Brexit: népszavazás a Rorschach-tesztről

Az uniós államok gazdaságának legalább annyi vesztenivalója lenne, mint a britekének.

Pogátsa Zoltán
2016. 06. 22. 9:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közvetlen demokrácia ellenségei gyakran mondják, hogy a választópolgárokat nem szabad a költségvetést érintő kérdésekről kérdezni, mert mindig az adókönnyítés mellett fognak szavazni. (Ez a vélekedés tényszerűen cáfolva van. Értelmes célok érdekében az adóemelésre szavaznak a polgárok, sőt évtizedeken át támogatnak magas adóztatású modelleket.) A képviseleti demokrácia hívei szerint nem szabad a képzetlen választópolgárok döntésére bízni komplex kérdések eldöntését. Arról már ritkábban beszélnek, hogy miért lennének kvalifikáltabbak ugyanezen választók a megfelelően jó döntéshozók megválasztásában? Ha nem képes valaki felmérni a helyzet komplexitását, mi menti meg attól, hogy populista demagógokra szavazzon?

Mindenesetre az Egyesült Királyság miniszterelnöke egy meglehetősen fontos, ám végletesen összetett ügyben hirdetett népszavazást: az ország uniós tagságának fenntartása kérdésében. A brit népszavazás elképesztően összetett dilemmákat vet fel. A kilépés jobboldali támogatóinak érvrendszere egyszerű. Orbán Viktor helyzetértékelésnek álcázott mobilizációjához hasonlóan ők is brüsszeli túlhatalmat festenek fel, annak homogenizáló hatásától féltik Nagy-Britanniát. Ez viszonylag sima ügy, tévedés. Éppen Magyarország bizonyította be az elmúlt években, hogy az európai jobboldalnak semmilyen félnivalója nincs Brüsszeltől. Gyakorlatilag nincs olyan lépése, amit ne tudott volna keresztülvinni a valójában igen gyenge Európai Bizottsággal vagy a parlamentarizmust csak szimuláló EP-vel szemben. Maga a brit jobboldal is képes volt a brexit fenyegetésével jelentős engedményeket kizsarolni korábban és az elmúlt időszakban is.

Sokkal nehezebb helyzetben van a brit baloldal. Érdekességként említsük meg, hogy a hetvenes években már volt egy népszavazás a brit tagságról. Ekkor a konzervatívok (igen, még maga Margaret Thatcher is!) a belépés mellett kampányoltak, a baloldal viszont elutasította az általa neoliberálisnak látott közös piaci projektet. Végül nyert az igen, benn maradtak. A Vaslady sikerrel harcolta ki a visszatérítést, a szociális Európa Jacques Delors-i projektjét meggátolták, a londoni City évtizedek óta az európai gazdaság legnagyobb offshore-elosztóközpontjaként szívja el a többi ország forrásait. A jobboldal és a neoliberális baloldal (a Blairismo) által vezetett brit kormányok sikerrel akadályoztak meg mindenfajta szükséges adóharmonizációt, a szociális jogok közösségi szintre emelését, a kohéziós politika kiteljesedését.

Igazán baloldali brit kormányt még nem látott az EU, csakis a névleg is konzervatívokat, illetve a tőkepárti, háborúpárti Blairt, akiről maga Margaret Thatcher mondta: „Legnagyobb győzelmünk maga Tony Blair volt!” Az egymást váltó kormányok Londonban meglehetősen retrográd szerepet játszottak az európai integráció történetében. Nem csoda, ha sok európai baloldali nem különösebben venné zokon, ha a hátukat látná kifelé menet. Mások viszont komolyan tartanak attól, hogy az európai integráció ma olyannyira az összeomlás szélén tántorog, hogy egy esetleges brit kilépés megnyitná az utat a végletes dezintegráció előtt. Ennek pedig a történelemből ismert módon drámai következményei lennének Európa népei számára.

Mára sokat változott a helyzet Nagy-Britanniában. Ma a jobboldal nagy része lett EU-ellenes; identitáspolitikai és nem gazdasági alapon. A radikális jobboldali UKIP teljes egészében, a konzervatívok között pedig maximum azok kampányolnak a bennmaradás mellett, akik féltik a brit gazdaság lényegét adó londoni City pénzügyi és offshore-központi szerepét.

