Az ELTE egyik kis könyvtárában történt, művészek és tudósok baráti körének találkozóján, hogy két megszállott csillagász az égitestek közötti távolságokon kezdett vitatkozni, s egy papírlapra olyan hosszúságú számokat írtak fel egymásnak, amelyekkel A kis hercegben az üzletember sem találkozott. Egy közelben álló grafikus fanyar humorral megjegyezte: „Ezek itt billiókkal számolgatnak, de a piacon ugyanúgy becsapják őket.”
Ez csak egyszerű, de érzékletes példa arra, mire tanít meg a közoktatás és a társadalom, s mire nem. Ráadásul a példa nem is szélsőséges, hiszen miközben már a Mars-utazás sem a távoli jövő, nem vagyunk az életszerű tudás birtokában. Ismerjük már az idegsejtek működését is, de nem tudunk mit kezdeni azzal, akinek mellettünk leáll a szíve.
Pedig ennél fontosabbat nehéz elképzelni: életeket menteni, másokét és önmagunkét. A Testnevelési Egyetem azóta leégett aulájában az intézmény diákjai éveken át csak elméletben sajátították el, hogyan kell újraéleszteni. Egy próbababa az asztalon, jó messze a hallgatóságtól, egy arányszám a táblára írva (30:2, a mellkasra helyezett nyomások és az orrba történő levegőbefújások aránya), részletes magyarázat, de az orvos-tanár az óra végén önkritikusan kijelenti: aki ez alapján bárkit visszahoz, annak csak gratulál.
Pedig az életmentés szabályait el lehetne sajátítani, és megtanítása sem lenne ördöngösség, csak másképpen kellene: sokkal alaposabb, gyakorlatiasabb oktatással és szigorú számonkéréssel, már középiskolás szinten. Orvosoktól konkrét eseteket tudunk arról, amikor a családtag kihívta ugyan a mentőt, mert a házastársa, rokona szívinfarktus miatt elvesztette az eszméletét, de eszébe sem jutott megnézni a pulzusát, megkezdeni az újraélesztést, pedig megmenthette volna az életét. Minden elveszített perc 15 százalékkal csökkenti a túlélés esélyét, ehhez képest egy tavalyi felmérés szerint az embereknek csak a fele van tisztában azzal, mit kellene tennie, és inkább csak elméleti szinten. Évente huszonötezren halnak meg Magyarországon hirtelen szívhalálban, az esetek kilencven százalékában a jelenlévő nem tud vagy nem mer beavatkozni.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!