„Olyan kérdéseket ne tegyen fel,
amire én nem válaszolok”
(Fekete György Kötcsén az Index riporterének)
Egy ismerősöm vitaestet szervezett a tömeges migráció társadalmi vonatkozásairól, amire többek között egy fideszes politikust is szeretett volna meghívni. Az illető kötélnek is állt volna, de csak azzal a feltétellel, hogy a beszélgetés során nem esik szó az október 2-án esedékes népszavazásról. Ezt a szervezők természetesen nem tudták garantálni, így ez az est is azoknak a rendezvényeknek a sorát gyarapítja, amelyeken kormánypárti résztvevők nélkül vitatkoznak a hazai politikai napirendet másfél éve meghatározó kérdésről.
Az érintett politikus reakciója tulajdonképpen teljesen érthető. Népszavazási kampány kellős közepén vagyunk, amelynek a tétje hatalmas – nem is a szavazás következményeit tekintve, hanem mert a Fidesz kénytelen a saját maga által irreálisan magasra tett érvényességi küszöböt megugrani. Ilyenkor legcélszerűbb, ha a politikus nem mozdul ki a komfortzónájából: a kommunikációs gépezet által előre legyártott paneleket mondja fel a lakossági fórumok baráti közönsége előtt, és véletlenül sem keveredik olyan helyzetbe, hogy saját véleményt kelljen nyilvánítania a szavazás tárgyáról. Elég ugyanis egy, a kijelölt irányvonaltól eltérő mondat, és rögtön országos hír lesz belőle, amiért aztán – különösen a népszavazás érvénytelensége esetén – neki kell majd viselnie a felelősséget. Kinek ne jutna eszébe ilyenkor Mádi László példája, akinek 2010-ben a képviselő-jelöltségébe került, hogy megemlítette: a maga részéről nem tartja ördögtől valónak az ingatlanadó bevezetését.
Az persze nem újdonság, hogy a kampányüzemmód nem kedvez az értelmes, érveken alapuló párbeszédnek. Ami újdonság: a magyar politikai élet gyakorlatilag 2014 eleje óta permanens kampányüzemmódban működik. Erre nem ad magyarázatot a ritka csillagállás, vagyis az, hogy arra az évre három voksolás – országgyűlési, európai parlamenti és önkormányzati választás – is esett, az ország meg valahogy „úgy maradt”. Kampányhangulat nem lesz csak úgy magától, annak megteremtésén és fenntartásán keményen dolgozni kell. S nem véletlenül dolgozik ezen gőzerővel a kormányzati gépezet. Emlékezzünk csak, micsoda felfordulás lett abból, amikor a Fidesz 2014 októberében rövid időre felfüggesztette a kampányolást! A kormánypárti politikusok elkezdtek összevissza beszélni, egymás ügyeit kitárgyalni a nyilvánosság előtt – rögtön meredeken zuhanni is kezdett a párt népszerűsége. Az első kék plakátok megjelenésével azonban helyreállt a világ rendje: azóta ismét kampány van, nem ugribugri.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!