Már az osztrák elnökválasztási kampányban megmutatkozott, milyen nagy arányban vándoroltak át egykori szociáldemokrata munkásszavazók a szélsőjobboldali Szabadságpárt (FPÖ) felé. Egy tömegdemokráciában felettébb fontos, hogy a proletariátust – amely alacsonyabb iskolázottsága miatt eleve fogékony a szélsőjobboldali megoldásokra is – meg tudja-e tartani a szociáldemokrácia. Európa történelme ugyanis azt mutatja, hogy az underclasst vagy a szélsőjobboldal uralja – Magyarországon is például a Horthy-rendszer iránti szociális elégedetlenséget a nyilasok és nem a szocdemek tudták szavazatokra váltani –, vagy a baloldal szólítja meg, ahogy ez Európa legsikeresebb évtizedeiben, az ötvenes évektől a nyolcvanas évekig tartó jóléti korszakában sikerült.
Számos nyugat-európai országban a globalizáció erősödésével, illetve a hagyományos osztályszerkezet és munkabeosztás fellazulásával a munkásság – amely ma már értelemszerűen nem kifejezetten a gyári munkásságot, hanem az alacsony bérből és fizetésből élő rétegeket jelenti – elbizonytalanodott mind jövőjét, mind politikai identitását tekintve.
Az osztrák Szabadságpárttól a francia Nemzeti Frontig a nyugat-európai szélsőjobboldali pártok egykoron ideológiailag dogmatikus jobboldaliak, gazdaságpolitikában pedig neoliberálisok voltak. A kilencvenes évekre azonban váltottak e pártok, és a szociális témák felé fordultak. Ezekre azonban nem szociális, hanem etnicista válaszokat adnak. Szerintük ugyanis a szociális problémákat a globalizmussal megnyílt piacok, az európai bővítéssel beáramló vendégmunkások, a bizonytalanságot pedig a bevándorlók már helyben élő tömegei okozzák. A szociális kérdést így nemzeti-etnikai kérdéssé fordították át; az ellenség ugyanaz maradt, mint neoliberális korszakukban: az etnikailag meghatározható „másik”. A baloldal azonban, amely a kilencvenes évek folyamán valóban nem védte kellőképpen a jóléti államiság intézményeit, e kihívásra szintén etnikai válaszokat ad, amikor is egyfajta liberális kozmopolitizmus jegyében – amely azonban szintén nem a munkás-, hanem inkább a felső középosztály körében értelmezhető beállítottság – a „másság” kritikátlan tiszteletével válaszol. Ez azonban megmarad a szélsőjobb logikáján belül, amely a társadalmi konfliktusokat, problémákat etnikai alapon értelmezi.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!