valamiféle magasabb hatalom előtt. Az azonban, hogy az állammal, egy személytelen apparátussal állunk függő viszonyban, az egyén felszabadulásának minősül” – írja Alice Teodorescu, az egyik legnagyobb svéd napilap, a Göteborgs-Posten új főszerkesztője a film kapcsán.

A svéd szociáldemokrata állam már az 50-es évek elejétől kezdve „gondoskodó” államként lépett fel. Bár erről is volna mit mondani, ne menjünk most bele, hol húzódik a határ a polgárairól gondoskodó és a paternalista állam között. Kanyarodjunk vissza inkább Gandini filmjéhez, amely bőven merít Lars Trägardh és Henrik Berggren A svéd is ember? című, 2006-ban megjelent könyvéből. A film olyan sorsokat és magatartásformákat sorakoztat fel előttünk, melyek a minden tekintetben független individuumokból álló társadalom termékei.

Egy férfi otthon, egyedül, éppen onanizál. Rendszeres spermadonor – értesülünk a filmből. Vágás. Egy fiatal nő otthon, egyedül. Nem a pizzafutárt várja, hanem a spermafutárt, aki lezárt hűtőtáskában hozza a korábban egy interneten hozzáférhető adatbankból gondosan kiválasztott hím egyed spermáját. A nő a mellékelt használati utasítást lépésről lépésre követve gondosan elvégzi az inszeminációt. Új kép. Sivár lakótelep. Az adóhivatal két munkatársa felnyitja a lakást, ahol egy férfi már két éve felakasztotta magát, s csak nemrég találtak rá. Új kép. Fiatal nő fut, egyedül. Miközben a filmkockák peregnek, a nő hitvallást tesz arról, milyen nagyszerű mindenkitől függetlenül, elvárásoktól mentesen, teljesen egyedül élni. Csak az kellemetlen időnként, mikor hazamegyek az üres lakásba – teszi hozzá.

Akkora a távolság az imázsfilm és a dokumentumfilm világa között, hogy az ember joggal teszi fel a kérdést: vajon ugyanarról az országról beszélünk? Szögezzük le, hogy az igazság, mint általában, most is valahol félúton van. A pozitív svéd imázshoz mindenki hozzászokott. A mítoszrombolás azonban viszonylag új jelenségnek számít. A Trägardh–Berggren szerzőpáros könyve talán az első olyan átfogó mű, amely azt tűzte ki célul, hogy tükröt tartson annak a korszaknak, amelyben a nagy svéd mítosz megszületett. Hiánypótló a könyv, és hiánypótló a film is. Egy olyan korszakról szólnak, amelynek árnyoldalaival eddig nem nagyon lehetett előhozakodni. Valójában egyfajta „rejtett” történelmi igazságtételről van szó.

Ha már történelmi igazságtételről beszélünk, érdekes párhuzam, hogy a II. világháborút követő korszakkal való őszinte szembenézés sem Magyarországon, sem Svédországban nem történt meg. Sem itt, sem ott nem következett be azoknak a struktúráknak, valamint az embereket irányító, ma már szinte a tudatalattiból érkező reflexeknek a felszámolása, amelyeknek a programkódját hazánkban a kommunizmus évei alatt, Svédországban pedig A Nép Otthona-korszakban alkották.

Jómagam az őszinte szembenézés mellett legalább olyan fontosnak tartanám annak elemezését, milyen kitörölhetetlen nyomokat hagyott és hogyan él tovább a II. világháborút követő időszak (kb. 1945–1989) a jelenben. Hazai terepen kutakodva is bőven találunk rá példát. Tovább él, akárcsak az Aranypók a Déli pályaudvar szomszédságában, az „aki nincs velünk, az ellenünk van” szellem, a központi irányításra való törekvés (lásd Klik), a kreativitást és cselekvőkészséget gúzsba kötő szemlélet, amely a kultúra és az intellektus mozgásterét gátolja – és még sorolhatnám. Tovább élnek azok a régi reflexek is, amelyek el akarják hallgattatni, vagy legalábbis szőnyeg alá akarják söpörni az egészséges, építő jellegű bírálatokat – erre jó példa, hogy a Magyar Nemzet a nemkívánatos, bizonyos körökben pedig a tiltott sajtótermékek listájára került.

A The Swedish Theory of Love című film elsősorban egy elgondolkodtató hatástanulmány. Költői túlzásoktól ugyan nem mentes, de brutálisan szembesíti a nézőt azzal, lám, mivé lettünk mi, svédek. És vajon mivé lettünk mi, magyarok?

A szerző Svédországban élő író

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.