A magyar haderőreformok nem működnek

A nemzetközi és a hazai előírásokkal is ellentétes a Honvédelmi Minisztérium fejlesztési terveinek titkosítása.

Kovács Gyula
2016. 07. 08. 14:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fidesz 2012-es „forrásprognózisa” szerint a 2012-es 241 milliárdon (a GDP 0,79 százaléka) rögzítik a Honvédelmi Minisztérium (HM) költségvetését 2016-ig, majd ezt követően évente a GDP 0,1 százalékával növelik a költségvetését egészen 2021-ig, amíg eléri a GDP 1,39 százalékát. A NATO walesi csúcstalálkozóján már elhatározták, hogy a tagállamoknak közelíteniük kellene a kétszázalékos GDP-arányú védelmi költségvetéshez. A varsói csúcsra készülve Magyarország bejelentette, hogy az évi 0,1 százalékos emelést folytatni kívánjuk 2026-ig, ezzel teljesítve a fenti kétszázalékos igényt. A források tehát radikálisan bővülnek, a következő tíz évben ez plusz 4-5 ezer milliárd forintot is jelenthet. Ebbe már akár egy NATO-kompatibilis eszközökre történő átfegyverzés is beleférne, de valódi szerkezeti átalakítások nélkül ezt a pénzt a torz struktúra konzerválására fogjuk fordítani. A 2016-os és a 2017-es költségvetés ezt a veszélyt látszik igazolni: van forrásbővülés, de nem látszik semmi eredménye.

A 2017-es költségvetés fejezeti indoklása tartalmazza a tárca alárendeltjeinek létszámát. A 25 733 fős haderőből a végrehajtó 13 647 fő csak 53 százaléka a teljes létszámnak, a többi 47 százalék a vízfej. Papíron. A valóságban a végrehajtóknál van vagy hétezer fő hiány, a vízfejhez meg hozzá kell adni a HM tulajdonú kht.-k, zrt.-k nyolcezer fölötti létszámát. Valójában húszezer fős vízfej szív el minden forrást a ridegen tartott hét és fél ezres végrehajtó állomány elől.

A dicsőséges elmúlt hét év eredménye az „elmúltnyolcévhez” képest, hogy a HM 2017. évi költségvetése végre meghaladja a szocialisták 2010-re tervezett 308 milliárdját a maga 353,7 milliárdos nominálértékével. Ha viszont a katonai költségvetés GDP-hez viszonyított arányát vizsgáljuk, még mindig nagy az elmaradás. Szekeresék 2009. évi 1,31 százalékos GDP-arányához képest 2017-ben még mindig csak a GDP 0,95 százaléka szerepel a tervben.

Még aggasztóbb a helyzet, ha a költségvetésen belül a beszerzések, beruházások arányát vizsgáljuk. Juhász Ferenc évi százmilliárdos beszerzésekről szóló álma szertefoszlott, Szekeres Imre már fékezett habzású koncepciót adott át a 2010-es költségvetésben: 13 milliárd (a költségvetés 4,9 százaléka) volt tervezve beruházásra. A Fidesz ezt a hagyományt folytatta 2016-ig. Jövőre már 38 683,7 milliót, a költségvetés 10,92 százalékát tervezik beszerzésekre fordítani. A 2017. év végre reményt ad arra, hogy egyszer eljutunk a nemzeti katonai stratégiában leírt célhoz, és a HM költségvetésén belül a fejlesztések aránya eléri a 30 százalékot. A 2017-es fejlesztési forrásbővüléssel kapcsolatos derűt azonban beárnyékolja, hogy a fejezeti indoklásban szerepel egy tétel, miszerint a tízéves haderő-fejlesztési tervben és a középtávú honvédelmi szakpolitikai programban tervezett fejlesztésekre 28,6 milliárdot fordítanak (ugyanez a tétel az indoklás 15. oldalán már 33,8 milliárd).

Az a gond ezzel a tétellel, hogy az adófizető polgár ennek felhasználásáról semmit sem tudhat. A honvédelmi törvény 2011. évi módosításakor beírtak egy paragrafust, miszerint a haderő szervezeti felépítésére, működésére, haditechnikai eszközeire vonatkozó adatok a keletkezésüktől számított harminc évig nem nyilvánosak. Ennek megfelelően a tízéves hosszú távú stratégiai haderőfejlesztési terv és a középtávú honvédelmi szakpolitikai program nem nyilvános. A honvédelmi törvény ugyanezen módosításakor kivették a parlament hatásköréből a hosszú távú fejlesztési terv tárgyalásának, országgyűlési határozatba foglalásának jogát. 2013-ban nem magát a 2013–2022 közötti időszakra vonatkozó fejlesztési tervet, hanem Hende Csaba ennek fő irányairól szóló jelentését fogadta el a kormány. Ugyanez a helyzet a középtávú tervvel is: a 2015–2018 évekre vonatkozó honvédelmi szakpolitikai program nem nyilvános.

