Az ág is húzza a mesebelinek titulált Afrikát, legalábbis a mi térfelünkről nézve. Hiszen tavaly késő ősszel, majd 150 évi próbálkozás után a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) kilencedik (gazdasági és jogi) osztályán végre létrejött ugyan egy afrikai albizottság, vagyis az afrikanisztika bebocsátást nyert az Akadémia magas falai közé. Most azonban a médiának sikerült a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pallas Athéné alapítványának pályázói közül éppen a legkisebbet és legzsengébbet, bár éppen ezért talán a leginkább támogatásra érdemest kiválasztania, és a csekélyke támogatási összegeken felháborodva erőnek erejével nekimennie.
Nemrégiben módomban állt a Magyar Tudomány című folyóirat lapjain kifejteni, hogy ha valahol egy szakterület a másik rovására háttérbe szorul, annak az okát vélhetően az adott ország kulturális hagyományaiban lehet megtalálni. Származásunk folytán mi, magyarok évszázadokon át főleg kelet felé tájékozódtunk, pedig lehetséges, hogy már az Anjouk korában voltak nálunk például „szerecsen” adószedők. Afrikába jóval ritkábban vetődtek el honfitársaink. Eleinte ők is csak Egyiptomig jutottak, mivel Észak-Afrika jó része hosszú időn át a török birodalom része volt. Sorolhatnánk a példákat, de nem ez a helye a tudománytörténeti feltárásoknak.
Hadd idézzük felületesen vagdalkozó kollégáink figyelmébe, hogy bár kétségkívül nem voltunk gyarmatosító ország, a határainkon túli, sőt az Európán túli kutatásra, diplomáciai, gazdasági-kereskedelmi kapcsolatokra igen sok figyelmet és anyagi eszközt áldoztunk az elmúlt másfél-két évszázad során, akár már a monarchia korától számítva, hiszen a XVIII. század végén egy mára orientalisztikai kútfőnek számító magyar „szakértő” látta el hivatalból a császárság marokkói nagyköveti pozícióját. De hadd pásztázzuk röviden a XIX. és a XX. századot! A XIX. század utolsó harmadában (1870–1880) egy magyar mérnök jelölte ki a Kairó–Kartúm vasútvonal több szakaszát. Információink szerint még nemrégiben is a XX. század elején készült Ganz mozdonyok füstöltek Zimbabwe vaspályáin. Ghána számos városának, valamint Etiópia fővárosának jelentős volumenű városrendezési munkálatait magyar mérnökök tervezték és irányították. A Zambezi folyó szabályozásának környezetvédelmi tervezését és kivitelezésének irányítását magyar mérnök vezette. Az 1956-os forradalom idején Kairótól néhány kilométerre délre magyar mérnökök irányításával épült egy Nílus-híd. A hetvenes évek elején hunyt el egy világhírű földrajztudósunk ugyancsak világhírű algológus – vagyis az algák kutatásával foglalkozó – fia, aki egy dél-afrikai egyetem professzoraként készített több ezer mintát ezeknek az élővizek öntisztulása szempontjából oly fontos élőlényeknek a megismerése céljából. Még bőven sorolhatnánk a példákat.