Kösd össze és uralkodj!

Napjaink háborúi már nem területért, hanem az információ birtoklásáért zajlanak.

Kiss Károly
2016. 05. 01. 15:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hajdanában az országok területekért harcoltak. Az I. világháború azért tört ki, mert Németország kimaradt a gyarmatosításból. A tőkének kellett a piac, és ahogy Rosa Luxemburg megjósolta, ha már nem lesz új elfoglalható terület, kitör a háború a világ újrafelosztásáért. Azt is megszoktuk, hogy trópusi termékekért, nyersanyagokért, olajért folyt a harc. Ez vezérelte az Egyesült Államok közel-keleti háborúit is: Amerika hadi költségvetéséből évente 50 milliárd dollár az olaj megszerzését szolgálta. (Most, hogy felfedezték a palagázt, amiből már exportra is futja, láthatóan alábbhagyott a harciasságuk.)

Szép új világunkban a háború már az adatokért folyik. Ezt még szoknunk kell. A Facebook 31 éves vezérét a The Economist címlapján nemrégiben kőbe faragott római császárként, „Marcus Zuckerbergusként” ábrázolták. Egyik kezében az F logót tartja, míg a másik hüvelykje felfelé mutat. És micsoda találékonyság a felirat a szobor talapzatán: „Coniunge et impera!” Az informatika óriásai nem úgy akarják uralni a világot, hogy megosztják, hanem összekötik, összekapcsolják.

Digitális lavina szemtanúi vagyunk. 2012-ben a világ 2,8 milliárd terabájt adatot produkált, 2020-ra 40 milliárd várható. (A tera ezermilliárdot jelent.) Az írás hajnalától 2003-ig összesen 5 exabájtnyi (ezerszer ezermilliárd) információmennyiség keletkezett. 2012-ben bolygónk lakói minden tíz percben „megtermelték” ezt a mennyiséget. Az interneten hozzávetőleg 1 trillió (ezerszer ezermilliárd) weboldal van. Az özönvízszerűen áradó adatok felhasználásához új módszerekre és elméletekre van szükség. A statisztikák újabban már nem a szokásos módon, nem adatlekéréssel készülnek. Divatos szakma lett az adatbányászat. A statisztikusokat lassan felváltják az adattudósok. Az adatbányászok különféle elemzési módszerekkel, elméletekkel (következtetéselmélet) és matematikai formulákkal nyerik ki a szükséges összefüggéseket az irdatlan adattengerből. Amerikában az online kereskedelem adataiból az MIT rendszere 15 percenként (!) megújítja a fogyasztói árindexeket. (Egy hagyományosan működő statisztikai hivatalnak ehhez hónapokra van szüksége.) Minden szokásunk, érdeklődésünk minden rezdülése érték a „technológiai” cégek számára. (Tudjuk, hogy keresésnél a Google „testreszabottan”, azaz korábbi érdeklődésünknek megfelelően állítja rangsorba a találatokat. Nemrégiben kéményt béleltettem; utána egy ideig az internet keresője kéretlenül tálalta a kéménybélelő cégeket. Repülőjegy-vásárlás után pedig a légitársaságok hirdetései jönnek elő.)

Ipar 4.0-ról beszélünk, újraiparosításról. Ennek messze nem az a lényege, hogy az iparvállalat a gyártás során alkalmazza az informatikát, és egyre tökéletesebb termékeket készít. A történet egyre kevésbé erről szól, hanem a gyártás és a termék informatikai, internetes kapcsolódásairól, beágyazottságáról. Hiába gyárt a Samsung tökéletes készülékeket, a babért (a profitot) a Google aratja le, mert a Samsung okostelefonjai az Androidot, a Google operációs rendszerét alkalmazzák. A szűken vett gyártási folyamat másodlagossá válik. Bármennyire is tökéletes a BMW autója, az informatikai rendszere egyre fontosabb lesz; és nem a motor vagy a futómű működése szempontjából, hanem a járműről és a vezetőjéről, annak szokásairól rendelkezésre álló adatok miatt. (Gondoljunk csak bele, micsoda kincsesbánya egy autó navigációs rendszere: mi mindent tud vezetőjéről!) Bármennyire is tökéletes egy klímaberendezés, fontosabb lesz a szoftver, az „intelligens termosztát”, amely a környezet, a háztartás más digitalizált berendezéseinek és a használó szokásainak az adatait tartalmazza. Az internetes cégek platformnak nevezik az adatok egy-egy termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódó gyűjteményét. A harc a világpiacon ma már nem az olajért folyik, hanem ezeknek az információs platformoknak a birtoklásáért.

És itt jön be a képbe az, ami az eddigi piaci logikával, üzleti szellemmel teljesen ellentétes: miután a nagy informatikai cégek megszerezték az adatokat, nem „ülnek rájuk”, nem sajátítják ki azokat, hanem „nyílt végű” szoftverekbe szervezik. Nyílt platformokat hoznak létre, és kifejezetten bátorítanak mindenkit, beleértve a versenytársakat is, hogy használják az adatbázist, a rájuk épülő applikációkat. A platformok akkor prosperálnak, ha más cégek – legyenek akár konkurens fejlesztők –, valamint a fogyasztók használják őket. A hagyományos iparvállalatok saját tulajdonban gondolkoznak, és idegen tőlük a „sharing economy”: az, hogy licenceiket, intellektuális tulajdonukat megosszák.

Nagy meglepetésünkre a Microsoft tavaly ingyen rendelkezésünkre bocsátotta Windows 10-es operációs rendszerét. A Tesla, az amerikai elektromos meghajtású autók gyártója közzétette licencét, hogy terjessze az új technológiát. Az Amazon új kereskedelmi szokást kezd bevezetni: azelőtt küldi az árut, mielőtt a fogyasztó megrendelné. Elmúlt az a világ, amikor a nagy cégek műszaki adatai hétpecsétes titoknak számítottak. Most nem ezek megszerzéséért, hanem a fogyasztók adataiért, a fogyasztási szokások, sőt gondolataink, gondolkodásunk megismeréséért folyik a küzdelem.

Régebben úgy tudtuk, hogy a bankok és az olajvállalatok a világ legnagyobb cégei. Egy ideje már a Szilícium-völgy informatikai óriásai állnak az élen. A frankfurti tőzsdén jegyzett harminc legjelentősebb német vállalat (Dax–30) tőzsdei értéke 1046 milliárd dollár. A Szilícium-völgy harminc legnagyobb cégének értéke ezzel szemben 2614 milliárd dollár. Az Uber, a taxivállalatoknak magánautókkal konkurenciát támasztó, alig néhány éves cég értéke 41 milliárd dollár – annyi, mint a Deutsche Banké.

A német ipar nagy ászai a szó szoros értelmében rettegnek az internetes óriásoktól – lásd a Samsung esetét. Egyébként a Daimler, a Siemens, a BMW vagy a Volkswagen tőkéje mind 100 milliárd dollár alatt van. Hol van ez a kaliforniai internetes cégek több száz milliárdos nagyságához képest?! (Az Apple, a Google, a Microsoft, az Amazon és a Facebook értéke a 350 és 600 milliárd dollár közötti tartományban van.)

Britannia annak idején a tengerek fölötti uralommal szerezte meg a világhatalmat. Ugyanerre tehetnek most szert a „technológiai” cégek az információs platformok birtoklásával.

A szerző közgazdász, társadalomkutató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.