Tökéletes demokráciák és állampolgárok

Az állandó harci készenlétet nehezen viselik az emberek.

Szilvay Gergely
2016. 03. 13. 17:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába demokratikus berendezkedésű egy ország formálisan, ha polgárai nem érettek a demokráciára, akkor a demokrácia nem fog jól működni – szól a gyakori figyelmeztetés. Amikor jobboldali kormány van hatalmon Magyarországon, olyankor ez lesajnálással párosul: úgy látszik, a magyarok nem érettek a demokráciára, mert rosszul választottak (máskor persze furcsamód mégis érettek és „jól” választanak). Az elkeseredettebb hangok egyenest felszántanák a magyar ugart, s még olyan is van, aki „genetikailag” alkalmatlannak találja az „alattvaló típusú” magyar népet a demokrácia fennkölt eszményének megvalósítására.

Ám tegyük félre most ezt a furcsa rasszizmust, és nézzük, milyen a kapcsolat a nép (humánerőforrásul: „emberanyag”) felvilágosultsága és az államformák között. A fenti felfogás úgy tartja, a nem demokratikus államformákban alattvalók vannak, akiket birkaként vezetnek és irányítanak királyok vagy diktátorok. Pontosabban a királyok is diktátoroknak minősülnek, mert ma a dilemma egyszerű dichotómiára szűkült: ha nem demokrácia, akkor csak diktatúra lehet egy állam. Az mellékes, hogy a kissé cizelláltabb gondolkodású Arisztotelész vagy épp Platón ilyenkor forog a sírjában.

A demokrácia viszont mint népuralom a nagykorúnak minősített, saját ügyeikben dönteni tudó állampolgárok részvételén alapszik. Ezért a régiek – például John Stuart Mill – óvtak a még homályban élő népek demokratizálásától (Mill valószínűleg nem importálná a demokráciát a Közel-Keletre), a demokratizálást ugyanis szerintük egy felvilágosító tanfolyamnak kell megelőznie, amit amúgy II. József módjára képzeltek el (azóta kalapos királyunk visszafogott, erőtlen próbálkozónak bizonyult a jakobinus-utódokhoz, például Leninhez képest).

A hagyományos (második világháború előttig létező) parasztság például rendre reakciósnak bizonyult moráljában, annak ellenére, hogy egyébként gazdasági és hatalmi ügyekben nem biztos, hogy a status quo híve lett volna. Ragaszkodott a vallásához, akkor is, ha nem mindig aszerint élt, és ragaszkodott anyagi javaihoz, tulajdonához, sőt igazából még többet is el tudott volna viselni belőle. Továbbá jellemzően nem óhajtotta megváltani a világ másik felét, s jobbára akkor hozta lázba bármilyen ügy, ha személyesen érintette őt valamilyen formában. Progresszív szempontból ez provincializmus, amúgy meg csak simán józan paraszti ész. E kifejezésünket épp a világhoz való viszonyulás eme módozata ihlette.

A demokráciához tehát úgymond hinni kell a népben. És nem is a népakarat egységessége itt a fő dilemma (létezik-e „a nép”) – habár az is örök kérdése a demokráciának, amit többségi döntéssel és decentralizálással, a helyi szint döntési jogköreinek növelésével lehet talán megoldani –, hanem az, hogy mi van akkor, ha a nép – kissé keresetlenül fogalmazva – „rossz”, azaz „nincs a megfelelő szinten”. A részvételi demokrácia hívei elég régóta sopánkodnak a tőlünk nyugatra eső országok egyetemi kávézóiban, hogy ha ők nagyobb részvételt biztosítanak a népnek, akkor nem biztos, hogy elérik az általuk preferált progresszív célokat. A politikai döntésekben való részvétel magának az elnyomás alóli felszabadulásnak az egyik fontos része, ám mi van, ha a nép nem dönt felszabadultan, inkább szorong, és nem is kíván felszabadulni? Az egyik megoldás a hamis tudat képzete, csak hát ha a népnek hamis tudata van, akkor mégsem biztos, hogy megfelelő számára a demokrácia. Meg egyáltalán: honnan veszi bárki is a bátorságot, hogy embertársait hamis tudatúnak titulálja? Mindenesetre a civil társadalom szószólói már kitalálták a „rossz civil társadalom” fogalmát saját elképzeléseik megmentésére.

