Beleöregedtünk a jazzbe – mondja barátjának a Pesti Est egy évekkel ezelőtti, legendás háromkockás képregényén egy harminc körüli fiatalember a rockkoncerten tomboló tömegben elmélázva. Hiába, bizonyos kor felett a rocksztárokon kívül már senkinek sem áll jól a kamaszos lázadás (néha nekik sem). Emellett az is igaz, hogy bármennyire szeretjük is a jó rockzenét és bármiféle más, Kárpát-medencén kívüli eredetű muzsikát, mégsem ez az, ami leginkább a sajátunk. Amikor nemrég kérdeztem zeneértő barátomat (nem mellesleg e lap újságíróját) egy felfutóban lévő magyar metálegyüttessel kapcsolatban, hogy szerinte érdemes-e megnéznem őket, a válasza az volt: „téged érdekelne, hogy csinálnak Texasban gulyáslevest?”
Vajon van-e olyan zenei kultúra, amely teljesen a miénk, amellyel lehet lázadni, bele lehet nőni és bele is lehet öregedni, azaz nem kell kinőni belőle? Amelyet lehet őrizni, kreatívan felhasználni, és amelyre külföldön nem azt mondják, hogy csak a világtrendek helyi másolata?
Természetesen van: a néptánc. De hozzá kell tenni, hogy bár a Fölszállott a páva és főleg a „gyerekpáva” sikere óta kezd szélesebb körben trendi lenni a folk, azért a színpadi néptánc még mindig olyan, mint az iskolai kórus: a család és a barátok mennek el megnézni. Ennek két oka van. Az egyik, hogy egy ilyen darabot, legyen akár puszta táncdarab, „tiszta forrásból”, akár a néptáncra építő táncjáték, nehéz úgy élvezni és érteni, hogy nem tudjuk, mit is táncolnak a színpadon. Megtanulni pedig nem kis energiabefektetés, hosszú évek munkája. Így a néptánc leginkább a didergős március 15-i és a fülledt augusztus 20-i ünnepségek kötelezően letudandó része: az izzadó, viseletbe öltözött néptánccsoport hejehujázik egy kicsit, tapsolunk és unatkozunk. Leragadtunk A tanúnál. A másik ok az, hogy a táncházmozgalom egy területen hagyományosan rosszul teljesít, ez pedig a saját reklámja.
Pedig amikor a néptáncosok arról próbálnak meggyőzni másokat, hogy milyen erő van a népzenében, nem a levegőbe beszélnek. Csak épp nem biztos, hogy lemezeken kell ismerkedni a dologgal. Hanem élőben: táncházban, folkkocsmában. Amúgy sincs sok olyan táncos lehetőség ma az országban, de talán az egész világon sem, ahol ingyen vagy olcsó belépőért egy komplett zenekar húzza a fülünkbe a talpalávalót, nem pedig magnóról megy. A népzene erejét pedig akkor lehet igazán megtapasztalni, amikor egy szűk folkkocsmában közvetlen mellettünk húzzák a zenészek, négyen-öten legalább. És akkor kénytelen az ember megtanulni, miként kell erre táncolni, mert a lába mozdulna, csak nem tudja, hogyan. És kénytelen megtanulni a rendszerint előkerülő népdalokat is, hogy a többiekkel tudjon keseregni hajnalban. És akkor megérti, mi történik a színpadon. Volt abban valami, amikor régi, erkölcsőrző prédikátorok kiátkozták ezt a zenét és táncot, mondván: ördögi dolog ez, senki nem tud neki ellenállni.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!