A baloldal viszont nagyon nehéz helyzetben van. A hetvenes évekkel szemben mára többségében integrációpárti lett. A bennmaradás melletti kommunikációban azonban inkább a kilépés hátrányaiból adódó félelemkeltő elemek dominálnak, semmint a tagság pozitívumai. Mivel a szociális Európa fikció, valójában csak nemzetállami szinten létezik a kontinensen, ezért szociális előnyöket a brit baloldal őszintén szólva nem nagyon származtathat az uniótól. Hiába próbálja a bennmaradáspárti tábor azt sugallni, hogy a kelet-európai munkavállalók több előnyt jelentenek a brit gazdaság egészének, mint amennyi bért vagy szociális juttatást kapnak, ez nem vigasz annak a liverpooli munkanélkülinek, aki látja a lengyel buszsofőrt és a litván tűzoltót. Elég nehéz elhinni, hogy az unió az a csodaszervezet, amelytől Nagy-Britanniától Bulgáriáig mindenki többet kap vissza, mint amennyit befizet.

A kilépés hátrányaival riogatni nem túlságosan jó PR-stratégia. Egyrészt az a szervezet, amelyet csak ezzel, nem pedig konkrét előnyeivel lehet megvédeni, eleve vesztes pozícióban van. Másrészt senki nem tudja, konkrétan mi is lenne az alternatíva. Ha mondjuk a kilépés mellett döntenének a választók, egy hosszú, akár évekig is eltartó folyamat indulna meg. Európai politikusok, mint Juncker és Hollande, most a kampányban azzal riogatnak, hogy az integráció minden lényegi előnyét elvesztené a szigetország. Ez azonban valószínűtlen. Az unió gazdaságai ezer szállal kötődnek Londonhoz az integráció formális intézményein kívül is. Azaz nekik legalább annyi vesztenivalójuk lenne, mint a briteknek. A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy hosszú évek nehéz tárgyalásai után egy Norvégiáéhoz hasonló státust tárgyalnának le a britek, amelynek részeként az egységes piachoz ezer szállal kapcsolódnának, de a tagság formális kötöttsége nélkül.

Mindenesetre árulkodó, hogy olyan kérdésről döntenek most a brit választók, amelyről csak nagyon halvány elképzeléseik vannak. Már a tagság jelenlegi előnyeiről és hátrányairól is egészen pontatlan, zavaros tájékoztatást kapnak. Ez nem véletlen: ahány szakértő, annyifélét gondol a labirintusszerű EU tényleges előnyeiről és hátrányairól. Az unió az örök Rorschach-teszt: körvonalak nélküli, kék paca, amelybe mindenki beleláthatja a vágyait és a félelmeit. Az unió intézményi labirintusában, szómágiára építő zsargonjában, vegyesen tartalmas és tartalmatlan címketobzódásában mindenki megtalálja, amit keres. Csak éppen a szavazó nem lesz okosabb az ellentmondó elemzésektől: mi az, amit valóban az EU-nak köszönhetünk?

A kilépés alternatívája azonban még definiálatlanabb. A britek onnantól ismét magas vámokkal kereskednek majd a kontinenssel, ahogy egyes elemzések feltételezik – vagy éppen ellenkezőleg, lehetőséggé válik globális szabad kereskedelmük? Más elemzések szerint ugyanis akkor már nem köti őket az európai vámunió külső vámrendszere. Hazaküldenék-e a vendégmunkásokat, vagy továbbra is szükség lenne rájuk? Sorolni lehetne a kilépés meghatározhatatlan, megjósolhatatlan következményeit. Mire mondanak nemet a kilépéspártiak? Megkapják-e a teljesen független Nagy-Britanniát, vagy mint oly sokszor az eddigi uniós népszavazások kapcsán, Brüsszel nem fogadja el a szuverén népakaratot (lásd a dán, ír, görög és holland népszavazásokat az elmúlt évtizedben), és a teljes függetlenség helyett valamifajta, a tagsághoz igen közeli köztes státust kapnak majd a britek? Ez utóbbi meglehetősen valószínű. Marad-e Skócia, vagy kiválik, és visszakéredzkedik az EU-ba? Megannyi tisztázatlan kérdés.

A hiba nem a népszavazás intézményében van, hanem a rendkívül rosszul feltett kérdésben.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.