A stratégiai tervezés az Államreform operatív program (Árop) keretén belül működik, jelentős EU-támogatással. A kormányzati stratégiai irányítás rendszeréről (KSIR) szóló rendelet meghatározza a stratégiai tervdokumentumok előkészítésére, társadalmi véleményezésére, elfogadására, közzétételére, megvalósítására, nyomon követésére, valamint előzetes, közbenső és utólagos értékelésére, továbbá felülvizsgálatára vonatkozó követelményeket. Tehát nemcsak a nemzetközi gyakorlattal, hanem a magyar előírásokkal is ellentétes a haderőfejlesztési terv titkosítása, s ezzel kivonása a parlamenti ellenőrzés és a civil kontroll alól. A HM vélhetően azért tartja titokban ezeket a terveket, mert nem tartalmazzák a teljesítéshez szükséges finanszírozási, személyi, tárgyi, szakmai és szervezeti feltételeket, így nem állnák ki a nyilvánosság próbáját.

A minisztérium gazdálkodását a Fidesz hatalomra kerülése óta nem vizsgálta az Állami Számvevőszék. Hende Csaba ötéves tevékenysége nem mutatott semmiféle tervszerűséget. Ahelyett, hogy rendbe tette volna a haderő aktív komponensét, egy semmiféle katonai képességgel nem bíró, elaggott tartalékosokból álló rendszer létrehozására fecsérelte az idejét. Regnálása alatt szűnt meg a haderő helikopterképessége, nulla felé tendált a tüzér- és harckocsizó képesség is. A végrehajtóknál 7-8 ezerre növekedett a békelétszám hiánya. Ebbe a létszámhiányba bele is bukott, amikor 2015 nyarán csak 3500 katonát tudott kivezényelni a kerítésépítésre a papíron majd harmincezer fős haderőből. Utóda, Simicskó István sem hozta nyilvánosságra hosszú távú stratégiai koncepcióját. Az aktív komponens helyett ő is a tartalékos komponenssel történő bíbelődést preferálja, Hende Csabához képest emelt szinten. Ő húszezer tartalékossal számol, akik területvédelmi alegységekbe szerveződnének. Ez már 2000 óta dédelgetett álma, ám félő, hogy semmi köze a haderő hosszú távú fejlesztési tervéhez.

A húszezer fős tartalékos komponensről való álmodozáson kívül természetesen lennének egészen konkrét feladatai is a honvédelmi miniszternek. A legfontosabb az elviselhetetlen létszámhiány felszámolása lenne. Riadtan szemlélem a 2016-os toborzó futásról szóló híreket. Sehol egy olyan hír, hogy ennek a kampánynak hatására hányan jelentkeztek katonának. Egyébként is, ha tömegesen jelentkeznének, nem lenne pénz az illetményükre. Létszámbővítésre egy fillér sincs tervezve a 2017-es költségvetésben.

A következő feladat az lenne, hogy a források reális felosztásával a NATO-csúcstalálkozókon elfogadott fejlesztési tervekkel összhangban valódi, végrehajtható, a nyilvánosság próbáját kiálló fejlesztési tervet kellene kidolgozni. Simicskó István június 16-án a szolnoki sajtónapon elmondta, hogy lesz egy 2026-ig szóló, „példaértékű” stratégiai haderőfejlesztési terv. Na végre! Egyébiránt nem példaértékű tervet kellene készíteni, hanem olyat, amelynél évente bemutatható, ellenőrizhető az eredmény. Például 2018-ban átfegyvereztünk, rendszerbe állítottunk egy NATO-kompatibilis lövész zászlóaljat. 2020-ra rendszerbe állítottunk egy NATO-kompatibilis gépesített dandárt az összes támogatójával és kiszolgálójával együtt. És így tovább addig, amíg fel nem áll 2025-körül egy NATO-kompatibilis hadosztály.

Mindennek az elején pont a fenti folyamat elősegítésének érdekében kellene jelenteni, hogy a HM létszáma ötszáz helyett már csak száz fő, a vezérkaré kétezer helyett már csak ötszáz fő, a háttérintézmények tízezer fője helyett már csak kétezer fő (ha nagyvonalúan számolunk). A második világháborús robbanótestekkel a továbbiakban a katasztrófavédelem foglalkozik, a haderő tűzszerészeti feladatait a hadosztály műszaki zászlóaljának tűzszerész szakasza végzi.

A cikk leadásakor jött a hír, hogy négy tűzszerész katona szolgálat teljesítése közben hősi halált halt. A hazáért haltak meg? Nem ilyen egyszerű. Bérmunkát végeztek nem nyilvános szerződés alapján, vagyis valakinek profitot termeltek igen feszített munkarendben. A miniszter belső vizsgálatot rendelt el. Nem hiszek a „belső” vizsgálat elfogulatlanságában. Parlamenti bizottságot kellene alakítani paritásos alapon, egyedül az tárhatná fel az összefüggéseket: ki kivel kötött szerződést, kinek van haszna ebből, milyen érdekviszonyok juttatták el a katonákat oda, hogy a feladaton a hét minden napján dolgozniuk kellett? Ez fontosabb, mint azt vizsgálni, miért robbant fel a bomba.

Egy biztos: ki kell kászálódni a szegény rokon és a vonakodó szövetséges pozíciójából. Nagyjából tíz év múlva azt kellene konstatálni, hogy a szövetség egyenrangú partnerhadereje vagyunk. Be kellene látni, az a program, hogy „folytatjuk”, a haderőnél is kevés. Az elmúlt huszonhat év reformkísérletei ugyanis nem vezettek sehova.

A szerző nyugállományú katona

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.