Az oktatás és az állampolgári tudatosság szükségességét nehéz volna letagadni. Felvetődik azonban a kérdés: ha a legjobb berendezkedés a demokratikus, ami azonban csak öntudatos (nem hamis tudatú) állampolgárokkal működik igazán jól, ezért a par excellence jó államformát (demokráciát) jól nevelt és felvilágosított emberekkel kell működtetni, akkor mi van a többi államformával?

Egyrészt: ha a demokrácia csak megfelelő „minőségű” polgárokkal működik jól, akkor elképzelhető, hogy más államformák is tudnak jól működni, és lehet, hogy ahhoz még fel sem kell világosítani a polgártársakat. Másrészt az ellenkezője is megfontolandó: ha a demokrácia jobb lesz attól, hogy érti és használja a démosz, a nép, ami ügyes, okos, jogainak tudatában lévő állampolgárokból áll, akkor nem működhet-e ettől jobban más államforma is?

Magyarán: a királyságoknak, diktatúráknak, alkotmányos monarchiáknak, meritokráciáknak, szóval minden államformának jót tehet, ha „minőségibb az emberanyag”. Persze tudjuk, hogy egyes kedves vezetők szerették tudatlanságban tartani a népet, mert akkor nincs konkurencia. De a jobb, szorgalmasabb, öntudatosabb állampolgárokból álló politikai közösség (állam) mindig jobban fog működni a kevésbé öntudatos és szorgalmas emberekből álló politikai közösségeknél, államformára való tekintet nélkül. Nem csak a demokráciának jönnek jól a művelt, okos polgárok.

A gondolatmenetünk elején idézett bölcsesség másik gyenge pontja, hogy nem számol azzal: a kiokosított nép esetleg nem annyira érdeklődik a politika iránt, mint amennyire mások elgondolták. Bizonyára lehetne fokozni a magyarok állampolgári tudatosságát, de alapvetően mégiscsak a világ és a történelem legműveltebb szegletének vagyunk a részei. Ezzel együtt az országos napilapok leginkább a fővárosban fogynak, a vidékiek pedig jól elvannak a regionális lapjaikkal, és inkább érdeklik őket a regionális és helyi ügyek. Amúgy a fővárosiakat is, leszámítva a hivatásos és hobbiból magaspolitizáló rétegeket. Inkább olvasnak az emberek bulvárlapokat a metrón, mint közéletieket, pedig jártak iskolába, és fel lettek világosítva.

Magyarán a felvilágosult, öntudatos állampolgár is lehet apatikus az országos politikát tekintve. Esetleg kiábrándult. Vagy csak a régi parasztok módjára, saját józan esze megfontolását követve inkább foglalkozik az őt személyesen érintő ügyekkel, ahelyett hogy állandóan államelméleti, pártpolitikai és szakpolitikai ügyekben kívánna elmélyedni.

A mozgósítás tehát mindig is probléma lesz a demokráciákban, ugyanis az állandó harci készenlétet nehezen viselik az állampolgárok. Ők, meglehet, inkább azt szeretnék, ha békén hagynák őket. A műveltebb és aktívabb polgárok pedig államformától függetlenül javára válnak minden politikai közösségnek – a demokráciának is. A társadalmi munkamegosztásnak pedig úgy tűnik, javára válik, ha van egy hivatásos politizáló réteg, amely nem egyenlő az egész politikai közösséggel. Hogy ez ne így legyen, vissza kellene állítani a rabszolgaság intézményét: akkor ugyanis lenne, aki elvégez minden más munkát a naphosszat az agorán politizálók helyett. De ez nem tűnik annyira jó ötletnek.

A szerző újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.