Hétfőn vette át a brit főváros irányítását a múlt heti polgármester-választás győztese, Sadiq Khan. A világsajtó nem mulasztotta el kiemelni, hogy személyében először áll muszlim polgármester London élén, pedig ennek a ténynek még rekordként sincs nagy jelentősége: Khan csupán a harmadik a polgármesterek sorában. Egy olyan szekularizált országban, mint Nagy-Britannia, és egy olyan soknemzetiségű és -vallású, multikulturális városban, mint London, egyetlen vezető sem engedheti meg magának, hogy vallási alapon politizáljon. Még azt is megkockáztatom, hogy Khan muszlimsága nem nagyobb jelentőségű, mintha római katolikusként került volna a hagyományosan anglikán ország fővárosának élére.
Ennél sokkal fontosabb, hogy pakisztáni bevándorlók gyermekeként szegény sorban, szociális lakásban nőtt fel, és a legátlagosabb állami középiskolába járt. (Amivel jómódú középosztálybeli család gyermekeként született, Etonban tanult elődje szöges ellentéte.) Ez a múlt feltehetően meghatározó lesz lakáspolitikájában, hiszen a londoni lakások száma évtizedek óta nem tart lépést a főváros népességének növekedésével, és a kereslet-kínálat egyszerű törvényei alapján a lakásárak és -bérek az egekig szöktek. Ezzel egy időben a konzervatív kormány a szociális kiadások, köztük a lakástámogatások csökkentésével igyekszik lefaragni a költségvetés hiányát. Khan várhatóan az eddiginél több szociális és megfizethető árú lakást fog építeni, és szabályozni kívánja a lakbéreket is, ami persze a szabad versenyes kapitalizmus fellegvárában nem lesz egyszerű dolog. Az elvárások mindenesetre nagyok, mert felmérések szerint a londoniak 56 százaléka a lakáskérdést látja a főváros legégetőbb problémájának.
London másik neuralgikus pontja a közlekedés. Az elavult úthálózat, a hatékony várostervezés hiánya és nem kis részben az önkormányzatok autóellenes politikája óriási fennakadásokat okoz a közúti közlekedésben. A kötött pályás közlekedés is infrastrukturális lemaradásokkal és óriási túlterheltséggel küszködik, a jegyárak viszont páratlanul magasak, és eddig minden évben az inflációt meghaladó mértékben emelkedtek. Khan azt ígéri, hogy a londoniak 2020-ban egy pennyvel sem fognak többet fizetni a közlekedésért, mint most. Ami szépen hangzik, de félő, hogy ezt csak más közszolgáltatások lefaragásával vagy éppen a helyi adók emelésével lehet megvalósítani. Az is kérdéses, hogy a Boris Johnson polgármestersége alatt igencsak harcias, a várost megbénító sztrájkoktól sem visszariadó szakszervezetek mennyire fogják majd vissza bérköveteléseiket egy munkáspárti polgármesterrel szemben.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!